Danmarks største mediehuse går nu sammen om at få andel i millionerne på det danske marked for søgeords-annoncering. Håbet er at indkassere 200-300 mio. kroner.
Ifølge Business.dk er følgende danske mediehuse involveret i projektet: Berlingske Media, Politiken, Ekstra Bladet, TV 2, Nordjyske Medier, Syddanske Medier, Børsen, Egmont, Jubii og Fynske Medier.
Sammen satser de på at gøre indhug i Googles dominans på målrettede online-reklamer ved brug af et ny software fra norske Open AdExchange, hvor reklamerne bliver tilpasset de søgeord, som brugerne selv skriver ind.
Hos Berlingske Media er forventningerne da også store:
"Vi har et kontinuerligt behov for at tænke i nye annonceprodukter, og Open AdExchange giver os mulighed for at komme ind på et marked, hvor vi hidtil stort set ikke har været til stede, og hvor potentialet er kæmpestort. Det er et meget spændende projekt, og vi har undervejs givet mange input, og vil fortsat gøre det, således at Open AdExchange vil udvikle sig til en endnu bedre platform for kontekstuel annoncering," siger Lisbeth Knudsen til Business.dk.
Hidtil har Google siddet hårdt på markedet, men lykkes det mediehusene at overtage det, venter der store indtægter:
"Det er lidt vanskelig at anslå, men vi regner med at Googles AdSense, som er at sammenligne sig med, ligger på 200-300 millioner danske kroner," siger direktør i Open AdExchange, Tom Kleivane.
Læs også: Norsk Google-jakt i Danmark
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.