search

Lektien fra Kjerteminde Avis

Newsweek dropper print, og The Guardian overvejer at gøre det samme. Kjerteminde Avis gik rent digitalt som den første avis i Danmark for næsten to år siden. De var lidt tidligt ude, siger redaktøren, men hun tror på det nok skal lykkedes.

Newsweek dropper print, og The Guardian overvejer at gøre det samme. Kjerteminde Avis gik rent digitalt som den første avis i Danmark for næsten to år siden. De var lidt tidligt ude, siger redaktøren, men hun tror på det nok skal lykkedes.


Kjerteminde Avis lader til at være blandt frontløberne på det danske avismarked. I januar 2011 gik de over til at være en ren digital avis. I dag er det kommet frem, at det velrenommerede magasin Newsweek har tænkt sig at gøre droppe print-udgaven fra januar 2013. Den store engelske avis The Guardian går angiveligt også med overvejelser om det samme.

»Jeg tror i hvert fald at det samme kommer til at ske i Danmark indenfor de næste par år,« siger chefredaktør på Kjerteminde Avis, Sara Wiese Kristensen.

Hun fortæller, at det stadig er lidt op ad bakke med at få den digitale version af Kjerteminde Avis til at køre rundt. Den er ren annoncedrevet:

»Det går bedre nu, end det gjorde til at starte med. VI er en lille avis og derfor er det også et meget lille annoncemarked. Lige nu kigger vi andre muligheder. Jeg er ikke den store tilhænger af brugerbetaling på nettet. Man mister for mange brugere,« fortæller Sara Wiese Kristensen.

I stedet vil de satse på avisens rolle i lokalsamfundet:

»Kjerteminde Avis har en lang avistradition, og den er en indgroet del af lokalmiljøet. Det er noget med at henvende sig til dem og sige, at hvis I vil beholde den, så må I også støtte den,« siger chefredaktøren.

Det er jo ikke ligefrem klassisk kapitalisme. Kunne man forestille sig at den model blive brugt af de store danske aviser?

»Det kunne man godt. De har jo også kernelæsere, som gerne vil beholde avisen, selvom de ikke er indenfor et lille geografisk område som os,« siger Sara Wiese Kristensen.

Hun fortæller, at det tager tid at få folk over på nettet:

»Vi har haft konstant læserfremgang siden vi startede på net. Før havde vi 2000 abonnenter. I dag har vi 12.500 unikke brugere om måneden. Vi var de første i Danmark til at laver skiftet. Vi var måske fem år for tidligt ude, men vi er også glade for at være de første til at prøve det, og finde ud af, hvad der fungerer og ikke fungerer. Jeg er sikker på at vi nok skal lade sig gøre,« siger chefredaktøren.

Hvis du skulle give et råd til en avis, der stod overfor den tranformation, hvad skulle det så være?

»Hæng i. Det skal nok lykkedes på et tidspunkt, selvom det kan være hårdt. Og sørg for at levere det bedste produkt overhovedet. Det skal ikke være sådan at journalistikken bliver dårligere, fordi det er på nettet.«

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen