search

Lokaljournalistik i 2011: Oldschool is back

I 2011 behøves det ikke længere handle om CO2-udslip, hver gang en lokal borger vasker et håndklæde. I år vil lokaljournalistikken fokusere endnu mere på det nære og skabe fysiske fællesskaber for læserne. Læs forslagene.

I 2011 behøves det ikke længere handle om CO2-udslip, hver gang en lokal borger vasker et håndklæde. I år vil lokaljournalistikken fokusere endnu mere på det nære og skabe fysiske fællesskaber for læserne. Læs forslagene.

Da Mikael Justesen i september 2010 tiltrådte som ny chefredaktør på JydskeVestkysten, erklærede han, at JV skulle være mere aktivistisk. Det er nu blevet sat i system.

Hver af avisens ni lokalredaktioner skal i 2011 arrangere to projekter for borgerne. I 2010 var en af lokalredkationerne på forkant med arrangementsinitiativet og indsamlede 640.000 kroner ind til kommunens trængte familier.

»Vi skal være "Byens hold". I stedet for at rapportere fra sidelinjen, skal vi spille med. Vi skal være en identitetsskaber,« siger han til Journalisten.dk.

Indtil for få år siden havde Jydske Vestkysten både egen udenrigskorrespondent og egne politiske reportere på Christiansborg. I 2008 erkendte ledelsen, at de ville for meget og skulle fokusere på det, ingen andre kunne – lave lokaljournalistik.

I dag skal journalistikken ikke kun være lokal, den skal være »hyper-ultra-lokal«. Derfor satser avisen også på borgerjournalistik. Avisen har registreret 5.000 borgerjournalister på JV.dk, og i 2011 skal de være endnu mere aktive.

»Det nære er vores livsnerve. En læser kaldte JV en del af familien, og det er den største ros, vi kan få som lokalavis. Borgerne skal føle, at de har indflydelse, og det har de blandt andet gennem borgerjournalistikken.«

På hver lokalredaktion blev nogle af avisens journalister også udlært mojos sidste år – mobiljournalister, som kører rundt på egnen og skriver og tager billeder af stort og småt.

»Tidligere havde hver en flække på egnen en lokaljournalist. Nu hvor kommunerne er blevet større, er det sværere for os at komme ud i alle afkroge. Vores mojos skal fungere som en slags journalistpatrulje, de skal køre ud i alle yderområder for at skrive, hvad de ser. Det skal vi have mere af i det nye år«

Hos Bornholmstidende vil man ikke have aktive borgerjournalister. Chefredaktør Dan Qvitzau vil ikke forklejne JVs initiativ:

»Men med nye sociale medier, synes jeg, at den autodidakte journalistik skal foregå der. Professionelle medier skal efter min overbevisning have redigeret, professionel journalistik, som vi kan stå inde for,« siger han til Journalsiten.dk.

Han er dog enig med Michael Justesen i, at lokaljournalistikken i 2011 skal være endnu mere aktivistisk og tæt på borgerne. Bornholmstidende arrangerer både motionsløb, løbetræning og prisuddelinger.

»Oldschool is back. Jeg har ikke opfundet den dybe tallerken for lokaljournalistikken tdenne nytårsaften, for den er allerede opfundet. Vi skal bare tro på den.« Den dybe tallerken for lokaljournalistikken er nærhed, mener Dan Qvitzau.

»Vi lever i globaliseret verden og har haft nogle år rent journalistisk, hvor det skulle handle om CO2 udledning, lige så snart nogle vaskede et håndklæde. «
Han synes, at lokalavisen har andre opgaver end den slags:

»Jeg tror, at vi er på vej mod en tid, hvor det er mere accepteret at fokusere på det nære igen. En tid, hvor man ikke trækker på smilebåndet over en artikel om en stjålen hund. For det interesserer faktisk mange mennesker,« siger han.

En af de få aviser, der kunne bryste sig af et stigende oplagstal i 2010 var Dagbladet Ringkøbing-Skjern.

Chefredaktør Søren Christensen tror på de samme strømninger, som JV og Bornholmstidende. Sitet dinby.dk med borgerjournalistik skal styrkes, og avisen skal skabe fælleskaber – eksempelvis samle penge ind til en lokal skøjtebane.

I februar udgiver avisen en ny sektion hver uge – et erhvervsblad. De tror på, at der ligger annoncekroner i det foretagende. De ekstra annoncekroner skal blandt andet gå til at beskrive egnens gode historier.

"Flere læsere siger til mig, at de ikke kan lide, når vi er for Ekstra Blads-agtige. Er for hårde i det. Vi skal gøre læserne stolte af at bo i deres område,« siger han.

