Loud vil ligne Radio24syvs lydunivers

”Vi gør klar til endnu en omgang i Twitter-havet med provokationer,” siger Louds programdirektør, Simon Andersen, i podcasten ’Budskab’

Husker du lyden af Radio24syv?

Den gamle jingle, hvor symfoniorkestrets blæsere i et adstadigt tempo slår en eftertænksom klang an og lægger op til speaken: ’Du lytter til Radio24syv’, efterfulgt af danske røster, som med forskellige dialekter tilføjer ’den originale taleradio’.

Når Radio Loud fra 5. januar næste år skifter navn til 24syv, vender Radio24syvs lydudtryk også tilbage.

Det siger Louds programdirektør, Simon Andersen, i podcasten ’Budskab’, da han bliver spurgt, hvordan ’24syv’ kommer til at lyde.

”Nu kan jeg røbe noget for dig, som måske ikke bliver en overraskelse. Men det kunne jo være, vi havde ladet os inspirere også af det lyddesign,” siger han.

”Vi gør klar til endnu en omgang i Twitter-havet med provokationer,” fortsætter Simon Andersen.

Raffineret og forfinet

Radio Louds transformation under Simon Andersen har tidligere vakt stor debat. Først da der blev spekuleret i, og det siden blev bekræftet, at kanalen vil skifte navn til 24syv fra årsskiftet, og derefter da Simon Andersen bekræftede, at kanalen overtager Radio24syvs visuelle identitet.

Simon Andersen mener dog, at de nye 24syv har ’raffineret og forfinet’ det gamle Radio24syvs designlinje ’på en meget smuk måde’.

Og det er altså ikke bare navn, logo og visuelt udtryk, der fra 5. januar også vil bringe mindelser om Radio24syv – men også lyduniverset.

Kommer I til at lyde præcist som det gamle Radio24syv?

”Nej, ikke præcist. Men vi har ladet os inspirere af det og lavet et lyddesign, der giver mindelser,” siger Simon Andersen.

Skal have folk over muren

Han afviser, at brand-skiftet fra Loud til 24syv handler om at provokere, selv om han indrømmer at være glad for den omtale og opmærksomhed, som provokationerne kaster af sig.

”Det er for at overleve,” siger han.

Ifølge Simon Andersen skal Loud bryde igennem en ’mur’, der har været både ’tårnhøj og tyk’, og som har betydet, at ingen har givet Loud en chance.

”Loud-navnet er en total blokade,” siger han.

”Vi kunne sende det mest episke radio på jordkloden under Loud-navnet fra morgen til aften, uden at vi ville have en chance for at få lyttere, fordi blokaden simpelthen er så stor. Så det er vores eneste chance,” siger Simon Andersen.

Han mener også, det er en logisk konsekvens af navneskiftet fra Loud til 24syv, at både logo, visuel identitet og lydunivers skifter i samme retning.

”Folk må jo afgøre med sig selv, når de begynder at lytte, om de synes, det fortjener at bære det navn, eller de synes, det er dårligt og ikke har lyst til at lytte til det. Min opgave er bare at få folk over muren,” siger han.

Rettelse: Vi har ændret rubrikken på artiklen, så der nu står “Loud vil ligne Radio24syvs lydunivers” og ikke”tage Radio24syvs lydunivers”.

0 Kommentarer