Lisbeth: God nyhed at Nyhedsavisen lukker

Koncernchef i Berlingske Media betegner lukningen af Nyhedsavisen som 'en god nyhed'. »Det er naturligvis beklageligt for medarbejderne. Men Nyhedsavisen var et fantasi-projekt,« siger Lisbeth Knudsen til Journalisten.dk. (opdateret).

Koncernchef i Berlingske Media betegner lukningen af Nyhedsavisen som 'en god nyhed'. »Det er naturligvis beklageligt for medarbejderne. Men Nyhedsavisen var et fantasi-projekt,« siger Lisbeth Knudsen til Journalisten.dk. (opdateret).

Det er tydeligvis en glad og lettet Lisbeth Knudsen, der her til aften fik besked om, at det er slut med Nyhedsavisen. Efter to års historisk barsk kamp, hvor først Dato lukkede og nu også Nyhedsavisen, kan de tilbageværende gratisaviser måske begynde at håbe på, at der kan komme fornuft i økonomien.

»Det er naturligvis beklageligt for medarbejderne på Nyhedsavisen. Men set ud fra den betragtning, at det ville være fuldstændigt uholdbart for det danske gratisavis-marked, hvis det kørte videre med så store tab, som det har gjort, så er det en god nyhed,« siger Lisbeth Knudsen til Journalisten.dk.

Hun understreger, at hun hele tiden har været stærkt tvivlende over for Nyhedsavisens forretningsgrundlag, men er samtidig tilfreds med, at Berlingske Media valgte at holde ud og blive på markedet med Urban.

»Jeg har aldrig nogensinde troet på den business-model, som Nyhedsavisen var baseret på.
Og nu har lukningen vist, at det var et fantasi-projekt, som desværre har ødelagt gratisavis-markedet for en periode. Regnskaberne for Nyhedsavisen taler jo for sig selv. Det er over 700 mio. kr., som de islandske ejere og siden Morten Lund har satset på projektet. Forhåbentlig får vi nu et sundt marked – hvor vi får nogle mere realistiske annoncepriser at arbejde med. Og på den baggrund er jeg naturligvis glad for, at vi har holdt fast i Urban,« udtaler Lisbeth Knudsen.

Hvor meget Berlingske Media har tabt på Urban i alle årene, ønsker hun ikke at oplyse.

»Vi udtaler os ikke om delresultater. Men vores tab har været betydeligt mindre end JP-Politikens og Nyhedsavisen.«

Den pressede konkurrencesituation har dog tydeligvis også været en alvorlig belastning for Berlingske Media. Og det skinner tydeligt igennem på reaktionerne fra Lisbeth Knudsen:

»Jeg er faktisk glad for, at vi ligesom kan sige, at nu kommer vi ind i en anden konkurrence-situation. I morgen starter en ny virkelighed, hvor vi vil vurdere den nye situation på markedet.«

Hvorvidt lukningen af Nyhedsavisen betyder ændringer for Urban, er endnu ikke afgjort:

»Altså vi har en god position med Urban. Om vi gør noget i forhold til at justere på oplaget, det skal vi til at vurdere i morgen. Vi øger ikke bare oplaget for at blive større. Der skal være økonomi i det.«

Lisbeth Knudsen afviser til gengæld, at Urban med fordel kunne indgå i et sarmbejde med de øvrige gratis-avis-aktører.

»Et samarbejde? Det kan jeg ikke se for mig lige nu. Nu er der to store udgivelsesselskaber på gratisavismarkedet. Metro og Berlingske Media. Og så må vi se, hvordan det udvikler sig. Vi har i hvert fald tænkt os at blive på markedet.«

Læs også vurderingen fra Søren Riis, adm. direktør for MetroXpress A/S: "Nu overlever gratisaviserne"

(opdateret 23:47)