Aviskrig, distribution og fusionering koster dyrt. Konsulentfirma skal hjælpe Århus Stiftstidende med at spare penge.
Det var ikke kun de redaktionelle medarbejdere, der havde travlt med deres arbejde på Århus Stiftstidende i forbindelse med fusionen og lancering af den ny avis den 1. oktober i år.
Konsulenter fra firmaet KPMG Management var også ivrigt optaget af at interviewe medarbejdere og overvære arbejdsgange i redaktionssekretariatet. Den slags plejer at varsle fyringer, og i en intern meddelelse til medarbejderne skriver administrerende direktør Ulrik Merrild, at det vil være uærligt helt at afvise, at der skal ske nedskæringer i staben.
Samme melding kommer fra chefredaktør Aage Lundgaard.
»Vi har været igennem nogle voldsomme omstillinger, og derfor har vi bedt konsulentfirmaet komme med nogle gode ideer til, hvordan vi skal organisere os fremover – og hvordan vi kan spare penge. Jeg vil aldrig afvise fyringer,« siger chefredaktøren.
Han understreger dog, at der ikke er truffet nogen beslutninger om at fyre folk.
»Vi skal præsentere avisens bestyrelse for et fornuftigt budget, og derfor reviderer vi hele tiden vores planer for avisens drift,« siger Aage Lundgaard.
Avisen har hensat 56 millioner kroner til fusion og omlægninger i 1998, og det beløb holder avisen sig – ifølge chefredaktøren – foreløbig indenfor.
Det er især problemer med distributionssystemet, der har kostet avisen dyrt. 5000 abonnenter blev snydt for deres daglige avis i dagene omkring fusionen.
Århus Stiftstidende bruger i øjeblikket også mange penge på aviskrigen mod Morgenavisen Jyllands-Posten. Slagsmålet har nu bevæget sig til Silkeborg, hvor Århus Stiftstidende sammen med Berlingske Tidende fra den 2. december udgiver en gratis ugeavis i 47.000 eksemplarer. Avisen skal konkurrere om annoncekroner med Midtjyllands Avis, som Morgenavisen Jyllands-Posten ejer.
Værtshussnak
En artikel i Børsen den 10. november antyder, at omkostningerne på Århus Stiftstidende er løbet løbsk. Administrerende direktør Ulrik Merrild afviser i artiklen forlydenderne. Og Aage Lundgaard er fortørnet over Børsens beskrivelse af de økonomiske forhold på Århus Stiftstidende.
»Det er en meget dårlig og usaglig artikel. Hvad ligner det at viderebringe forlydender – det er det rene værtshussnak,« siger Aage Lundgaard, der ikke vil kommentere artiklen yderligere af frygt for at »blive for grov i formuleringerne.«
I øjeblikket venter ledelse og medarbejdere på Århus Stiftstidende på den rapport, som KPMG Management er ved at gøre færdig. Konsulentfirmaet afsiger dom inden nytår, og i begyndelsen af det nye år vil ledelsen på Århus Stiftstidende komme med et udspil.
Se omtale og anmeldelse af Århus Stiftstidendes nye layout side 10-11.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.