search

Mads Brügger fyret

Radio24Syv har her til eftermiddag fyret Mads Brügger med øjeblikkelig varsel på grund af uenighed om ledelsen. »Nu vil jeg hjem og sunde mig,« siger Mads Brügger

Radio24Syv har her til eftermiddag fyret Mads Brügger med øjeblikkelig varsel på grund af uenighed om ledelsen. »Nu vil jeg hjem og sunde mig,« siger Mads Brügger

»Det er lige sket, her for en time siden. Nu vil jeg hjem og sunde mig,« siger Mads Brügger til journalisten.dk.

Det er angiveligt uenighed om ledelsen af Radio24Syv, der har ført til fyringen. 

Chefredaktør på Radio24Syv Suzanne Moll ønsker ikke at udtale sig om fyringen, men henviser til chefredaktør og direktør Jørgen Ramskov. 

Umiddelbart efter fyringen orienterede Mads Brügger medarbejderne på Radio24Syv om fyringen:

"Kære alle, jeg er dags dato blevet fyret af radiodirektør Jørgen Ramskov, på grund af uoverensstemmelser i ledelsen – også kaldet "samarbejdsvanskeligheder". Det skal ikke være nogen hemmelighed, at der har været uenighed om, hvilken retning Radio24syv skal bevæge sig, og den kurs, jeg har kæmpet for, har tilsyneladende tabt i dag. Jeg kan ikke uddybe denne problematik, men vil gerne slutte af med at sige tak til alle de dygtige mennesker, jeg har arbejdet sammen med på Radio24syv, og at jeg ønsker kanalen alt det bedste. Og så er der ikke mere Interne Affærer i denne ombæring :-)"

»Det er klart, at det ikke er nogen god dag i dag,« siger radiodirektør Jørgen Ramskov til journalisten.dk.

»Jeg ved godt, at du vil spørge, men jeg vil ikke sige noget som helst om, hvad der ligger til grund for det, andet end hvad Mads Brügger også selv siger, at der har været "uoverensstemmelser i ledelsen".«

Men jeg skal jo spørge. Det er jo noget af et koryfæ, I mister.

»Ja, det er der ingen tvivl om, og det er, som jeg sagde, ikke nogen god dag. Men der vil på ingen måde blive ændret i Radio24Syvs journalistiske linje.«

Rygtet, der går ude i byen, er, at Mads Brügger har været hård i sin kritik af den journalistiske produktion på nyhedsdelen – at der har været for få egenproducerede nyheder i det år, der er gået?

»Du ved jo godt, at der altid vil være diskussioner på en journalistisk arbejdsplads. Det er der også på din arbejdsplads, selv om den er lille. Men jeg kan ikke sige andet, end at du vil ikke kunne høre nogen ændring efter det her, hvis du lytter til Radio24Syv,« siger radiodirektør Jørgen Ramskov.

Kommentarer
9
Jesper Hansen
12.11.12 16:13
Re: Mads Brügger fyret
Stort tab for radio 24 7. På den positive side, må vi håbe han får mere tid til at producere flere vanvittige dokumentarer. 
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
12.11.12 18:09
Re: Mads Brügger fyret

Lige siden starten, der har jeg været fast lytter på Radio24syv, og jeg kan hilse og sige, at det faktisk er en rigtig god radiokanal, som med al ønskelig tydelighed har vist, at der er andre end DR, som kan lave taleradio, og Radio24syv har virkelig været et friskt pust i forhold til DR's P1, der ensidigt har satset på dem mellem 65 og skindød.

Jeg har naturligvis bemærket, at nyhedsudsendelserne ikke har fået den aller største prioritet på Radio24syv, men jeg synes det er en ekstra kvalitet, at der ikke bliver brugt så store resourcer på nyhedsproduktionen, for der er jo i forvejen en utrolig masse medier, som leverer en kæmpe stor overproduktion af mere eller mindre ligegyldige nyheder.

