Lisbeth Knudsen: Glem alt om betalingsmur for Berlingske

Storbritanniens svar på Berlingske Tidende - The Times og Sunday Times - indførte i dag fuld betaling for alt indhold på nettet. Men adm. direktør for Berlingske Media, Lisbeth Knudsen, slår fast, at det kommer ikke til at ske for de store avistitler i Danmark.

Storbritanniens svar på Berlingske Tidende – The Times og Sunday Times – indførte i dag fuld betaling for alt indhold på nettet. Men adm. direktør for Berlingske Media, Lisbeth Knudsen, slår fast, at det kommer ikke til at ske for de store avistitler i Danmark.

I et interview med Journalisten.dk siger hun, at det hverken er på tegnebrædtet nu eller i fremtiden:

»Altså, vi har ingen planer om at gå i retning af, hvad the Times og Sunday Times har gjort. Jeg tror ikke på den der gitterløsning,« siger Lisbeth Knudsen med henvisning til, at man fra og med i dag skal betale ved "kasse 1" for overhovedet at kunne logge sig ind på de britiske avisers hjemmesider.

»Jeg tror rigtigt meget på at lave niche-produkter og special-områder, hvor vi kan tage penge for indholdet. Men det at lave et generelt gitter, tror jeg ikke på er løsningen,« siger hun.

Ifølge Lisbeth Knudsen er det danske marked simpelthen for lille. Og derfor regner hun ikke med, at nogen af de store danske avistitler vil være i stand til at kræve betaling for deres hovedsites.

»For både Times og Sunday Times gælder jo, at de ikke bare har et britisk publikum, men også et internationalt publikum, så deres marked er betydeligt større end vores. De har nogle muligheder, som vi andre ikke har. Og ligegyldigt hvilken større dansk avis, du taler om, så tror jeg ikke på gitterløsninger. Jeg ser ikke for mig, at vi på det danske marked kan gøre noget tilsvarende.«

Berlingske Media har derimod satset på flere niche-sites – eksempelvis Ugen – som Lisbeth Knudsen har stor tiltro til:

»Jeg tror på, at det i stedet handler om at satse på nicher og spcialsites og så vores info-shop, som går rigtigt godt. Meget af det er små beløb, som vi får ind, men vi er meget tilfredse med den omsætning vi har fået,« siger Lisbeth Knudsen, der ikke vil oplyse nogen tal.

»Et eksempel er vores nye løbesite, hvor noget er gratis, og hvor noget er betalingsområde, hvis man melder sig ind. Der ser vi også en meget positiv udvilkling. Så jeg tror meget på unikke områder eller applikationer til smartphones, hvor det handler om convenience.«

Med hensyn til nye nicheprodukter lancerer Berlingske i øvrigt i løbet af få dage en ny businss-applikation til smartphones. Lige nu afventer man blog godkendelses-proceduren hos iTunes.

»Den vil dels give adgang til indhold fra business.dk, men også en masse andet. Eksempelvis kan du vælge at følge bestemte virksomheders aktie-udvikling.«

Den ny business-applikation fra Berlingske bliver umiddelbart gratis, men man skal betale for det mere specifikke indhold.