Lotte Hansen: Vi får en digital revolution til valget

De danske politikere er klar til at give Facebook den politiske ilddåb i 2011, viser ny undersøgelse. »Vi bliver ved den kommende valgkamp vidne til en digital revolution, når det kommer til politisk kommunikation,« siger PR-ekspert Lotte Hansen.

De danske politikere er klar til at give Facebook den politiske ilddåb i 2011, viser ny undersøgelse. »Vi bliver ved den kommende valgkamp vidne til en digital revolution, når det kommer til politisk kommunikation,« siger PR-ekspert Lotte Hansen.

Selv om vi endnu ikke ved, hvornår der bliver valg i 2011, så har politikerne allerede kridtet banen op. Og de kommer til at satse stort på Facebook.

Det vurderer adm. direktør i HansenPR Lotte Hansen på baggrund af en undersøgelse lavet af Dansk Kommunikationsforening. I undersøgelsen har foreningen spurgt de tre partier, Socialdemokraterne, Liberal Alliance og Venstre, hvad de forventer af sociale medier i valgkampen.

Blandt andet bliver de bedt om at vurdere, hvad der får størst betydning for valgets resultat – valgplakater eller sociale medier som Facebook og blogs. På en skala fra 1 til 10, hvor 1 betyder, at plakater er vigtigst, giver V, S og LA henholdsvis 7, 8 og 9.

De tre partier bliver også spurgt, om de vil bruge Facebook til at aktivere ikke-medlemmer og frivillige. Det giver de alle tre tilsagn om.

»Vi bliver ved den kommende valgkamp vidne til en digital revolution, når det kommer til politisk kommunikation. Før var politikerne på Facebook, fordi det var smart, nu er de det, fordi de tror på, at det er vigtigt for at vinde valget,« siger Lotte Hansen i en pressemeddelelse, som Dansk Kommunikationsforening har sendt ud.

Lotte Hansen mener, at Facebook kan bruges til at fange en ny målgruppe for politikerne.

»Vi kan se, at partierne også her er inspireret af Obamas valgkamp. Brugen af de sociale medier var netop designet til at mobilisere de vælgere, der ikke i forvejen er meget interesseret i politik. Særligt Facebook tror politikerne på er vejen til vælgerens gunst,« siger Lotte Hansen i meddelelsen.

Hele undersøgelsen bliver offentliggjort senere i dag, varsler Dansk Kommunikationsforening.