”Mærk dig: Hvis du skal arbejde for TV 2 Sport, så skal du arbejde hårdt”

Latterligt og mærkeligt. Sådan lyder dommen fra to kritikere af et jobopslag fra TV 2 Sport. ”Dem, der ansætter, må have rigtig mange fordomme om ansøgerne som nogle dovne hunde.” Redaktør ville være hudløst ærlig: ”Det er ikke nok, at du synes, cykelsport er sjovt”
  • Foto: Nils Mejlvang/Ritzau Scanpix
    "JA, DU SKAL ARBEJDE HÅRDT HER!" Sådan lyder overskriften på et jobopslag, hvor TV 2 Sport søger en journalist til at dække cykelsport.
21.02.2019 · 15:08

”Du (behøver) ikke ulejlige dig med at søge denne stilling, hvis du primært er optaget af, om TV 2 har en god afspadseringsordning, eller om TV 2 har ansat en masse kendte mennesker, eller om TV 2 har nogle fine medarbejderforeninger eller en god sundhedsordning.”

Sådan lyder det i et aktuelt jobopslag fra TV 2 Sport. I opslaget søger TV 2 Sport en journalist med cykelsport som sit primære stofområde. Og allerede i overskriften understreges det med versaler og udråbstegn, at man skal arbejde hårdt i jobbet. Det gentages i underrubrikken:

”Mærk dig: Hvis du skal arbejde for TV 2 Sport, så skal du arbejde hårdt,” lyder det her.

Opslaget har fået flere journalister til at reagere på de sociale medier. En af dem er Lene Rimestad, freelancejournalist og tidligere underviser på SDU.

”Jeg grinede, da jeg læste det. Det er latterligt, men også tankevækkende, at der sidder folk på TV 2 Sport med sådan et syn på ansøgere og ansatte. Dem, der ansætter, må have rigtig mange fordomme om ansøgerne som nogle dovne hunde,” siger hun.

Journalist: Vi var flade af grin

Også Elise Rasmussen, journalist på Ekstra Bladet, har bidt mærke i jobopslaget.

”Min mand er også journalist, og vi var begge to flade af grin, da vi læste jobopslaget,” siger hun.

Hun undrer sig ligesom Lene Rimestad over, at TV 2 Sport har så stort behov for at understrege, at man skal arbejde hårdt hos dem.

”Det virker mærkeligt, for jeg kender da ikke nogen journalister, der ikke arbejder hårdt og brænder for det, de laver. Jeg tror slet ikke, man ville være i vores branche, hvis man bare var ude efter en god sundhedsforsikring eller afspadseringsordning,” siger Elise Rasmussen.

”Hvis jeg selv var på jobjagt, tror jeg simpelthen ikke, jeg ville søge det her job. Jeg ville ikke gide at have en chef, der har behov for at skrive så mange gange i et jobopslag, at man skal arbejde hårdt,” tilføjer hun.

Lene Rimestad synes, opslaget afslører, hvordan TV 2 Sport ser på sine ansatte.  

”Man tænker jo, at de må have haft problemer med folk, der ikke vil arbejde hårdt. Og det synes jeg, de skulle tage internt i stedet for i et jobopslag,” siger hun.

Opslaget skulle skille sig ud

Men den mistanke afviser John Jäger, der er chefredaktør for TV 2 Sport.

”Jeg har været chef for rigtig mange, og det, der går igen, er en glød og passion og lyst til at knokle for det. Jeg er selvfølgelig ked af, at nogen misforstår teksten. Men min egen lommefilosofi er, at dem, der får den tanke, måske projicerer noget, de selv har oplevet, ind i det, jeg skriver,” siger han.

Han fortæller, at det primære ærinde for ham har været at lave et anderledes jobopslag.

”Og jeg har aldrig lavet et jobopslag, der har fået så mange positive reaktioner. Mange er begejstrede over, at det skiller sig ud fra mængden og ikke er, som jobopslag er flest. Der bliver skrevet helt utroligt mange jobopslag, hvor man ikke tænker igennem, hvad man vil sige, men bare kopierer floskler og klichéer,” siger John Jäger.  