Men jeg kan sagtens forstille mig, at prisen for Mads Brüggers meget store talent er, at han også er et kæmpe stort ego, som slet ikke vil gå på kompromis, og at han derfor kan være meget vanskelig at samarbejde med. Og på den lange bane kan sådan noget selvfølgelig ikke fungere, når en hel masse mennesker skal arbejde tæt sammen om at skabe et fælles produkt.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Fremhævet af Journalisten
Thomas Frederiksen
13.11.12 07:57
Re: Mads Brügger fyret

Nu synes jeg, det er noget af en myte, at DRs P1 er for målgruppen mellem 65  og skindød. Lytter Niels Riis Ebbesen nogensinde til kanalen? Det tror jeg næppe.

På nogle områder minder P1 om P3 i 1990' erne, bare tænk på Selvsving og P1 Morgen. Og hverken Detektor, P1 Debat, Klubværelset eller Mennesker og Medier kan vil beskyldes for udelukkende at sigte på den over 65-årige. Men hvis Niels Riis Ebbesen kan dokumentere sin viden, som kommer noget bag på mig, med interne papirer fra DR, kan han jo sætte Journalisten på sagen....

Når det så er sagt, er jeg enig i, at Radio 24syv er bedre ens den ry. Den er et frisk pust, som ind i mellem har nogle gevaldige skæverter, men det skal der vel være plads til

Fremhævet af Journalisten
Lasse Jensen
13.11.12 10:02
Re: Mads Brügger fyret

Man kan vel kun sige, at hvis Niels Riis Ebbesen har ret, så er P1's satsning på "dem mellem 65 og skindød" slået grueligt fejl. Gennemsnitslytteren på P1 er 59 - og den er på decimaler det samme på 24syv. P1's erklærede mål er at nå "de moderne fællesskabsorienterede", moderne har i denne sammenhæng intet at gøre med alder. Og da jeg er over 65 og dermed skindød, så tillad mig fra gravens rand at  

1) Publikum til taleradio og nyhedsudsendelser - både på radio og tv - i overvejende grad er +52-segmentet. Det virker nærmest som en naturlov. Måske har ældre mennesker mere (fri)tid og de yngre har i hvert tilfælde tusinder af andre tilbud 

2) Hvis man skal ramme  det yngre men ikke helt unge segment skal man gøre som P3

3) Hvis man skal ramme det endnu yngre segment, skal man gøre som Voice, Nova, 100FM eller et stigende antal netbaserede radioer osv

4) Hvis man skal klare sig i radiokonkurrencen skal man etablere en helt klar kanalidentitet og et flow. Trods et stigende antal podcasts (på meget gode dage vel 10-12 procent af lyttertallet) på både 24syv og P1 (vi ved ikke nok, før de to er blevet enige om en troværdig målemetode for "tidsforskudt lytning"

 

Fremhævet af Journalisten
Lotte Dahlmann
13.11.12 10:25
Re: Mads Brügger fyret

Sikke en cliff hanger, Lasse Jensen! Håber du bare kom til at trykke på 'send' ved en fejl - for jeg vil da rigtig gerne høre fortsættelsen af din indsigtsfulde analyse!

vh

lotte

 

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
13.11.12 11:46
Re: Mads Brügger fyret

Hej Thomas, du kan være helt rolig, mit arbejde har altid været af en sådan beskaffenhed, at det har kunnet kombineres med at lytte til radio. Og jeg har i en længere årrække været mere eller mindre fast P1 lytter, men jeg var godt træt af programfladen, hvor man oven i købet kunne risikere, at de samme udsendelser blev genudsendt flere gange inden for samme døgn.

Jeg har også i flere år været voldsomt irriteret over den måde, som DR har monopoliseret radiomediet på, for hver gang der er dukket en ny niche op, der evt. kunne give plads til nogle nye selvstændige medier, så har DR straks kastet en masse licens-kroner efter at lukke sådanne huller, nogle af dem mest grelle eksempler er DR's DAB-kanaler, som er rene juke-boxe, der bare står og spiller pop, rock og klassisk musik, det kan da ikke være en public service opgave, at drive den slags radiokanaler.

Derfor var det også en slags protest og princip beslutning, at jeg fra dag et valgte at være fast lytter på Radio24syv, jeg besluttede også, at jeg det første år helt ville fravælge DR's programmer, og at jeg kun ville lytte til Radio24syv. Og det skifte har jeg faktisk været rigtig godt tilfreds med, også selv om der i løbet af det første år har været nogle udsendelser, hvor jeg har valgt at slukke for radioen. Og her den 1. november besluttede jeg, at jeg bliver hængende på Radio24syv et år mere...;-)

Og nu mangler jeg så bare, at jeg helt kan fravælge at betale licens til DR's radiokanaler, som jeg jo ikke lytter til, og kun betale licens til Radio24syv, men et sådant frit valg får de danske medieforbrugere næppe, for det ville jo med et slag medføre, at DR ville miste 30-40% af deres indtægter.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten
Katrine Hansen
13.11.12 11:52
Re: Mads Brügger fyret
Gætter bare på at Mads endeligt fattede at når det går op for folk 247er uklippet p3 -uden musik - skabt af folk i vaccumet mellem wannabes og hasbeens....og det koster 90 mil skattekroner for 5000 lyttere i timen (hvor blev pengene af??) ...lukker det...eller er kulturministeren bange for kanalens virkelige leder, Lisbeth Knudsen og hende mini-me, Sussane Moll, kendt for at køre tv2radio ned også?
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
13.11.12 12:33
Re: Mads Brügger fyret

Hej Lasse, dit indlæg virker noget ufærdigt, men jeg vil dog alligevel forsøge at besvare det. Men jeg vil da lige starte med, at indskyde den bemærkning, at dit program Mennesker og medier er et af de to programmer, som jeg savner fra P1, kunne du ikke også sælge en kopi til Radio24syv...;-)

Men når nu det er klaret, så vil jeg sige, at jeg ikke har den vildt store tillid til de analyser, som der bliver lavet af befolkningens vaner, for det er nemlig nogle bestemte mennesker, som gider at bruge tid på at svare på analyseinstitutternes spørgsmål, derfor bliver det et fast klientel, som de altid ringer op til, og det vil aldrig give et retvisende billede.

Hvis jeg skal være rigtig strid, så kunne jeg godt forstille mig, at det midalderne segment synes, at det er et meget hyggeligt tidsfordriv, at få en sludder med en ung medarbejder fra et analyseinstitut, hvorimod en travl børnefamilie straks melder pas.

Og jeg vil også gentage min gamle matematiklærer, som altid sagde, at statestik er som en kvinde i en bikini, man kan se meget, men det mest interessante er desværre skjult. 

Den eneste måde hvorpå vi vil kunne få et sandt og retvisende billede af, hvad det er for nogle TV- og radioudsendelser som brugerne ser og lytter på, det er ved at man omlægger licensopkrævningen, så den i stedet bliver en regulær brugerbetaling, for så vil man jo straks kunne se nøjagtig hvor mange husstande, der har valgt at købe et abonnement på P1, P3, eller Radio24syv. 

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
13.11.12 17:04
Re: Mads Brügger fyret

Hej Katrine, jeg synes det er noget snik-snak som du her fyrer af, der findes jo ikke nogen, som kan drage ud i Danmark og tælle nøjagtig, hvor mange som sidder og lytter til en give radioudsendelse. Og det er jo hovedsageligt DR's journalister, som har haft frygteligt travlt med, at bringe mere eller mindre dubiøse statistikker til torvs, omkring Radio24syv's lyttertal.

En helt anden snak er, at lige så længe som jeg kan huske, der har DR misbrugt deres monopol til at tryne alle andre TV- og radiokanaler.

DR bringer også dagligt landsdækkende TV- og radioreklamer for deres egne produkter. Og det er jo meget effektivt, at DR i løbet af dagen kan bringe radioreklamer for en given TV-udsendelse samme aften. Omvendt er det jo også en kæmpe stor fordel for DR's radiokanaler, når de bliver promoveret i forbindelse med forskellige TV-udsendelser.

Jeg har forresten den holdning, at alle DR's TV- og radiokanaler burde deles op i selvstændige selskaber, som så skulle privatiseres, det ville nemlig give en rimelig og fair konkurence på markedet for TV- og radioprodukter.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen