Lisbeth: 4 gratisaviser er stadig for mange

Selv om JP/Politikens Hus nu er medejer af MetroXpress A/S, så ændrer det absolut intet på det fundamentale problem med alt for mange gratisaviser i Danmark, siger Lisbeth Knudsen til Journalisten.dk. Hun antyder nye alliancer.

Selv om JP/Politikens Hus nu er medejer af MetroXpress A/S, så ændrer det absolut intet på det fundamentale problem med alt for mange gratisaviser i Danmark, siger Lisbeth Knudsen til Journalisten.dk. Hun antyder nye alliancer.

Det ny samarbejde mellem MetroXpress og 24timer hjælper ikke spor på de strukturelle problemer på det danske avismarked. Selv om JP/Politikens Hus nu indtræder som delvis medejer af MetroXpress A/S, så er fire store nationale gratisaviser stadig for mange.

»Den nye situation ændrer ikke på, at der er for mange gratisaviser på markedet. Fire gratisaviser er for mange til det danske marked,« udtaler koncernchef i Det Berlingske Officin Lisbeth Knudsen til Journalisten.dk og tilføjer:

»Det er tydeligt på den prisudvikling, der har været, at det ikke er noget sundt marked. Derfor er det her også udtryk for, at der har været nogle af de samme overvejelser hos Politiken, og derfor har man valgt at gå sammen med Metro.«

Hvem af de fire nationale gratisaviser – Nyhedsavisen, MetroXpress, 24timer og Urban – der først forsvinder, ønsker hun ikke at spå om:

»Det er markedet, der afgør, hvem der skal dø. Men det er tydeligt, at med de seneste resultater hos 24timer, Urban, MetroXpress og ikke mindst Nyhedsavisen så er der nogle store udfordringer. Og man får ikke nødvendigvis en sund virksomhed ved at slå 24timer – der har et stort underskud – sammen med MetroXpress, som blot har et lille overskud,« siger hun.

Lisbeth Knudsen understreger samtidig, at fusionen mellem de to parter heller ikke gør det bedre i forhold til annoncørerne:

»Mediaannoncørerne får jo ikke noget i morgen, de ikke har kunnet købe i går. Det er præcis de samme muligheder, som de har haft hidtil. Og for vores vedkommende er der ikke nogen ændring. Vi fastholder vores position på markedet,« siger hun og understreger, at Urbans position og stil ligger fast.

»Faktisk glæder vi os over, at vi har fået en fremgang i læsertallet siden omlægningen af Urban tidligere i år. Og Urban har nu en position på markedet, som vi vil forsvare, og som vi selvfølgelig også vil satse på at udbygge.«

Lisbeth Knudsen tilføjer, at det langtfra er udelukket, at Det Berlingske Officin kunne indgå i nye alliancer på gratisavismarkedet:

»Det er klart, at vi også kigger på, hvad der er af alliancemuligheder i markedet.«

Hvilke muligheder hun forestiller sig, eller i hvilken retning, ønsker hun ikke at afsløre:

»Det kommer jeg ikke nærmere ind på nu. Det kan jeg ikke svare på i dag.«

Læs også: »Lars Munch: 24timer fortsætter selvstændigt«.

0 Kommentarer