Kommentarer
2
Hans Peter Toft
14.01.11 07:18
Re: Lokaljournalistik i 2011: Oldschool is back
Jydske Vestkysten hælder  fortsat vand ud af ørerne….. til dem der gider høre på det JYDSKE VESTKYSTEN PÅ VEJ FRA  GOODWILL TIL BADWILL HOS BORGERJOURNALISTERNE I SØNDERBORG OMRÅDET  BORGERJOURNALISTIK-PÅ-VÅGEBLUS:  Under overskriften Borgerjournalistikken lever fint -  svarer den ene tredjedel af chefredaktør trioen Jørn Broch  : Vi sætter skam stor pris på både borgerjournalistikken og borgerjournalisterne, som ofte er engagerede ildsjæle, der vil både lokalområde og den lokale nyhedsformidling det bedste. Borgerjournalisterne har derfor været et rigtigt godt supplement til vores stab af journalister og vi sætter stor pris på hver og en af dem. Vi er takket være borgerjournalisterne blevet bedre til at fortælle stort og småt fra landsdelen - og vi håber og tror, at vi sammen med de nuværende og kommende borgerjournalister kan blive endnu bedre i de kommende måneder og år.  Og så spørger mange som har været med fra starten, hvordan kan den blive bedre,  når hele tiden skærer ned på artikler i bladet, på bemandingen og så videre. Det er som om der sagt et og  ikke gjort noget, eller gjort noget helt andet.Det er åbenbart kun ord som skal berolige. Man kan læse  lignende”salmevers” i fagbladet ”journalisten”  artikel Lokaljournalistik i 2011-oldschool back  fra den 12. januar. Hvor Chefredaktør Michael Justesen udtaler ”I dag skal journalistikken ikke kun være lokal, den skal være »hyper-ultra-lokal«. Derfor satser avisen også på borgerjournalistik. Avisen har registreret 5.000 borgerjournalister på JV.dk, og i 2011 skal de være endnu mere aktive.”Igen kun bare Ord??? Man skærer ned og pålægger redaktioner mere og mere arbejde omkring borgerjournalisterne. Inge ressourcer til området kun og ingen handling  Jeg tror godt det kan gå hen og give bagslag  overfor bladet  de oplyste 5000 borgerjournalister som måske er godt 1000 mere ender der i 2010 er tabt af abonnenter og købere af  Jydske Vestkysten. En  mail jeg modtog i går indledte  med: ” Jeg forstår godt din undren – jeg er enig. HVAD ER DET, DER FOREGÅR?  LINK til ”Journalisten”: https://journalisten.dk/lokaljournalistik-i-2011-oldschool-back 8-): Relateret artikel : http://www.jv.dk/artikel/1042009:Mit-Soenderborg--Holder-Jydske-Vestkysten-lige-nu-flere-hundrede-borgerjournalister-for-nar?forum=1#forum 
Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
14.01.11 13:08
Re: Lokaljournalistik i 2011: Oldschool is back

Nu er der jo ikke noget nyt i, at redaktører af og til har afvigende holdninger til virkeligheden. Jeg synes det, Mikael Justesen skitserer, lyder rigtig godt, men det er jo et faktum, at JydskeVestkystens borgerredaktør blev afskaffet og i øvrigt nu har skiftet job til noget andet uden for JV.

JydskeVestkysten har også rigtig mange gode ideer og er frontløbere, men personligt tror jeg ikke, der er penge i det. Men "fem fra mig" for initiativerne.

Når det er skrevet, er jeg helt enig i den aktivistiske linje. Hvis man kan, tør og har råd. Det er sikkert ikke alle steder, disse forudsætninger er til stede. Nogle kan og tør, men har ikke råd, og andre har råd men har ikke evnerne.

Det kræver nemlig et særligt engagement at engagere sig i andet end at skrive en daglig avis og få sat kritisk fokus på kommunale beslutninger eller lukningstruede sygehuse. Al respekt for det, men vil man være aktivistisk - både på den hårde og bløde måde - skal der arbejdes på nye måder.

Og nok så vigtigt: Jeg tror ikke på, man kan tjene særligt meget på det. Avisens omdømme kan stige, men jeg tror desværre ikke, det vil få folk til at vælte ind i folden. Dertil tager folk alt for mange ting for givne - også hvis en avis eller et mediehus involverer sig. Men forhåbentlig kan det give noget goodwill.

Jeg var i mange år med til at arrangere projektet Avis-maraton, som i Holstebro-området sandsynligvis også i år vil tiltrække 700-800 deltagere. Super-tilfredse mennesker, der forbinder avisen med noget positivt. Jeg har aldrig (det afslører måske mit fattige journalistiske liv) oplevet så mange mennesker, der har været så vildt glade for noget, jeg og avisen har været med til at arrangere. Det har været vildt. Fantastisk. Skønt. Men jeg tvivler på, det har givet en væsentlig forretning.

Desuden var Dagbladet Holstebro-Struer denne vinter med til at sparke gang i en rednings-aktion for byens skøjtebane (Søren Christensen i Ringkøbing nævner det som et eksempel på involvering) som blev budget-barberet af kommunen.

Vi fik 2300 venner på facebook i løbet af kort tid, vi iværksatte forskellige initiativer og fik vel også samlet løseligt anslået 100.000 kroner sammen, samtidig med, at en privat forening trak et stort læs og i realiteten fik projektet til at lykkes. Det var igen et super-godt aktivistisk projekt, som blot blev ramt af folks svimlende nærighed. Man kan godt melde sig som ven på facebook uden at give en krone. Naturligvis.

De lokale aviser har stadig muligheden for at markere sig som dem der virkelig gør en forskel, men i takt med at oplaget falder, vil der være færre og færre, der finder ud af det.

Så vi har ikke tid til at vente særligt længe.

PS: Jeg hører naturligvis gerne fra andre "aktivister". Jeg tror, der ligger et læs gode ideer og venter, og jeg tror, chefredaktørerne - hvad enten de hedder Mikael eller Søren - vil give en krammer og en kage til kaffen, når ideerne bliver præsenteret. Om der så også er råd/kunnen til at føre dem ud i livet i Sønderborg og Ringkøbing er en anden sag.

Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen