search

Livechat med læserne giver gigantisk stigning i tips

På den svenske regionale avis Norran kan læserne live-chatte sig ind i redaktionslokalet. Læserne har dermed fået en direkte vej til indflydelse på dagens historier, og tiltaget har givet en tifoldigt stigning i tips til avisen.

På den svenske regionale avis Norran kan læserne live-chatte sig ind i redaktionslokalet. Læserne har dermed fået en direkte vej til indflydelse på dagens historier, og tiltaget har givet en tifoldigt stigning i tips til avisen.

Det var egentlig bare en almindelig pressekonference. De svenske myndigheder skulle fortælle om en massevaccination af hele befolkningen under influenzaepidemien i 2009, og den regionale avis i Nordsverige, Norran, gjorde klar til at sende en reporter af sted. Men så tikkede der en besked ind på avisens nye livechat-system eEditor. Her kan læserne hele dagen skrive med en journalist på avisen og komme med input til dagens artikler, mens de bliver produceret.

»Jeg ved præcis, hvad de vil sige på den pressekonference,« skrev den anonyme læser, der hurtigt viste sig at være en insider i de svenske sundhedsmyndigheder. Kilden fortalte om myndighedernes strategi og klædte redaktionen på til at stille skarpe kritiske spørgsmål, fortæller chefredaktør på Norran Anette Novak til Journalisten.dk

»Det styrkede journalistikken, for hvis vi bare var taget af sted og skrevet, hvad myndighederne havde sagt, var vi blevet en megafon for politikerne. Men med læserens hjælp kunne vi få insiderviden, som vi ikke ellers havde adgang til. Det er sådan eEditor virker, når den er bedst,« siger hun.

Livechat-systemet eEditor er avisen Norrans forsøg på at hive sine 60.000 læserne helt med ind i redaktionslokalet. Om morgenen bliver dagens arbejdsopgaver lagt op, og læserne kan i løbet af dagen hjælpe med vurderinger, øjenvidneberetninger, cases og input til de forskellige artikler, mens de bliver skrevet. Chatten er bemandet af journalister hele dagen, så læserne får hurtig respons på spørgsmål og informationer.

»eEditor er en måde at invitere alle, der har lyst, til at bidrage til at skabe avisen. Der er til tider en lettere mytisk opfattelse af redaktionslokalet blandt læserne, og det giver folk lyst til at deltage i processen omkring avisen. Og det er rigtig godt for produktet. Vi skal dække et gigantisk område med omkring 50 redaktionelle medarbejder – selv med det tredobbelte antal ville vi ikke være i stand til at dække hele regionen. Så vi har brug for læserne som øjne og ører,« fortæller Anette Novak til Journalisten.dk

»Og så er der jo altid folk derude, der ved mere end os,« siger hun. Derfor er det også vigtigt at journalisten, der sidder inde på redaktionen, har styr på arbejdsgangen. Det første lange stykke tid blev chatten bestyret af avisens mest erfarne reportere.

Læserne kan bidrage med alt, de har lyst til. Hjælp til en pressekonference, tips om en skovbrand, bedømmelse af vinkler og overskrifter. Men spørgsmålet er, om der er noget nyt ved systemet? Anette Novak sukker lidt af spørgsmålet, som hun har fået mange gange før:

»Det er bare ikke ligesom e-mail og post. De e-mails, der bliver sendt til vores info-mail ryger jo nærmest ned i et sort hul. Nogle gange finder vi en historie i in-boksen, men mange gange får folk jo slet ikke svar. På eEditor snakker de direkte med et rigtig levende menneske, de får svar med det samme. Rent psykologisk giver det en helt anden lyst til at deltage.«

Og eEditor gør en forskel for Norran. Det snart halvandet år gamle chat-system har givet avisen en stigning på 250 procent i trafikken fra Facebook og Norran modtager i dag 10 gange så mange tips fra læserne.

»Jeg er blevet overrasket over, at læserne opfører sig så pænt. I kommentarsporet til vores artikler kan der stadigvæk komme truende, racistiske og andre negative kommentarer, men på eEditor er det noget helt andet. Selvom folk stadig er anonyme, er det svært at være nedladende og truende, når man snakker direkte med et andet menneske,« siger Anette Novak til Journalisten.dk.

Chefredaktøren håber også på, at chatsystemet, der er et helt centralt omdrejningspunkt for avisens redaktionelle arbejde, kan give læserne en større indsigt i den redaktionelle proces. I en tid, hvor journalister ikke længere har monopol på adgangen til information og hvor læserne kan eftertjekke alt, er ærlighed og åbenhed ekstremt vigtigt, mener Anette Novak.

»Transparency is the new objectivity. Vi skal være ærlige og fortælle, at vi ikke er objektive når det kommer til regionen. Eksempelvis står vi på vores regions side i vores journalistik og håber på, at den vil blomstre op. Og det er vigtigt at være ærlige om det. For vi befinder os i en meget gennemsigtig verden, hvor vi som mediefolk ikke længere har fordelen, når det kommer til information. Det er der bare mange journalister, der ikke har opdaget endnu.«

Hvad er den gode nyhed i alt dette her?

»Power to the people. Det demokratiske aspekt i dette her er meget stærkt. Alle har i dag muligheden for at dissekere informationer om deres eget liv. Jeg mener, at mediehuse har et stort ansvar for at lære fra sig, for vi har viden om, hvordan man finder informationer. Den viden vil jeg gerne dele med mine læsere, og det kan dette system hjælpe med.«

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen