Lisbeth Knudsen: »Berlingske på iPad til sommer«

Koncernchefen for Berlingske Media, Lisbeth Knudsen, er oprigtigt begejstret for Apple's nye iPad. »Det er et gennembrud,« siger hun til Journalisten.dk og afslører, at første mål bliver at udvikle Berlingske Tidende til iPad inden sommeren.

Koncernchefen for Berlingske Media, Lisbeth Knudsen, er oprigtigt begejstret for Apple's nye iPad. »Det er et gennembrud,« siger hun til Journalisten.dk og afslører, at første mål bliver at udvikle Berlingske Tidende til iPad inden sommeren.

Det er ikke kun nørderne, der jubler over Apple's nye trykfølsomme computertavle. I mediebranchen diskuteres det allerede, om iPad vil kunne redde den traditionelle avisbranche. Den britiske avis The Guardian rejser således i dag spørgsmålet: Can the Apple iPad save newspapers?

Spørger man koncernchef for Berlingske Media, Lisbeth Knudsen, så er hun ikke i tvivl:

»Jeg tror, det får rigtig stor betydning for mediebranchen, fordi det er et gennembrud for en ny, attraktiv måde at vise aviser på. Det er som at gøre avispapiret levende. Det er meget spændende og tegner meget lovende,« siger hun til Journalisten.dk.

Hun understreger, at hun tvivler på, det får den trykte avis til at dø.

»Jeg tror stadig, der vil være efterspørgsel på aviser, men det her er så attraktivt, at det begynder at ligne noget. Forstået på den måde, at de første e-readers var meget begrænsende. Det var sort/hvide brugerflader, der var ingen interaktivitet, og de gør heller ikke billederne levende. Det var rent ud sagt bare et læseapparat. Men det her (iPad, red.) åber for os som avis-producenter og inholdsproducenter et helt nyt marked, hvor vi kan gøre billederne levende. Og hvor der er direkte interaktivitet i forhold til alt det, vi ønsker at lægge ud,« siger Lisbeth Knudsen.

Hun vurderer, at iPad og kommende produkter i samme stil, inderbærer et helt nyt perspektiv i forhold til avisen som medie:

»Det bliver en blanding mellem den trykte avis og så indholdet på nettet. Hvor vi som leverandører stadig vil prioritere stoffet, men hvor den, der sidder med en iPad, har en mulighed for at få en oplevelse af indholdet, som rummer mere end det, den trykte avis kan. Så jeg er superoptimist, og synes virkelig, det er et gennembrud for et helt nyt marked. Det bliver en helt ny platform, som det bliver meget spændende at arbejde med.«

Berlingske Media har allerede nedsat en gruppe, der netop nu arbejder med at udvikle indhold til e-læsere. Herunder hvilke formater og hvilke forretningsmodeller, der skal anvendes.

»Her inddrager vi naturligvis nu også iPad.«

Lisbeth Knudsen understreger, at en af de største fordele bliver muligheden for at spare udgifter til distribution.

»Det, der kan blive vores fordel som avisbranche, er, hvis man kan få et tilstrækkeligt stort og attraktivt alternativ til distribution ud til brevsprækkerne, så sparer det os for noget af det allerdyreste ved at producere en avis – nemlig at få den bragt frem. Det betyder også, at man kan gå ind i helt andre prismodeller.«

Berlingske Media satser på at være blandt de første – helst de første – på det danske marked med unikt indhold til Apple's iPad, som kommer i handlen i USA til foråret og sandsynligvis på det danske marked til sommer.

»Vi arbejder benhårdt på at være klar med det samme, når der er en mulighed for,a at den kommer på markedet i Danmark. Ligesom vi har stor fokus på udvikling af iPhone-applikationer, så vil vi også have stor fokus på at være tilstede på iPad. Men det kommer lidt an på, hvor kompliceret den tekniske del er. Det mest sandsynlige er, at det bliver Berlingske Tidende, som først lanceres til iPad. Men jeg tør ikke sige det endeligt endnu.«

Når iPad i øvrigt kan blive attraktivt for avisbranchen, så skyldes det, at Apple har lagt op til, at forlag og udgivere får mulighed for selv at "skumme fløden" – eller rettere få del i overskuddet ved salget af indhold.

