search

Mads Brügger: Han var kun lovet en vagt ad gangen

Kanalchef Mads Brügger på Radio24Syv afviser kritikken fra den tidligere vært Jon Rostgaard Boiesen. »Han var på prøve,« forklarer Mads Brügger. Jon Rostgaard Boiesen afviser: "Jeg var en del af holdet."   (Opdateret kl. 14.25 med citater fra Jon Rostgaard Boiesen)

Kanalchef Mads Brügger på Radio24Syv afviser kritikken fra den tidligere vært Jon Rostgaard Boiesen. »Han var på prøve,« forklarer Mads Brügger. Jon Rostgaard Boiesen afviser: "Jeg var en del af holdet."   (Opdateret kl. 14.25 med citater fra Jon Rostgaard Boiesen)»Der er ikke så meget at snakke om. Det kører fuldstændigt hos os, som det gør på Journalisten, DR og mange andre journalistiske arbejdspladser i DK: Vi har fastansatte folk, og så har vi freelancere af forskellige grader, hvor vi naturligvis tilstræber at give folk så meget tryghed, som omstændighederne tillader det.«

Sådan lyder svaret fra kanalchef Mads Brügger på Radio24Syv, efter at journalisten.dk har konfronteret ham med kritikken fra stationens tidligere vært Jon Rostgaard Boiesen.

Uden indtjening med få dages varsel

Jon Rostgaard Boiesen fik 27. august i år besked på, at han ikke indgik i vagtplanen for september. Dermed stod han uden indtjening, efter at have været profileret på Radio24Syvs hjemmeside som vært.

»Netop Nattevagten er et sted, hvor vi kan prøve nye, uerfarne værtsemner af, rigtige wild cards og dark horses, og det afspejles af de vilkår, vi tilbyder nattevagterne, for ellers ville det slet ikke kunne lade sig gøre,« forklarer Mads Brügger, der har leveret sine svar via e-mail.

Jon Rostgaard Boiesen har forklaret journalisten.dk, at den kontrakt, han har underskrevet med produktionsselskabet Wingman Media Aps – men som firmaet aldrig har returneret med underskrift, er overholdt, men at han finder kontrakten så dårlig, at han reelt er uden rettigheder.

Kun lovet en nattevagt ad gangen

»Hvad den tidligere vært angår, blev det gjort ham fuldkommen klart, og jeg mener virkelig fuldkommen klart, at han var på prøve, og at vi ikke kunne love ham noget, andet end en nattevagt ad gangen,« forklarer Mads Brügger.

Jon Rostgaard Boiesen har modstridende forklaret journalisten.dk, at han var blevet stillet i udsigt, at han kunne tjene 20.000 kroner om måneden, hvilket svarer til flere vagter. Han afviser Mads Brüggers forklaring:

»Min opfattelse var, at jeg naturligvis var på prøve i starten, men hvis at det gik godt, ville jeg blive tilbudt to moduler fast om måneden – ligesom de øvrige Nattevagter. Da jeg efter min første vagt for ros og bliver bedt om at lave en profil til hjemmesiden, er det min opfattelse at jeg nu er en del af holdet,« siger han.

Strid om evaluering

Mads Brugger forklarer, at Jon Rostgaard Boiesen først blev evalueret og derpå blev samarbejdet afbrudt:

»At vi efter en evaluering af bemeldte vært er endt med at beslutte ikke at fortsætte samarbejdet med ham, er naturligvis beklageligt for værten – men sådan er det,« forklarer Mads Brügger.

Jon Rostgard Boiesen har modstridende forklaret, at han aldrig er blevet evalueret og kun har modtaget sporadisk kritik. Den har ifølge ham altid været positiv. Han uddyber:

»Jeg beder flere gange eksplicit om jeg kan få noget indholdsmæssig kritik på mine programmer, for at jeg i det mindste kan lære noget af min ansættelse, hvilket dog ikke er muligt.«

»Jeg fik eksplicit at vide, at grunden til at jeg ikke ville få nogen vagter i september, var at der skulle foretages en evaluering. Et af mine største kritikpunkter af processen er, at jeg ikke kan få oplyst, hvad status af denne evaluering er: Er der tale om en efterkritik af mine programmer, som jeg skal bruge til at blive en bedre vært – eller skal det vurderes, om jeg fortsat skal være Nattevagt?«

Radio24syv ville af med ham

Jon Rostgaard Boiesen har peget på, at produktionsselskabet har forklaret, at det var Radio24Syv, der ville af med ham. Omvendt har Radio24Syvs direktør, Jørgen Ramskov, forklaret journalisten.dk, at ansvaret for ansættelsen ligger hos Wingman Media Aps.

Mads Brügger tilkendegiver nu, at det er Radio24Syv, der bestemmer:

»At vi reelt bestemmer, hvem der er værter hos os, også når vi arbejder gennem produktionsselskaber, kan da ikke komme bag på nogen – sådan er det da også hos fx DR eller TV2. Vi er ikke bange for at have folk på overenskomster, og hvis du kigger over på vores nyhedsredaktion, finder du 35 overenskomstansatte journalister, inklusive en tillidsmand,« forklarer Mads Brügger.

Kommentarer
1
Esben Lindemand
06.09.12 13:16
Re: Mads Brügger: Han var kun lovet en vagt ad gangen
Den artikel skal vist lige korrekturlæses en gang mere.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen