Til Citat

Louise har ”overvåget” danske medier i 13 år, nu er det slut: ”8-16 kan også noget”

”Branchen kan godt blive bedre til at fremhæve, hvad det er, journalistik er og kan og kræver. Det tror jeg ikke, man skal tage for givet, at folk bare ved,” siger Louise Reseke, redaktør på det nye Watch-medie DetailWatch

13½ år med daglig dækning af mediestoffet – hvordan undgår man at gå kold?

”Jeg synes, tiden er fløjet af sted. For mig har det fede netop været at blive fagjournalist og få en indgang til erhvervsjournalistikken. Og jo længere tid jeg har beskæftiget mig med det, og jo flere af forretningsområderne, jeg har fået kendskab til, jo flere facetter er der kommet ud af det. Det synes jeg har været enormt inspirerende. Og så er det en branche, hvor der sker rigtig meget. Så jeg har ikke savnet inspiration. Der har hele tiden været spændende ting at tage fat på.”

Detailområdet har (ifølge Dansk Erhverv) 25.000 butikker og 233.000 ansatte. Det lyder som noget af en mundfuld at skulle dække lige så tæt som medieområdet. Er det muligt?

”Det er en kæmpestor og spændende mundfuld, og det er i hvert fald ambitionen at have en tæt dækning især på den digitale del, for der sker rigtig meget.”

Hvad findes der af spændende brændpunkter inden for dansk detailhandel?

”Jamen egentlig lidt ligesom på medieområdet så fylder det digitale mere og mere med e-handel og omnichannel. Det samme gør bæredygtighed, som måske fylder knap så meget i mediebranchen, men måske burde.”

Erhvervsjournalistik – i nogles øjne er det tørt og kedeligt?

”Det forstår jeg simpelthen ikke. Jeg synes, forretning er spændende. Grundlaget for, at nogen kan lave journalistik, er, at man kan skabe en forretning. Det kræver ikke bare dygtige journalister, men også en dygtig salgsafdeling, markedsføring, distribution og ikke mindst digitale kompetencer. Hele den helhed bliver rummet i erhvervsjournalistikken. Så jeg kan ikke forstå, hvis nogen synes, det er tørt og kedeligt. Det var ikke noget, der havde meget fokus på journalisthøjskolen, men der er rigtig mange spændende historier.”

Du skrev engang bogen ’Befri dit arbejdsliv – der er andre veje end 9-17’. Hvad har du selv taget med fra bogen i dit arbejdsliv?

”Århh … Der var mange gode rollemodeller i bogen. Men jeg er selv en slider. Jeg var freelancer dengang, hvor jeg også var med til at udgive bogen ’E-værksætteren’, så det har jeg prøvet. Men 8-16 kan også noget, og jeg trives godt med den pionerånd, der er på Watch Medier og har været glad for at være en del af en redaktion og få den daglige sparring. Det savnede jeg som freelancer.”

På Journalisten har vi traditionelt betragtet MediaWatch som chefernes medie (og os selv som journalisternes). Hvad tænker du?

”Vores indgang er, at vi også har favnet det kommercielle, så der er måske forskellen. Vores målgruppe er beslutningstagere og andre interessenter i branchen. Men jeg tror så også, vi har en del journalister, der læser med. Mon ikke, der også er chefer, der læser Journalisten?”

Louise Reseke

Født 1968 i Kalundborg. Bor i København.

Uddannet på DJH i 2001.

Begyndte som freelancejournalist og blev i 2008 ansat som redaktør på MediaWatch.

Starter nu som redaktør på det nye Watch-medie DetailWatch.

MediaWatch har altid været (irriterende) god til at være hurtig på medienyheder. Er der noget, du har misset?

”Der er to historier, jeg gerne ville have været først med på MediaWatch, men ikke var. Tilbage i 2014 breakede min gamle kollega Julie Toft fusionen i Jysk Fynske Medier på Finans. Den ville jeg gerne have været først på. Det samme gælder udskiftningen af JP/Politikens Hus’ formand, som Inside Business breakede sidste år.”

Hvilke sager husker du som højdepunkter?

”Det gennemgående for branchen har været, at der er blevet skåret meget ned. Det seneste år har vi ikke skrevet om sparerunder, som jeg lige husker det, og det er måske første gang. Så det har været en udvikling, hvor branchen er blevet mindre, og den udvikling håber jeg måske er ved at være overstået. Inden for de seneste tre-fire år er der for alvor begyndt at komme en betalingsvillighed på nettet. Det, at man har fået hul igennem til abonnementssalget, synes jeg har været skelsættende. Det gør en kæmpe forskel for journalistikken, at den skal sælges i abonnement og gøre sig relevant for brugerne, hvor det i starten for onlinejournalistikken var meget klik, det handlede om. I det hele taget har det digitale gennembrud været det vigtigste at dække.”

En lind nyhedsstrøm om dalende læsertal og færre redaktionelle medarbejdere – har du af og til mistet modet på branchens vegne?

”Jeg har nok været en jubeloptimist og haft stor tro på faget, men jeg har også været et sted, hvor der har været vækst og digital betalingsvillighed. Det har hjulpet. Men branchen kan godt blive bedre til at fremhæve, hvad det er, journalistik er og kan og kræver. Det tror jeg ikke, man skal tage for givet, at folk bare ved. Det mener jeg, man som branche bør være bedre til at slå på tromme for.”

Mediebranchen om 13½ år – hvad er anderledes?

”Tja … stadig printmedier, men meget mere digitalt. Klogere svar har jeg sgu ikke.”