Men hvorfor er der så stort fokus på, at man skal arbejde hårdt?

”Jeg kunne også have valgt at skrive noget andet, for at få det til at skille sig ud,” siger han.

”Men på sportsredaktionen har jeg desværre indimellem oplevet at modtage ansøgninger fra folk med en opfattelse af, at det bare er helt vildt fedt og dejligt at arbejde med fodbold eller håndbold eller cykling. Fordi det er sådan lidt fritid og hygge. Og det er vigtigt for mig at være hudløst ærlig og sige, at det ikke er nok, at du synes, cykelsport er sjovt,” siger John Jäger.

Kommentar

21/02/2019 - 18:23

Michael Kjærgård

Hvorfor skal jeg læse dette? Kan ethvert medlem af DJ ringe ind og mene noget om et eller andet, og så bliver der skrevet en artikel? Eller skal man kende nogen på redaktionen? Oplys mig gerne, jeg mener også noget om noget. Det kunne godt blive til en artikel.

21/02/2019 - 18:40

Sophie Gosling

TV2 Sport må have et problem med sit brand som arbejdsgiver, hvis de har behov at understrege, at journalisterne skal slide i det. Men vi lever måske også i en tid, hvor der generelt er et stort behov for at levere detaljerede forklaringer på ting, der for 20 år siden blev anset for at være indlysende.

21/02/2019 - 18:44

Øjvind Hesselager

Kære Michael

Journalisten skriver i forlængelse af udgivelsesgrundlaget og DJs fundats blandt andet om arbejdsmiljø og forholdene på arbejdspladserne. Vi kunne se, at mange fandt dette opslag opsigtsvækkende, derfor kiggede vi på det.

Du må gerne springe artiklen over. ;-) Du må også gerne ringe eller skrive, hvis du har et tip :-)

God aften.

Mvh Øjvind

21/02/2019 - 22:31

Michael Kjærgård

Jeg synes annoncen er godt tænkt og en meget fiks måde at frasortere de humorforladte. Jeg kan ikke tro jeg er den eneste. Lidt underligt at I kun kunne finde nogen der synes dårligt om den, men okay.

22/02/2019 - 08:51

Øjvind Hesselager

Kære Michael

Fair kritik :-) Point taken.

Mvh Øjvind

22/02/2019 - 11:55

Jeppe Villadsen

Jeg kan ikke huske, jeg har moret mig mere over et jobopslag. Det er sådan en tekst, man kan læse igen og igen. Selvhøjtideligheden, selvfejringen, nedvurderingen af de kommende ansøgere. Kosteligt. Og så er annoncen med sit ubehjælpsomme sprog også et fint eksempel på tell it, don't show it.

Seneste jobopslag

Senior Presserådgiver til KMD

KMD
Ansøgningsfrist: 15.04

Communication and Program Manager (barselsvikariat)

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 01.04

Journalist til folkekirken.dk - barselsvikariat

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 26.03

Brandredaktør P1 og DR2

DR
Ansøgningsfrist: 22.03

Kommunikationschef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 31.03

Digital redaktør til Landbrugsstyrelsen

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.03

BUPL søger en kreativ pressemedarbejder med skarpt politisk blik til vikariat

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 28.03

Kommunikationschef til Red Orangutangen

Red Orangutangen
Ansøgningsfrist: 05.04

TV MIDTVEST søger kreativ og effektiv webklipper

TV MIDTVEST
Ansøgningsfrist: 15.04

Kommunikatør til A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog
Ansøgningsfrist: 22.03

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 02.04

DIREKTØR - DANSK JOURNALISTFORBUND

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 07.04

SPECIALKONSULENT TIL STRATEGISK KOMMUNIKATION OG RELATIONSARBEJDE

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 29.03

Kommunikationsmedarbejdere

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 22.03

Magasinlayouter til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 22.03

Udviklingsorienteret Financial controller

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 20.03

Udviklingsorienteret økonomimedarbejder til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 20.03

Ansvarshavende redaktør til Uniavisen på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 19.03

Kommunikationschef

HR Navigator
Ansøgningsfrist: 01.04

Fagbladet Folkeskolen søger journalist

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.03