Lille bog om store problemer

ANMELDELSE. ”Et godt, kompakt overblik over de mangeartede udfordringer, den digitale tidsalder har stillet os over for,” skriver Mikkel Arre, som anmelder 'Hvordan bliver vi digitalt dannede?'
05.11.2018 · 10:53

Af: Mikkel Arre

Bog: Hvordan bliver vi digitalt dannede?

Forfattere: Camilla Mehlsen og Vincent F. Hendricks

Udgiver: Informations Forlag (86 sider, 50 kroner)

Anmelder: Mikkel Arre, digital redaktør, Djøfbladet

Det er et kolossalt problemfelt, medieforsker Camilla Mehlsen og filosofiprofessor Vincent F. Hendricks har fået klemt ind i deres ganske lille nye bog.

På 80 små sider forsøger de at besvare titlens store spørgsmål: 'Hvordan bliver vi digitalt dannede?'

Det er en opgave, der ikke blot kræver overvejelser om, hvad dannelse og normer er, men tilmed kompliceres af, at forfatterne inddrager en endog meget bred vifte af digitale fænomener, der presser os som individer og samfund.

Krænkende billeddelinger, digital afhængighed, fake news og digitale medieplatformes etisk tvivlsomme forretningsmodeller er blot nogle af de problemer i det digitaliserede liv, som bogen udpeger. Og fordi de er så forholdsvis forskellige fra hinanden, ender løsningerne nemt med at blive meget overordnede og omfattende, hvis de skal kunne dække det hele.

Det er selvfølgelig urimeligt at forvente, at en tynd bog i lommeformat skal udstikke en køreplan med konkrete løsningsforslag i prioriteret rækkefølge. Ikke desto mindre er den tredjedel af bogen, hvor forfatterne prøver at leve op til titlen, den mindst overbevisende.

Forfatterne opsummerer eksempelvis, at digital dannelse forudsætter, at ”vi får blik for opmærksomhedsøkonomien, informationsmarkedets strukturer, mekanismer, normer og gruppedynamikker, lovgivning og jura, som individet er en del af digitalt”.

Det virker bestemt plausibelt – men der er så mange led, at det er svært at vide, hvor man skal begynde.

Når bogen alligevel kan være værd at bruge tid på, er det, fordi Mehlsen og Hendricks giver et godt, kompakt overblik over de mangeartede udfordringer, den digitale tidsalder har stillet os over for. På den måde kan ’Hvordan bliver vi digitalt dannede?’ fungere som en idébank for journalister, kommunikatører og også gerne medieordførere: Her er en masse ting, vi bør stille kritiske spørgsmål til – hvad enten det så er grænseoverskridende adfærd på nettet, tech-firmaernes ”kommercielle totalitarisme” eller det faktum, at vi selv og vores medier opretholder netop disse firmaers dominans ved tjenstvilligt at fodre dem med vores indhold og data. 

Kommentar

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste jobopslag

Ritzau søger journalist til nyhedsredaktionen

Ritzau
Ansøgningsfrist: 29.11

Kommunikatør søges til Holbæk Kommune

Holbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 25.11

Navneredaktør

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 23.11

Erfaren formidler til Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 27.11

Videoproducent til markedsføring af kurser og uddannelser

Teknologisk Institut
Ansøgningsfrist: 21.11

Redaktør for livsstilsindhold til stort dansk brand

BrandMovers
Ansøgningsfrist: 28.11

Medarbejder til kommunikation og markedsføring

Krabbesholm Højskole
Ansøgningsfrist: 07.12

Prorektor for uddannelse og viden ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 07.12

Journalist TIL BORNHOLMS TIDENDE

Bornholms Tidende
Ansøgningsfrist: 26.11

Kommunikationsmedarbejder

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 19.11

Pressechef til Dansk Metal

Dansk Metal
Ansøgningsfrist: 22.11

Er du en rutineret webmaster? Og digital til fingerspidserne?

Vallensbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 28.11

Pressekonsulent

3F
Ansøgningsfrist: 22.11

Dygtig og effektiv økonomimedarbejder til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 04.12

Kommunikationsrådgiver med presseerfaring til HK

HK Danmark
Ansøgningsfrist: 22.11

Journalist

Politiken
Ansøgningsfrist: 19.11

Presse- og videojournalist til ZBC

ZBC
Ansøgningsfrist: 21.11

Webkonsulent til Strategi og Kommunikation

Horsens Kommune
Ansøgningsfrist: 20.11

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 18.11

Barselsvikar til koordinerende markedsførings- og kommunikationsopgaver

EUC Nordvestsjælland
Ansøgningsfrist: 19.11

Historie-reporter søges

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 19.11

Er du vores nye forlagsredaktør?

Forlaget Columbus
Ansøgningsfrist: 01.12

Digital marketingspecialist

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 22.11