search

Løftebrud om offentlighed

Offentligheden er blevet holdt for nar med tomme skåltaler, hvis regeringen lykkes med at undtage 58 offentlige selskaber fra den nye offentlighedslov

Det var dråben! Som Jyllands-Posten skriver i dag, har foreløbig seks ministerier bekendtgørelser i høring om undtagelser fra offentlighedsloven for helt eller delvist ejede offentlige selskaber. Mindst 58 offentlige selskaber undtages helt for aktindsigt. Dermed bliver luften taget helt ud af den nye offentlighedslov. Som om det ikke var nok med politikerparagraffen, undtagelsen ved ministerbetjening og lukning af kalenderne, så lægges der nu op til en massiv undtagelse for offentlige selskaber.

En af de allervæsentligste grunde til, at vi skulle have en ny offentlighedslov var, at udviklingen havde overhalet den gamle lov, fordi en stadig større del af den offentlige virksomhed bliver lagt ud i selskaber eller udliciteret. Dermed var offentlige aktiviteter pludselig ikke længere omfattet af lov om aktindsigt. Derfor var det også en klar præmis for kommissionens arbejde med offentlighedsloven, at der skulle være aktindsigt i offentligt ejede selskaber som DSB Øresund AS, og en lang række DONG-selskaber for blot at nævne nogle af de selskaber, der foreløbig lægges op til at søge undtaget fra aktindsigt.

Offentligheden er altså holdt for nar, og det har været tomme skåltaler, når politikerne har tillagt netop offentligheden i helt eller delvist ejede offentlige selskaber som et af de mange fremskridt i den nye lov. Det var vi mange, der også troede på, men det gør vi ikke længere, med mindre den lange række af bekendtgørelser øjeblikkeligt trækkes tilbage og erstattes med en politik, som er i tråd med intentionerne i offentlighedsloven.

Jeg kan sagtens bringes til at forstå, at der kan være licitationer, hvor det giver mening at undtage enkelte dokumenter. Men at foretage en generel undtagelse, som der er lagt op til, er fuldstændig i strid med intentionerne i loven. For hvad i alverden skulle vi med de paragraffer, hvis de overhovedet ikke skal anvendes? Selv de aftaleparterne fra de Konservative og Venstre er rundt på gulvet. Det kræver for alvor et svar fra justitsminister Morten Bødskov.

Slutregnskabet om offentlighedsloven var i forvejen særdeles negativt. Nu må jeg desværre konstatere, at heller ikke de områder, der var solgt som forbedringer, reelt er det.

Men ministerierne kan nå det i endnu: Træk de bekendtgørelser tilbage og lev i øvrigt op til bestræbelserne om meroffentlighed – også i forhold til ministerbetjening og politikerparagraffen. Åbenhed er afgørende for en god demokratisk udvikling.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen