Konkurrence

Lokalaviskrig lader vente på sig – hverken Vejle eller Randers mærker JP’s indtog

Knap ét år efter at Jyllands-Posten søsatte sine nye lokalmedier i fire jyske byer, kan konkurrencen stadig ikke mærkes på forretningen hos de etablerede aviser i byerne

Der er ikke plads til to, hvis det skal løbe rundt økonomisk.

Sådan lød det sidste år fra Kim Dahl Nielsen, chefredaktør for Vejle Amts Folkeblad, kort efter at Jyllands-Posten havde lanceret lokalavisen JP Vejle i den by, hvor hans avis har huseret i mere end 150 år.

Lanceringen var en del af Jyllands-Postens storstilede satsning JP Lokal, der skulle vinde læsere med nye digitale lokalmedier i Vejle, Horsens, Randers og Viborg. Men i dag, knap et år efter at JP Lokal gik i luften 1. september, lader konsekvenserne af den varslede lokalaviskrig stadig vente på sig.

”Her et år efter må jeg sige, at vi ikke har mærket så meget til dem,” fortæller Kim Dahl Nielsen, der dengang ellers udtalte, at de nu skulle ”i krig med Jyllands-Posten”.

”For et år siden fyldte det rigtigt meget. Jeg var lige startet som redaktør, og der blev talt om krig og konkurrence. Derfor var jeg fra starten meget obs på dem, for det er jo de samme digitale læsere, vi skal kæmpe om,” forklarer han.

Vækst trods ny konkurrent

Over for MediaWatch har chefredaktør for JP Lokal, Viggo Lepoutre Ravn, for nylig afvist at afsløre, hvor mange abonnenter de har høstet. Men han udtaler, at han er ”behersket tilfreds”, og at det konstant går fremad.

På trods af den nye spiller på markedet, har Vejle Amts Folkeblad dog ikke mistet læsere digitalt. Ifølge chefredaktør Kim Dahl Nielsen har de haft vækst de første mange måneder, efter at JP Vejle kom til og helt frem til Ukraine-krisen.

“Det har faktisk overrasket mig positivt, at markedet er så stort, at vi begge kan klare os rigtig godt,” siger han.

Han vurderer, at deres nye konkurrent i byen journalistisk famlede meget de første mange måneder. Men specielt det sidste halve år er de blevet stærkere og stærkere.

“Faktisk har de haft et par store nyheder, som jeg gerne ville have haft. Så det er flot arbejde. Men jeg kan stadig ikke mærke dem på vores forretning. Og når jeg træffer dem på sociale medier, er jeg overrasket over, at de ikke når bredere ud,” siger han.

”Lidt et våbenkapløb”

Heller ikke i Randers, hvor JP Lokal også rykkede ind sidste år, har konkurrencen fra et nyt medie ført til færre betalende kunder i butikken hos det etablerede dagblad Randers Amtsavis.

”Tværtimod. Det går bedre og bedre med at sælge abonnementer, så jeg er glad og tilfreds. Jeg kender selvfølgelig ikke deres tal, men vi vækster i hvert fald, som vi skal digitalt,” siger chefredaktør Axel Præstmark.

Han fortæller, at de holder øje med JP Randers og tager deres tilstedeværelse dybt seriøst. Konkurrencen er med til at skærpe deres egen journalistik og hurtighed, men er i øvrigt ikke et nyt fænomen i byen.

”Vi har lavet avis i Randers i 212 år, og vi har aldrig været her alene. Konkurrencen er blevet skarpere og skarpere, som årene er gået, og da JP Lokal kom til, blev den skærpet en lille smule mere. Men det har ikke kastet os ud i nogen krise,” siger Axel Præstmark.

Også i Vejle fremhæver Kim Dahl Nielsen konkurrencen som sund.

”Konkurrencen har da gjort, at vi nok har strammet os endnu mere an. Det er lidt et våbenkapløb, hvor vi hele tiden aflurer hinanden. Da vi for nylig begyndte at lave madanmeldelser, bed jeg for eksempel mærke i, at de kort tid efter gjorde det samme,” siger han og tilføjer, at han fortsat holder øje med konkurrenten:

”Jeg går da og frygter, at de pludselig får deres gennembrud. Derfor skal vi hele tiden være lige så gode og også bedre end dem.”

0 Kommentarer