Lokaljournalistik i 2011: Oldschool is back

I 2011 behøves det ikke længere handle om CO2-udslip, hver gang en lokal borger vasker et håndklæde. I år vil lokaljournalistikken fokusere endnu mere på det nære og skabe fysiske fællesskaber for læserne. Læs forslagene.

I 2011 behøves det ikke længere handle om CO2-udslip, hver gang en lokal borger vasker et håndklæde. I år vil lokaljournalistikken fokusere endnu mere på det nære og skabe fysiske fællesskaber for læserne. Læs forslagene.

Da Mikael Justesen i september 2010 tiltrådte som ny chefredaktør på JydskeVestkysten, erklærede han, at JV skulle være mere aktivistisk. Det er nu blevet sat i system.

Hver af avisens ni lokalredaktioner skal i 2011 arrangere to projekter for borgerne. I 2010 var en af lokalredkationerne på forkant med arrangementsinitiativet og indsamlede 640.000 kroner ind til kommunens trængte familier.

»Vi skal være "Byens hold". I stedet for at rapportere fra sidelinjen, skal vi spille med. Vi skal være en identitetsskaber,« siger han til Journalisten.dk.

Indtil for få år siden havde Jydske Vestkysten både egen udenrigskorrespondent og egne politiske reportere på Christiansborg. I 2008 erkendte ledelsen, at de ville for meget og skulle fokusere på det, ingen andre kunne – lave lokaljournalistik.

I dag skal journalistikken ikke kun være lokal, den skal være »hyper-ultra-lokal«. Derfor satser avisen også på borgerjournalistik. Avisen har registreret 5.000 borgerjournalister på JV.dk, og i 2011 skal de være endnu mere aktive.

»Det nære er vores livsnerve. En læser kaldte JV en del af familien, og det er den største ros, vi kan få som lokalavis. Borgerne skal føle, at de har indflydelse, og det har de blandt andet gennem borgerjournalistikken.«

På hver lokalredaktion blev nogle af avisens journalister også udlært mojos sidste år – mobiljournalister, som kører rundt på egnen og skriver og tager billeder af stort og småt.

»Tidligere havde hver en flække på egnen en lokaljournalist. Nu hvor kommunerne er blevet større, er det sværere for os at komme ud i alle afkroge. Vores mojos skal fungere som en slags journalistpatrulje, de skal køre ud i alle yderområder for at skrive, hvad de ser. Det skal vi have mere af i det nye år«

Hos Bornholmstidende vil man ikke have aktive borgerjournalister. Chefredaktør Dan Qvitzau vil ikke forklejne JVs initiativ:

»Men med nye sociale medier, synes jeg, at den autodidakte journalistik skal foregå der. Professionelle medier skal efter min overbevisning have redigeret, professionel journalistik, som vi kan stå inde for,« siger han til Journalsiten.dk.

Han er dog enig med Michael Justesen i, at lokaljournalistikken i 2011 skal være endnu mere aktivistisk og tæt på borgerne. Bornholmstidende arrangerer både motionsløb, løbetræning og prisuddelinger.

»Oldschool is back. Jeg har ikke opfundet den dybe tallerken for lokaljournalistikken tdenne nytårsaften, for den er allerede opfundet. Vi skal bare tro på den.« Den dybe tallerken for lokaljournalistikken er nærhed, mener Dan Qvitzau.

»Vi lever i globaliseret verden og har haft nogle år rent journalistisk, hvor det skulle handle om CO2 udledning, lige så snart nogle vaskede et håndklæde. «
Han synes, at lokalavisen har andre opgaver end den slags:

»Jeg tror, at vi er på vej mod en tid, hvor det er mere accepteret at fokusere på det nære igen. En tid, hvor man ikke trækker på smilebåndet over en artikel om en stjålen hund. For det interesserer faktisk mange mennesker,« siger han.

En af de få aviser, der kunne bryste sig af et stigende oplagstal i 2010 var Dagbladet Ringkøbing-Skjern.

Chefredaktør Søren Christensen tror på de samme strømninger, som JV og Bornholmstidende. Sitet dinby.dk med borgerjournalistik skal styrkes, og avisen skal skabe fælleskaber – eksempelvis samle penge ind til en lokal skøjtebane.

I februar udgiver avisen en ny sektion hver uge – et erhvervsblad. De tror på, at der ligger annoncekroner i det foretagende. De ekstra annoncekroner skal blandt andet gå til at beskrive egnens gode historier.

"Flere læsere siger til mig, at de ikke kan lide, når vi er for Ekstra Blads-agtige. Er for hårde i det. Vi skal gøre læserne stolte af at bo i deres område,« siger han.