search

Lidegaard: DR og TV 2 kan presse aviserne på nettet

DR's og TV2's nyhedshjemmesider udgør en problematisk statslig konkurrence, hvis mediestøtten bliver udhulet, som der er lagt op til, mener Politikens chefredaktør.

DR's og TV2's nyhedshjemmesider udgør en problematisk statslig konkurrence, hvis mediestøtten bliver udhulet, som der er lagt op til, mener Politikens chefredaktør.

Indtil videre har de store nyhedshjemmesider levet forholdsvidt fredeligt side om side med de statsligt ejede public service medier, DR og TV2. Men med varslingen af betalingsmurer og besparelser på mediestøtten, kan freden være forbi.

"Det er oplagt, at indtægterne mere og mere skal hentes netop der, hvor de licensfinansierede tv- og radiostationer også er aktive: på internettet og i sam- og modspil med de store sociale medier," skriver Bo Lidegaard på Politiken.dk.

Da Journalisten.dk får fat på ham, understreger han, at han ikke ønsker at hverken DR eller TV2 indstiller deres nyhedsproduktion på nettet, som tingene ser ud i dag. Men at det er vigtigt, at mediestøtten indrettes derefter. Han mener, at det er altafgørende, at den bliver platformsneutral, så man også får støtte til netbaseret journalistik:

»Hvis man forestiller sig på sigt, at vi ikke har nogen væsentlig mediestøtte til dem der laver seriøs journalistik på nettet, så er det meget selvmodsigende, hvis staten samtidig driver parallel virksomhed på nettet,« siger Bo Lidegaard, der både henviser til DR, som er licensfinansieret, og TV2's hjemmeside som konkurrer på det samme annoncemarked.

»Det er en helt usædvanlige konkurrencevilkår, at staten driver en direkte konkurrerende virksomhed,« fortæller Bo Lidegaard.

Som det ser ud nu er der lagt op til, skal der skæres en god bid på mediestøtten. Ingen ved præcist hvor meget, men tal mellem 40 og 100 millioner kroner er blevet nævnt.

»Hvis man defacto er i gang med at afvikle mediestøtten, vil det betyde, at nogle medier der har en vigtig rolle i mediebilledet vil have svært ved at overleve. Har vi så opnået det vi ville?«

Debatten om konkurrenceforholdet mellem public service-stationer og avisernes sider på internettet er ikke ny. The Economist har blandt andet berettet, at aviserne i England har haft svært ved at matche omfanget af BBC's internetsatsning.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen