search

Lisbeth K: Sælg P3, behold P1

P3 er den eneste DR-kanal, der er kommercielt interessant. Derfor skal den sælges til det private marked. Ideen om en privat konkurrent til P1 er til gengæld »frådseri«, mener Lisbeth Knudsen - der dog gerne ser Berlingske drive den nye kanal.

P3 er den eneste DR-kanal, der er kommercielt interessant. Derfor skal den sælges til det private marked. Ideen om en privat konkurrent til P1 er til gengæld »frådseri«, mener Lisbeth Knudsen – der dog gerne ser Berlingske drive den nye kanal.

Den er helt gal med forhandlingerne til det nye medieforlig, i hvert fald når snakken falder på radio. Det mener Berlingske Tidendes ansvarshavende chefredaktør og koncernchef for Berlingske Media, Lisbeth Knudsen.

Det skriver hun i en leder i Berlingske Tidende søndag.

I forhandlingerne er det blevet foreslået, at der oprettes en privat konkurrent til DRs P1 – en privat kanal, der skal have 125 millioner kroner i statsstøtte, men til gengæld være helt fri for reklamer, ligesom DRs kanaler.

Til gengæld beholder DR de to andre kanaler, P2 og P3. Men sidstnævnte er i Lisbeth Knudsens øjne den eneste kommercielt attraktive kanal, som DR har, fordi den blander musik og nyheder til en bred målgruppe. At DR beholder P3, imens P1 skal have konkurrence, giver i hendes øjne »ingen logisk mening«.

»P1 har i dag 7 % af radiolytningen. Det er en indlysende public service forpligtelse for DR at drive sådan en kanal. Men er det en lige så indlysende god ide at halvere den i forvejen smalle lytterandel på DRs P1 ved at give kanalen en konkurrent og så tage pengene til denne konkurrent ved at forringe DRs økonomi med 125 mio. kr.? På ingen måde,« skriver hun.

Berlingske Media er ellers et af de mediehuse, der har meldt ud, at de er interesserede i at drive den nye P1-konkurrent. Og det står Lisbeth Knudsen ved.

»Når jeg i den forløbne uge har sagt, at Berlingske selvfølgelig er parat til at kigge på, hvis der skulle komme et udbud på en radiokanal som alternativ til P1 med 125 mio. licenskroner i ryggen, så handler det om, at vores mediehus gennem 261 år har leveret kvalitetsnyheder, baggrund og analyse til danskerne, så selvfølgelig vil vi også kunne gøre det i et radio-format. Det ændrer ikke min holdning til, at 125 mio. kr. til sådan en kanal er fråseri med offentlige midler, at forslaget mangler forretningsmæssig logik, og at målet bør være, at DR afgiver P3 til det frie marked,« skriver hun.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen