For første gang i lang tid stiger ledigheden igen i medie- og kommunikationsbranchen.
Det viser nye tal fra Arbejdsløshedskassen For Journalistik Kommunikation & Sprog, AJKS.
1615 medlemmer af AJKS er i december berørt af ledighed, hvilket svarer til 4,5 procent fuldtidsledighed. I november var tallet 1450 ledige, og det er unormalt, at ledigheden stiger i december, skriver Linda Garlov, der er direktør for AJKS, i en mail til Journalisten:
”December er normalt ikke en måned, hvor ledigheden stiger. Det vil typisk være i januar og juni, når der kommer et nyt hold dimittender ud. Vi oplever både, at en del selv siger op og at flere freelancere har svært ved at få tilstrækkelig med opgaver.”
Og fremtiden tegner ikke lysere. Linda Garlov forventer, at ledigheden vil stige yderligere i 2023.
”Jeg forventer, at ledigheden stiger en del i 2023. Der har været en del sparerunder på medierne, som vi først ser konsekvenserne af, når opsigelsesvarslerne er udløbet.”
Således har der været varslet fyringsrunder på en lang række medier, som har resultaret i, at efteråret 2022 blev betegnet som et “sort efterår” for mediebranchen. Siden da har også Jysk Fynske Medier varslet en større sparerunde.