Mænd dominerer danske nyheder

Danske journalister vælger i overvejende grad mandlige kilder. Det viser resultaterne af den første danske udgave af 'Who Makes the News'. Se fordelingen mellem kvinder og mænd her.
29.09.2010 · 13:53

Danske journalister vælger i overvejende grad mandlige kilder. Det viser resultaterne af den første danske udgave af 'Who Makes the News'. Se fordelingen mellem kvinder og mænd her.

I alt har 108 landet deltaget i den globale analyse af, hvordan nyhederne er sammensat i tv og dagblade.

Bag kortlægningen står Who Makes the News, der sætter fokus på, om medierne afspejler samfundets sammensætning i nyhedsdækningen. Det vil sige, om medierne præsenterer samfundets mangfoldighed - primært i forhold til køn.

Og ser man på Danmark, så er der alt andet end ligestilling i valget af kilder. Mindre end hver tredje af alle kilder (31 pct.) i de danske nyhedsmedier er således kvinder, og dermd er mændene betydeligt overrepræsenteret i målingen, oplyser Dansk Journalistforbund, der sammen med DR, Magisterforeningen og Dagspressens Fond har finansieret den danske del af Who Makes the News.

Det er første gang, at Danmark deltager i den globale opgørelse, hvorfor der ikke foreligger nogen tal fra tidlgiere.

Danske medier kan dog "prale" af at have flere kvindelige kilder end det globale gennemsnit.

Men de kvindelige kilder er dog i undertal i samtlige analyserede stofområder, mens det også er mændene,  der i særlig høj grad bruges som kilder fra virksomheder, organisationer og partier. I denne kildegruppe er hele 70 pct. af de kilder, der udtaler sig, mænd.

Tallene i undersøgelsen fra Who Makes the News stammer fra den seneste globale optællingsdag, som var den 10. november 2009.

Målingen viser i øvrigt, at det skæve billede går igen blandt netmedier.

I Dansk Journalistforbund vil man bruge undersøgelsens resultater til at udfordre mediernes vaner.

”Det kræver dog mere præcis viden om, hvad der påvirker valg af kilder. Derfor vil vi spørge vores medlemmer til råds, så vi på baggrund af den viden kan udvikle redskaber til at gøre det nemmere at vælge andre kilder end dem, der sædvanligvis gribes fat i," udtaler Fred Jacobsen til DJ. 

Den danske del af Who Makes the News kan læses her.

Kommentar

Seneste jobopslag

Er du DR’s nye digitale madjournalist?

DR
Ansøgningsfrist: 24.02

Kommunikationschef

Økologisk Landsforening
Ansøgningsfrist: 06.03

Kommunikationschef

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Ansøgningsfrist: 04.03

Adjunkt til Kommunikationsuddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 01.03

Pressechef med blik for et af Danmarks vigtigste erhverv

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder

Diabetesforeningen
Ansøgningsfrist: 22.02

Redaktør til Roskilde Festivals mediehus

Roskilde Festival
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder til Bibliotekerne

Hillerød Kommune
Ansøgningsfrist: 20.02

Webredaktør (Barselsvikar) til Kommunikation på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 04.03

Kommunikationsmedarbejder

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 20.02

DR søger to erhvervsjournalister i Aarhus

DR
Ansøgningsfrist: 18.02

Skrivende redaktør til nyt magasin

Efterskoleforeningen
Ansøgningsfrist: 24.02

Marketing- og kommunikationsmedarbejder

Naturhistorisk Museum Aarhus
Ansøgningsfrist: 22.02

Radikale Venstre søger videojournalister

Radikale Venstre
Ansøgningsfrist: 18.02

Rådgiver søges til Dansk Journalistforbund – Individuel Rådgivning

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 19.02