Det var ikke kun annoncer, men også redaktionel omtale, der var til salg på TV 2’s platforme, da lobbyorganisationen Drukfri Ungdom sidste år henvendte sig til TV 2.
Det viser materiale, som Jyllands-Posten har fået aktindsigt i, og hvor priserne på tilbuddet er streget ud.
Ifølge Jyllands-Posten kunne organisationen købe to forskellige pakker, der ville gøre lobbyorganisationens budskab til ”top of mind” hos danskerne, og emnet kunne også bringes op i ’Go’ morgen Danmark’.
”’Go’ morgen Danmark’ ønsker at belyse problemstillingen via studieinterviews med relevante cases, ved båndede indslag, der sætter fokus på problematikken, og ved nedlæg, der leder til en reel call to action, hvis denne findes inden kampagneopstart,” står der blandt andet om ’Go’ morgen Danmark’-tilbuddet.
Organisationen valgte ikke at benytte sig af tilbuddet, og TV 2 afviser over for Jyllands-Posten, at man kan købe sig til redaktionel omtale. Men hvis samarbejdet var blevet til noget, ”kunne en eventuel produktionsstøtte godt have været med til at finansiere produktionen af indslag om tematikken til fx ’Go’ morgen Danmark’, men det er ikke det samme som, at samarbejdspartneren bliver lovet deltagelse i de enkelte indslag”, skriver Morten Fisker i et skriftligt svar til Jyllands-Posten, hvor han understreger, at ”TV 2 har den fulde redaktionelle frihed”.