Overskriften ”Hele Danmarks Mette”, der sammen med et billede af statsminister Mette Frederiksen (S) pryder forsiden på Nettos kundemagasin Lime, var for unuanceret.
Det skriver ansvarshavende chefredaktør Pernille Kleding fra Aller-bureauet OTW, der producerer magasinet, i en kommentar til MediaWatch.
”Vi har journalistisk behandlet Mette Frederiksen som alle andre forsidekvinder. Men i den her situation så er overskriften på forsiden blevet for unuanceret, og det beklager vi,” siger hun i en skriftlig kommentar til MediaWatch.
Forsiden har mødt kritik på blandt andet Twitter, hvor den blandt andet er blevet kaldt for pr, som Socialdemokratiet ikke havde kunnet købe sig til.
Både Nettos administrerende direktør, Michael Løve, og administrerende direktør i Salling Group, Per Bank, har også på Twitter lagt afstand til forside-rubrikken, som de mener skulle have været mere neutral. Michael Løve har dog også lagt vægt på, at det langtfra er første gang, at en højtstående kvindelig politiker har været på forsiden af magasinet.
Kære @TomJensen1966, Lime er et kundemagasin til kvinder med en uafhængig redaktion. Der er lavet mange portrætter af kvinder gennem årene. Det ændrer ikke på at Netto er politisk uafhængig, selvom overskriften nok kunne have været mere neutral. pic.twitter.com/hGAYaGsnhg
— Michael Løve (@michaelloeve) May 9, 2021