»Det er klart, det bliver helt afgørende,« siger Lisbeth Knudsen og tilføjer:

»Sådan som modellen er med Amazon's Kindle lige nu, så er det Amazon, som skummer fløden – og ikke forlagene. Og det holder naturligvis ikke, at det er os, der skal levere indholdet for næsten ingen penge. Og der er vi nødt til i forhold til iPad at tage den beslutning fra start af, at vi kan ikke forære vores indhold bort. Vi skal ikke begå den samme fejltagelse, som skete med nettet.«

Men for den enkelte læser, der via sin iPad også kan surfe på nettet, kan det vel være svært at skelne? Hvorfor betale for en særlig iPad-applikation af Berlingske Tidende, mens www.berlingske.dk er gratis via iPad?

»Det er kun et spørgsmål om, at det bliver tilstrækkeligt unikt stof, der ligger i iPad-applikationen. Og at du via dit abonnement på iPad får adgang til nogle ting, du ikke har adgang til på nettet,« understreger Lisbeth Knudsen over for Journalisten.dk.

8 Kommentarer

Peter Simonsen
21. MAJ 2010
Re: Lisbeth Knudsen: »Berlingske på iPad til sommer«

Ipad'en er skam allerede i landet: 

http://www.pc-lager.dk/varegruppe.php?gruppe_id=0&tabType=textSearch&q=ipad

Jonas Jacobsen
21. MAJ 2010
Re: Lisbeth Knudsen: »Berlingske på iPad til sommer«
Håber snart iPad'en kommer til Danmark. Den vil kunne spare os danskere for en masse papir til aviser m.v.

Dog er det irriterende der er lagt så meget begrænsning i den, ligesom iPhonen.
Jens Kristensen
1. FEBRUAR 2010
Re: Lisbeth Knudsen: »Berlingske på iPad til sommer«

Er helt enig i begejstringen omkring iPad. Den vil komme de trykte aviser til hjælp og tror at den vil vise vejen frem for fremtidens aviser. Ja ved godt at der er mangler ved Apple iPad, men se på den som det den er - nemlig en fremragende bog/avislæser og informationsmaskine(internet). Desuden er der nogle hands on oplevelser her: http://www.ipadfan.dk/showthread.php?60-Hvad-vi-ved-om-Apple-iPad-indtil-videre 

Per Rønne
1. FEBRUAR 2010
Re: Lisbeth Knudsen: »Berlingske på iPad til sommer«

Paul Stewart:

Bruger man en desktop sidder man naturligvis på en kontorstol, ved et skrivebord. Bruger man en laptop, for mit vedkommende en MacBook, sætter man den hjemme til en dock, hvortil der er sat stor fladskærm, eksternt tastatur, trackball og eksternt drev til automatiseret backup på. Men man kan naturligvis have den med til møder, hvor man er i stand til at bruge den tilfredsstillende.

Men der er ting en laptop ikke er egnet til. Den er ikke god at sidde med i en lænestol eller i en sofa, og da slet ikke til at ligge med i sengen. At læse bøger siddende i en kontorstol er ikke behageligt, og i en lænestol vender skærmen forkert [vi har brug for portrait mode] og tastaturet er i vejen.

Her kan man naturligvis bruge en iPhone, men i hvert fald til at læse bøger med er skærmen alt, alt for lille. Også avislæsnings-oplevelsen kunne være bedre. Og det er lige nøjagtig her en iPad kommer ind.

At den så også kan bruges til lettere arbejde er vel så kun et plus. Men det er en enhed man normalt kun vil have liggende på sofa- eller sengebordet, som man vil tage med i tog eller bus når man vil læse avis eller bøger, og som man lige kan checke kalenderen på. Og som i nødstilfælde kan bruges som laptop, men som absolut ikke kan erstatte hverken en laptop - eller en smartphone som iPhone.

Kalenderen? Ja, den skal naturligvis synkroniseres i skyen med ens smartphone og laptop ... og hvad der ellers måtte være relevant.

Jakob Bjerregaard
29. JANUAR 2010
Re: Lisbeth Knudsen: »Berlingske på iPad til sommer«

Jeg deler Lisbeth Knudsens begejstring for iPad'en, også i forhold til mediebranchen. Det, jeg ikke forstår, er til gengæld, hvorfor Politiken er så tøvende i forhold til at udvikle en applikation - muligvis en indtægtskilde - til iPad'en? Avisens chef for digitale medier siger, at "den skal dog først have en vis udbredelse, før vi går i gang". Det begriber jeg ikke...

Flere