Line Holm vinder DONA-prisen

Berlingskes Line Holm Nielsen modtog fredag aften netmediernes pris for at ”udbrede longreads på både tablets, Twitter og web”. Hun gav en stor del af æren til Zetland

”Og vinderen er … Line Holm Jensen! Nej, Nielsen!” lød det til årets DONA-prisfest i fredags. Her uddelte foreningen for netjournalister og -kommunikatører DONA den årlige pris.

Trods den korte navneforvirring var det Line Holm Nielsen fra Berlingske, der vandt årets pris. Den fik hun for sin indsats for at udbrede kendskabet til såkaldte longreads – længere journalistiske formater – på platforme som tablets og web.

Line Holm Nielsen har bl.a. skrevet ”Kuppet – fortællingen om Danmarkshistoriens største røveri”, som hun blev nomineret til en Cavling-pris for. Derudover deler Line Holm Nielsen ofte tips til longreads fra ind- og udland på Twitter (følg hende på @LineHolm1).

De to andre nominerede var:

Christiane Vejlø, der står bag Elektronista.dk – og i årets løb bl.a. har udgivet et nyt netmagasin. Derudover er hun vært på Elektronista på Radio24syv.

Filip Wallberg, der med bl.a. ”I like” og ”De virale nyheder” har kortlagt, hvordan journalistiske historier spredes på de sociale medier.

Line Holm Nielsen var tydeligvis overrasket over, at det var hende, der kunne gå hjem med prisen.

»Der er ingen tvivl om, at en meget stor del af æren skal gå til Zetland,« sagde hun.

Line Holm Nielsen får prisen for at bevise, at platforme som web ikke kun er forbeholdt hurtige nyheder.

»For bare 10 år siden, da jeg startede, var netmedier noget nyt og meget skræmmende. Jeg overvejede, om jeg ikke bare skulle blive dyrepasser eller frisør eller noget. Jeg var bange for, at der kun var plads til kort nyt på nettet. Men er mediet ikke lige meget, hvis bare vi har det førende kvalitetsstof,« sagde hun.

Line Holm Nielsen roste også Twitter, selv om hun med et glimt i øjet kaldte det danske Twitter-miljø ”en sekt”.

»Hold kæft, hvor har Twitter åbnet mine øjne for mange nye mennesker,« sagde prisvinderen.

Forud for prisfesten var gået en række oplæg med fokus på iværksætteri og små netmedier i Danmark. Her fortalte netmedierne GastroMand, PioPio, Zetland og Mediawatch hver især om deres forretningsmodeller.

0 Kommentarer