Koncernchefen for Berlingske Media, Lisbeth Knudsen, er oprigtigt begejstret for Apple's nye iPad. »Det er et gennembrud,« siger hun til Journalisten.dk og afslører, at første mål bliver at udvikle Berlingske Tidende til iPad inden sommeren.
Det er ikke kun nørderne, der jubler over Apple's nye trykfølsomme computertavle. I mediebranchen diskuteres det allerede, om iPad vil kunne redde den traditionelle avisbranche. Den britiske avis The Guardian rejser således i dag spørgsmålet: Can the Apple iPad save newspapers?
Spørger man koncernchef for Berlingske Media, Lisbeth Knudsen, så er hun ikke i tvivl:
»Jeg tror, det får rigtig stor betydning for mediebranchen, fordi det er et gennembrud for en ny, attraktiv måde at vise aviser på. Det er som at gøre avispapiret levende. Det er meget spændende og tegner meget lovende,« siger hun til Journalisten.dk.
Hun understreger, at hun tvivler på, det får den trykte avis til at dø.
»Jeg tror stadig, der vil være efterspørgsel på aviser, men det her er så attraktivt, at det begynder at ligne noget. Forstået på den måde, at de første e-readers var meget begrænsende. Det var sort/hvide brugerflader, der var ingen interaktivitet, og de gør heller ikke billederne levende. Det var rent ud sagt bare et læseapparat. Men det her (iPad, red.) åber for os som avis-producenter og inholdsproducenter et helt nyt marked, hvor vi kan gøre billederne levende. Og hvor der er direkte interaktivitet i forhold til alt det, vi ønsker at lægge ud,« siger Lisbeth Knudsen.
Hun vurderer, at iPad og kommende produkter i samme stil, inderbærer et helt nyt perspektiv i forhold til avisen som medie:
»Det bliver en blanding mellem den trykte avis og så indholdet på nettet. Hvor vi som leverandører stadig vil prioritere stoffet, men hvor den, der sidder med en iPad, har en mulighed for at få en oplevelse af indholdet, som rummer mere end det, den trykte avis kan. Så jeg er superoptimist, og synes virkelig, det er et gennembrud for et helt nyt marked. Det bliver en helt ny platform, som det bliver meget spændende at arbejde med.«
Berlingske Media har allerede nedsat en gruppe, der netop nu arbejder med at udvikle indhold til e-læsere. Herunder hvilke formater og hvilke forretningsmodeller, der skal anvendes.
»Her inddrager vi naturligvis nu også iPad.«
Lisbeth Knudsen understreger, at en af de største fordele bliver muligheden for at spare udgifter til distribution.
»Det, der kan blive vores fordel som avisbranche, er, hvis man kan få et tilstrækkeligt stort og attraktivt alternativ til distribution ud til brevsprækkerne, så sparer det os for noget af det allerdyreste ved at producere en avis – nemlig at få den bragt frem. Det betyder også, at man kan gå ind i helt andre prismodeller.«
Berlingske Media satser på at være blandt de første – helst de første – på det danske marked med unikt indhold til Apple's iPad, som kommer i handlen i USA til foråret og sandsynligvis på det danske marked til sommer.
»Vi arbejder benhårdt på at være klar med det samme, når der er en mulighed for,a at den kommer på markedet i Danmark. Ligesom vi har stor fokus på udvikling af iPhone-applikationer, så vil vi også have stor fokus på at være tilstede på iPad. Men det kommer lidt an på, hvor kompliceret den tekniske del er. Det mest sandsynlige er, at det bliver Berlingske Tidende, som først lanceres til iPad. Men jeg tør ikke sige det endeligt endnu.«
Når iPad i øvrigt kan blive attraktivt for avisbranchen, så skyldes det, at Apple har lagt op til, at forlag og udgivere får mulighed for selv at "skumme fløden" – eller rettere få del i overskuddet ved salget af indhold.
»Det er klart, det bliver helt afgørende,« siger Lisbeth Knudsen og tilføjer:
»Sådan som modellen er med Amazon's Kindle lige nu, så er det Amazon, som skummer fløden – og ikke forlagene. Og det holder naturligvis ikke, at det er os, der skal levere indholdet for næsten ingen penge. Og der er vi nødt til i forhold til iPad at tage den beslutning fra start af, at vi kan ikke forære vores indhold bort. Vi skal ikke begå den samme fejltagelse, som skete med nettet.«
Men for den enkelte læser, der via sin iPad også kan surfe på nettet, kan det vel være svært at skelne? Hvorfor betale for en særlig iPad-applikation af Berlingske Tidende, mens www.berlingske.dk er gratis via iPad?
»Det er kun et spørgsmål om, at det bliver tilstrækkeligt unikt stof, der ligger i iPad-applikationen. Og at du via dit abonnement på iPad får adgang til nogle ting, du ikke har adgang til på nettet,« understreger Lisbeth Knudsen over for Journalisten.dk.
8