search

Løvekongens brøl efter omtale

 

 

FCK soler sig i landsdækkende omtale fra medierne, når der er tenniskamp med Venus Williams eller koncert med Bruce Springsteen i Parken. Klubbens spillere må til gengæld ikke kritisere klubben i de samme medier, og klubledelsen smyger sig uden om kritiske spørgsmål.

Telefonen ringer i hjørnekontoret med udsigt til Parkens lillebror, Østerbro Stadion.

"Øjeblik," siger Flemming Østergaard og løfter røret.

"Det er en journalist fra Jyllands-Posten. Det tager kun et øjeblik," siger han og giver sig til at svare på spørgsmål.

I oktober offentliggjorde Flemming Østergaard, bestyrelsesformand i PARKEN Sport & Entertainment, på et pressemøde, at verdensstjernen Venus Williams skulle spille tennis i Parken i december.

"Parkens julegave", skrev Ekstra Bladet, "Parken til eksamen som tennisarena", skrev Fyens Stiftstidende, "To af verdens bedste kvindelige tennisspillere gæster København", skrev Jyllands-Posten, "Julemanden kommer fra Østerbro", skrev B.T.

Senere fulgte en stribe artikler op til og efter opvisningskampen, der desuden fik masser af omtale i de elektroniske medier.

I løbet af efteråret lod Flemming Østergaard blandt andet også historierne om speedway, Bruce Springsteen-koncerten samt sit ønske om håndboldkampe i Parken falde til pressen. Historierne er kommet drypvis, så hvert arrangement har fået massiv omtale i landsdækkende medier. Masser af gratis omtale, der ville være svær at betale sig fra i form af reklame.

– Hvad gør FCK for at få så megen gratis omtale?

"Vi er i underholdningsbranchen. Udover fodbold og anden sport har vi arrangementer med Robbie Williams, Bruce Springsteen, Les Miserables og Melodi Grand Prix i Parken. Det er bestemt vigtigt at få opmærksomhed, når der sker noget herude. På den måde bliver FCK, Parken og begivenhederne eksponeret. Det lever vi jo også af," siger Flemming Østergaard.

– Hvor meget betyder det for dig og FCK at få omtale i medierne?

"Der er skrevet masser af artikler, profiler og portrætter om mig. Når et firma skal slå sit navn fast, skal firmaet "brandes" som et varemærke. Det bliver FCK via min person. Der er jo ikke megen fidus i at "brande" klubben med en populær spiller, hvis spilleren og "brandingen" er væk en måned efter. Generelt har vi et godt samarbejde med pressen. Det er i begge parters interesse – vi får omtale af vores virksomhed og arrangementerne, og journalisterne får deres historier. De journalister, der er tæt på FCK, arbejder vi meget godt sammen med. Der er tillid mellem parterne," mener FCKs medie-frontfigur.

Men der kom negativ omtale, som da den vragede FCK-angriber Heine Fernandez kritiserede sin træner, Kent Karlsson, i pressen.

"Hvis FC København skal videre, er det vigtigt, at klubben anskaffer sig en træner, spillerne ser op til og respekterer. Så enkle er spillereglerne i topfodbold. En træner skal være en menneskelig kapacitet. Han skal indtage det øverste led i hierarkiet – ellers går det bare ikke i en seriøs klub. Med Flemming Østergaards og Niels-Chr. Holmstrøms ( FCKs sportsdirektør, red.) ansættelse af Kent Karlsson kan jeg da godt tvivle på, om de overhovedet forstår mekanismerne blandt ambitiøse fodboldspillere," sagde Heine Fernandez til Jyllands-Posten.

De øvrige dagblade tog stafetten op og skrev om de kontroversielle udtalelser. FCK reagerede ved at give Fernandez en bøde for sine udtalelser.

"Heine har med det interview overtrådt både skrevne og uskrevne regler… Det er meget enkelt. Heine er ansat som spiller. Ikke som sportsdirektør eller noget andet. Derfor er det ikke hans opgave at udtale sig om de ting, han har gjort. Og da slet ikke til tredjemand," sagde FCKs sportsdirektør, Niels-Christian Holmstrøm, til B.T.

– Må FCKs spillere udtale sig frit til pressen?

"Vores spillere har selvfølgelig ytringsfrihed lige som alle andre. Vi er en virksomhed med en personalepolitik, og den diskuterer vi ikke med pressen. Det svarer til, at Viggo på sportsredaktionen har et alkoholproblem. Avisen går selvfølgelig heller ikke ud og fortæller alle, at Viggo er alkoholiker. I sådanne situationer må man tænke på enheden. Medarbejderne må godt have en holdning og kritisere klubben, men de skal komme til os med kritikken," mener Flemming Østergaard.

Der sker noget mandag
"… erkender han (Fl. Østergaard, red.), at han bevidst bruger pressen og ligefrem belønner visse kilder med gode historier på trods af generaliseringen af pressen som værende uduelig," skriver Jyllands-Postens sportsredaktør Frits Christensen i en kommentar om Flemming Østergaards selvbiografi "Don Ø".

