Mænd dominerer danske nyheder

Danske journalister vælger i overvejende grad mandlige kilder. Det viser resultaterne af den første danske udgave af 'Who Makes the News'. Se fordelingen mellem kvinder og mænd her.
29.09.2010 · 13:53

Danske journalister vælger i overvejende grad mandlige kilder. Det viser resultaterne af den første danske udgave af 'Who Makes the News'. Se fordelingen mellem kvinder og mænd her.

I alt har 108 landet deltaget i den globale analyse af, hvordan nyhederne er sammensat i tv og dagblade.

Bag kortlægningen står Who Makes the News, der sætter fokus på, om medierne afspejler samfundets sammensætning i nyhedsdækningen. Det vil sige, om medierne præsenterer samfundets mangfoldighed - primært i forhold til køn.

Og ser man på Danmark, så er der alt andet end ligestilling i valget af kilder. Mindre end hver tredje af alle kilder (31 pct.) i de danske nyhedsmedier er således kvinder, og dermd er mændene betydeligt overrepræsenteret i målingen, oplyser Dansk Journalistforbund, der sammen med DR, Magisterforeningen og Dagspressens Fond har finansieret den danske del af Who Makes the News.

Det er første gang, at Danmark deltager i den globale opgørelse, hvorfor der ikke foreligger nogen tal fra tidlgiere.

Danske medier kan dog "prale" af at have flere kvindelige kilder end det globale gennemsnit.

Men de kvindelige kilder er dog i undertal i samtlige analyserede stofområder, mens det også er mændene,  der i særlig høj grad bruges som kilder fra virksomheder, organisationer og partier. I denne kildegruppe er hele 70 pct. af de kilder, der udtaler sig, mænd.

Tallene i undersøgelsen fra Who Makes the News stammer fra den seneste globale optællingsdag, som var den 10. november 2009.

Målingen viser i øvrigt, at det skæve billede går igen blandt netmedier.

I Dansk Journalistforbund vil man bruge undersøgelsens resultater til at udfordre mediernes vaner.

”Det kræver dog mere præcis viden om, hvad der påvirker valg af kilder. Derfor vil vi spørge vores medlemmer til råds, så vi på baggrund af den viden kan udvikle redskaber til at gøre det nemmere at vælge andre kilder end dem, der sædvanligvis gribes fat i," udtaler Fred Jacobsen til DJ. 

Den danske del af Who Makes the News kan læses her.

Kommentar

Seneste jobopslag

CRM konsulent i Børnecancerfonden - bliv en styrke for børnene

Børnecancerfonden
Ansøgningsfrist: 08.05

SoMe-redaktør til Vi Unge

Aller Media
Ansøgningsfrist: 25.04

Udviklingsorienteret redaktør til Mandag Morgen

Mandag Morgen
Ansøgningsfrist: 10.05

Nyhedsjournalist til DR Fyn

DR
Ansøgningsfrist: 22.04

DR Østjylland søger reporter

DR
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp til kommunikation

Grundejerforeningssekretariatet Ørestad
Ansøgningsfrist: 25.04

KVINFO søger presse- og kommunikationsansvarlig

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 23.04

Nyhedsvært til DR Nordjylland

DR
Ansøgningsfrist: 25.04

Chef til B&U

DR
Ansøgningsfrist: 29.04

Chefkonsulent og teamleder for seks kommunikationsrådgivere

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 05.05

Kommunikatør i Greenpeace

Greenpeace Norden
Ansøgningsfrist: 25.04

Er du en skarp kommunikator med bundlinjefokus?

Mødrehjælpen
Ansøgningsfrist: 23.04

Pressekonsulent til Rigshospitalet

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 23.04

Udlandsreporter til Kristeligt Dagblad

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp med flair for kommunikation

Ankestyrelsen
Ansøgningsfrist: 22.04

JOURNALIST TIL UGEAVISEN MIDTSYD

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 06.05

Forlagschef til Informations Forlag

Information A/S
Ansøgningsfrist: 22.04

Redaktionschef Printcentralen

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 22.04

Vil du svømme med på nyt succesmedie om vand?

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 23.04