Lisbeth Knudsen: Vi går forrest i Mecom

Berlingske fører an i Mecoms nye strategi, både med deres spareplan og en ny iPad-app, der skal kopieres af Mecoms ti største medier, fortæller koncernchef Lisbeth Knudsen til Journalisten.dk. Men det er uvist, om det er slut med fyringsrunder.  

Berlingske fører an i Mecoms nye strategi, både med deres spareplan og en ny iPad-app, der skal kopieres af Mecoms ti største medier, fortæller koncernchef Lisbeth Knudsen til Journalisten.dk. Men det er uvist, om det er slut med fyringsrunder.

Mecom har i dag offentliggjort en ny strategi, og her til formiddag har ledelsen med adm. direktør Tom Toumazis i spidsen præsenteret strategien på et investormøde.

Som Journalisten.dk skrev i morges, så er det et bærende element i strategien, at der skal skæres lidt over en halv milliard kroner over de næste tre år. Samtidig vil Mecom satse mere på betalt indhold på alle platforme, inklusiv mobil, og helt overordnet sigte mod at blive mere kommerciel.

Mecom ejer Berlingske, og det danske mediehus er gået forrest med flere dele af strategien. Berlingske har her til morgen lanceret en ny app til iPad, som også blev fremhævet på investormødet af Tom Toumazis.

Den danske app skal sælges lidt som et avisabonnement, blot til iPad. Prisen vil være cirka en tredjedel lavere end prisen på en trykt avis, ligesom det er muligt at starte med et 30-dages gratis prøveabonnement, fortalte koncernchef i Berlingske, Lisbeth Knudsen, på investormødet.

Den danske app-model vil nu blive kopieret i resten af Mecom.

»Vores nye iPad-app har for det første en unik mulighed for personalisering, som vi ikke har set på det danske marked før. Du kan sætte din egen forside op, så den husker, hvad du klikker mest på. For det andet kombinerer den unikt baggrundsstof med nyheder fra nettet og muligheden for at følge bestemte emner. Vores app danner grundlag for Mecoms model, som vil blive brugt hos de ti største titler,« uddyber Lisbeth Knudsen over for Journalisten.dk.

Hun fortæller, at B.T. får en tilsvarende app, som vil blive lanceret senest 1. april.

Toumazis nævner, at betalt indhold på alle platforme er en væsentlig del af Mecoms nye strategi. Skal vi vente ændringer på Berlingske.dk og andre Berlingske-sites?

»Ja, vi kommer til at forfølge den strategi, vi startede med Infoshoppen og B.T. Plus-shoppen, hvor vi sælger unikt indhold. Vi udvider med nye initiativer i første kvartal af 2012 med mere indhold, som hverken har været bragt på nettet eller i den trykte avis, men som man kan købe sig adgang til.«

Vil det være journalistisk indhold?

»Det vil noget af det være, andet vil være analyser og baggrundsmateriale.«

Kan vi vente flere besparelser i Berlingske som følge af denne strategi?

»Vi har meldt en mandskabsbesparelse ud, som vi har sat i gang. Derudover kigger vi på, om der er yderligere besparelser inden for andre områder. Det kommer vi til at bruge et par måneder på at kigge på.«

Kan det betyde flere nedlagte stillinger frem mod 2014?

»De besparelser, vi har meldt ud i starten af januar, er dem, vi baserer budgettet for i år på. Derudover har vi haft konsulenter til at kigge på, om der er potentiale for mere. Først når vi har hørt fra dem, kan jeg sige, om vi vil se flere mandskabsbesparelser.«

0 Kommentarer