– Belønner du "gode" journalister med solohistorier om FCK?

"Jeg vil ikke sige, at jeg belønner gode journalister med gode historier, men har jeg haft et godt samarbejde med én, kan jeg for eksempel godt sige, at der sker noget mandag. Men jeg tror ikke, at det gør den store forskel, for de andre journalister får som regel historien på en anden måde."

Kilder inden for sportsjournalistik, der ønsker at være anonyme, fortæller, at Flemming Østergaard flere gange har forsøgt at plante negative historier i pressen. Blandt andet om superliga-konkurrenten Brøndby IF.

– Planter du historier om andre til journalister?

"Nej, jeg planter ikke historier om andre. Hvem skulle det være?"

– Brøndby for eksempel.

"Jeg ville ønske, at det gik godt for Brøndby, og at de fik styr på økonomien og tjek på sagerne. Vi er ikke interesserede i, at det går Brøndby dårligt – det er jo vores største rival og vores største forretningspartner. Når de får det til at køre igen, glæder vi os til at banke dem på banen."

Den nære, daglige kontakt med pressen går som en rød tråd gennem Flemming Østergaards selvbiografi "Don Ø". Undervejs afleverer han adskillige hug til journalisterne, og under overskriften "Små mænd i medierne" har FCK-formanden dedikeret et helt kapitel til pressens folk.

"Pressen har stor magt. Der er stadig mange mennesker, der tror, at aviserne bringer den skinbarlige sandhed," mener Flemming Østergaard.

Netop den skinbarlige sandhed i Flemming Østergaards egen selvbiografi bliver beklikket af flere FCK-kyndige journalister, der har skrevet om Østergaard og bogen.

"Problemet opstår, når den højt besungne troværdighed skal prøves … når B.T. konfronterer Østergaard med, om det er korrekt, at han stopper som direktør for at blive bestyrelsesformand, hvorefter manden lyver," skriver B.T.s sportschef, Peter Brüchmann.

"Jeg kan ikke huske, at jeg har fået det spørgsmål."

– Men det skriver Peter Brüchmann altså, at du har – ellers kan han jo heller ikke konstatere, at du lyver.

"Fondsbørsen skal som den første have besked, hvis der sker noget, der influerer væsentligt på vores årsresultat. Hvis jeg skiftede fra at være direktør til at være bestyrelsesformand i FCK, skulle vi sende en meddelelse til Børsen først," begrunder Flemming Østergaard.

Svag research og forkerte fakta er et sprin-gende punkt i Flemming Østergaards kritik af journalisters arbejde.

"Jeg har ikke noget imod, at journalisterne skriver om mig eller FCK, hvis bare de har deres research i orden. En avis lavede en stor profil af mig, som jeg fandt 42 faktuelle fejl i. Så er det, jeg reagerer. Research og fakta skal være i orden. Journalister er under et enormt arbejdspres og tynget af deadlines – derfor er research desværre ofte en by i Rusland," mener Flemming Østergaard.

Resultat af nul research
Flere journalister påpeger, at Flemming Østergaard har lavet faktuelle fejl i "Don Ø". Jyllands-Postens sportsredaktør Frits Christensen fastslår, at Østergaard har svært ved at få styr på fakta og research i forhold til pressens omtale af en traumatisk episode i Stig Tøftings barndom og Michael Laudrups mulige skifte til FCK.

Østergaard konstaterer i bogen, at Tøfting-historien blev "tophistorie i samtlige medier i de dage". Om Laudrup-historien skriver han, at "alle aviserne fulgte derfor historien op i de følgende dage".

"Det er decideret usandt og resultatet af nul research. Derfor gør den gode Don Ø sig såmænd skyldig i præcis de lemfældige arbejdsmetoder, som han beskylder den mest useriøse del af pressen for," konstaterer Frits Christensen.

"Så har du jo også faktuelle fejl i din egen bog."

"De fleste medier gik i selvsving og havde noget om Tøfting. Men det kan da godt være, at Jyllands-Posten ikke omtalte sagen, men jeg har heller ikke gået alle aviser og medier nøjagtigt igennem. Om Laudrup-sagen har jeg her en artikel fra Jyllands-Posten, hvor der står, at Michael Laudrup skulle have været en brik i FCKs børsspil. Så den avis har i hvert fald skrevet om sagen," siger Østergaard.

"Bogen er blevet til en mærkelig blanding af privat biografi, personlige opgør med kritikere og deciderede fjender, der bevidst eller ubevidst er kommet hovedpersonen på tværs … fremhævelsen af egne dyder sker hele tiden på bekostning af andre, heriblandt en række tidligere ansatte og kolleger," mener Frits Christensen.

Flemming Østergaard
59 år
Uddannet bankmand og børsvekselerer.
Fra 1997 administrerende direktør i FC København A/S, senere PARKEN Sport & Entertainment A/S. Fra 2002 bestyrelsesformand i PARKEN Sport & Entertainment.

Læs også: Mediedarling

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen