search

Live superliga på DR hver uge

Antallet går op og ned i rygtestrømmen, men alt tyder nu på, at seerne om godt en måned får endnu mere livefodbold for licensen og bliver de store vindere i den verserende fodboldkrig mellem S

Antallet går op og ned i rygtestrømmen, men alt tyder nu på, at seerne om godt en måned får endnu mere livefodbold for licensen og bliver de store vindere i den verserende fodboldkrig mellem Superliga-kanalerne TV 3, TV 2 Sport og den nye svenske TV4- og Bonnier-baserede Canal 9.

Således synes det uundgåeligt, at Canal 9 bliver nødt til at lægge mindst halvdelen af sine erhvervede superligakampe over på DR 1, hvilket betyder, at Danmarks Radio i den kommende sæson kommer til at vise en superligakamp live hver eneste spillerunde. Hver anden sågar som andenvælger, og det vil givetvis sige en Brøndby- eller FCK-kamp, der normalt går som de to første valg.

Grunden til den nu nogenlunde skråsikre kalkule skyldes alene den nye svenske rettighedshaveres uoverstigelige problemer med at skabe tilstrækkelig penetration på markedet til at kunne udnytte det antal kampe, kanalen for nylig erhvervede sig eller sublicensierede hos norske Telenor.

Ifølge Langsidens indsigt i tallene giver en sammenregning af, hvad man kunne kalde et best case-scenario, blot Canal 9 en penetrationsgrad på 12 procent, eller hvad der svarer til 290.000 husstande. Den procent kan henover det det næste halve år måske nå 15 procent, og derfor er det tvingende nødvendigt med så mange kampe på DR.

Telenor købte 66 kampe, eller to kampe i hver spillerunde, i den rekordstore tv-aftale til 1,1 milliard kroner, som dansk fodbold indgik med MTG, TV2 Sport og Telenor for godt et år siden. Aftalen træder i kraft fra sæsonstart og løber i tre år. Telenor havde ikke et naturligt vindue at udstille sin vare i, men brugte i udgangspunktet DK4 som løftestang til 60 af kampene og seks kampe på DR.

Danmarks Radio indgik på det tidspunkt som en anden strategisk samarbejdspartner i Telenors bestræbelser på at vinde rollen som digital gatekeeper i Danmark. I forvejen havde Telenor købt DR’s OL- og håndboldrettigheder som en del af en stor spareplan på DR, og for at udvise seriøse sportslige intentioner og noget at komme med i digital forstand gik Telenor også aggressivt efter en superligapakke i tv-aftalen. Den vandt nordmændene, men tabte opløbet om gatekeeperrollen og stod pludselig med rettigheder, der var svære at gøre kommercielt bæredygtige.

Det skulle aftalen med Canal 9 så vise sig at være, hvis det ikke havde været for penetrationsspørgsmålet. For Telenor vandt tv-pakken med andet- og femtevalg fra superligaen i hver spillerunde med en forventet penetration på omkring 60 procent. Altså, at 60 procent af alle danskere ville have mulighed for at se kampene. Og med Canal 9’s indtog på markedet, hat MTG/Viasat med TV3 reageret voldsomt på det, de føler er en konkurrenceforvridning i forhold til den oprindelige aftale.

MTG/Viasat har af samme grund gjort indsigelse til Konkurrencestyrelsen, der i sin tid tilså udbuddet af tv-pakkerne. Med det argument, at fordelingen og prissætningen ikke er foregået på et fair grundlag, fordi Canal 9 efterfølgende er kommet til og har ændret markedsforudsætningerne – både som fremtidig konkurrent og som skævvrider af prisen, fordi de ikke har den penetrationsgrad, Telenor betalte for. MTG og TV 2 Sport, som er delvist ejet af MTG, kunne og kan levere langt større penetration og bød ligeledes på samme pakke, som Canal 9 nu råder over.

Hvis Canal 9 skal gøre sig håb om at komme op i nærheden af 60 procent i penetration, kræver det, at en af de store distributører Yousee eller Telia Stofa står på vognen. Ikke mindst Yousee kan løfte den betragteligt, men Yousee har vendt tommelen ned, da de ikke ønsker at fordyre deres i forvejen dyre pakker med en kanalpris på 25 kroner for Canal9, fordi de i forvejen er dækket ind på stofområdet, og fordi ingen alligevel kommer til at have alle seks superligakampe på deres platform.

Så Yousee kan fint leve med, at Canal 9 bliver tvunget til at lægge så mange kampe som muligt over på DR for at holde penetrationsprocenten – DR ligger i forvejen gratis hos Yousee. For at gøre det ekstra kompliceret kan man givetvis komme til at se Canal 9 på Yousees digitale platform, og den bremser Yousee i virkeligheden udviklingen af, hvis de lukker kanalen ind på den seertunge analoge platform.

Fodboldens parter, DBU og Divisionsforeningen, tager situationen med nogenlunde ophøjet ro. De ser gerne en ny spiller på markedet for at skrue op for konkurrencesituationen og dermed i givet fald også for prisen til næste aftalerunde, og så længe Canal 9 opfylder penetrationen på DR, er de tilfredse. Selv om fodbolden også vægter et vist samarbejdsklima med MTG, som har dækket superligaen i mange år.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen