search

Logo logo

I 2006 betalte DJ 200.000 kroner for at få nyt logo og design. Siden har Dansklærerforeningen fået et logo, der umiddelbart ligner til forveksling. Til gengæld kostede det en brøkdel.

I 2006 betalte DJ 200.000 kroner for at få nyt logo og design. Siden har Dansklærerforeningen fået et logo, der umiddelbart ligner til forveksling. Til gengæld kostede det en brøkdel.

Begge foreninger arbejder med sprog, og så har de logoer, der ligner hinanden. Dansk Journalistforbund betalte i 2006 Per Mollerup Designlab 200.000 kroner plus moms for at få nyt logo og design. Siden har Dansklærerforeningen fået et logo, hvor ligheden er slående.

Spørgsmålet er, om det er plagiat.
Ole Munk, visuel anmelder på Journalisten, siger, at for almindelige mennesker ligger de to logoer snublende tæt på hinanden. Men:
»Vi andre kan sagtens se, at der er forskel, når vi holder dem op mod hinanden. Men gestalten, det umiddelbare visuelle udtryk, er så tæt, at de fleste mennesker ikke vil kunne se, om det er det ene eller det andet,« siger han.

Karen Hedegaard, medlem af Visuelt Forums bestyrelse, siger, at de to logoer ligner hinanden, fordi kommaet ligner DJ's citationstegn.
»Men vi er ude i så generelle tegn, at man ikke kan sige, at det er tyvstjålet,« siger hun.

Karen Hedegaard forklarer, at logoer typisk skal være enkle grafiske udtryk.
»Og så er det næsten umuligt at undgå, at nogle kommer til at minde om hinanden,« siger hun.
Ole Munk siger, at hvis en god ven præsenterede ham for logoet og spurgte, om det lå for tæt på DJ's logo, ville han foreslå, at der skulle arbejdes mere med det.
»Det er ikke hensigtsmæssigt at lave et logo, der kan forveksles med et andet logo,« svarer Karen Hedegaard.

Per Mollerup, der lavede DJ's logo i 2006, er ikke imponeret over Dansklærerforeningens mærke, selv om der er mange ligheder.
»Det er et lidt ligegyldigt mærke, ikke smukt, ikke meningsfyldt,« forklarer han.

Tidligere er tilblivelsen af blandt andre kronprins Frederiks hjemmeside og MT Højgaards logo blevet sat i forbindelse med plagiat. Ingen af sagerne førte dog til et retsligt efterspil. Per Mollerup mener heller ikke, at der er grundlag for at gøre en sag ud af det.
»Det er ikke noget at komme efter. Alle er jo inspireret af alle. Man ser, hvad andre laver, og til sidst kan man ikke huske, hvor inspirationen kommer fra. Vi er i den samme verden,« siger Per Mollerup, der i dag er professor ved Swinburne University i Australien.

Og kommunikationschef i DJ Esben Ørberg, der var med til at tage initiativet til DJ's nye logo, afviser at gøre en sag ud af det:
»Det ligner da vores logo, men det er ikke noget, vi bliver krænket over.«

Rikke Albrechtsen fra Quote Grafik lavede logoet for Dansklærerforeningen for tre år siden. Hun er selv tidligere medlem af DJ og kender journalistforbundets logo, men hun har ikke brugt DJ's logo som inspiration, påpeger hun.
»Jeg skulle lave en ny version af Dansklærerforeningens logo med punktummet, kommaet og stregen og fik til opgave at trække det hårdere op. Det er en nyfortolkning.«

Undervejs lavede hun en version, hvor kommaet lignede andre eksisterende logoer lidt for meget – men ikke Dansk Journalistforbunds logo, der benytter sig af et citationstegn.
Heller ikke den færdige version ligner, mener hun.
»Nej, slet ikke. Den dybe tallerken er jo blevet fundet utallige gange. Hvis du googlede DJ's citationstegn i dag, ville du sikkert finde mange logoer, der ligner,« siger hun.

Rikke Albrechtsen synes, at Dansklærerforeningens logo er mere kækt og buttet. Og økonomisk er fordelen, at foreningen fik det til en betydeligt lavere pris end Dansk Journalistforbund, der betalte Per Mollerup 200.000 kroner plus moms i 2006 for logo og design.
Rikke Albrechtsen vil ikke oplyse, hvor meget hun selv fik, men der er tale om en brøkdel af, hvad DJ skulle af med.
»200.000 kroner er total overpris for et logo,« siger hun og understreger, at hun ikke kender omfanget af arbejdet med at redesigne DJ's logo.

Kommunikationschef i DJ Esben Ørberg mener ikke, at DJ valgte en dyr løsning.
»Vi valgte en løsning, hvor vi fik den topkvalitet for pengene, som vi ønskede. Vores løsning var langt mere end et logo. Det var en helt ny branding af DJ med nyt navnetræk 'DJ Medier & Kommunikation'. Al visuel identitet blev ændret, og designløsningen har da også vist sig at være langtidsholdbar og pengene værd,« siger han.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen