Konverteringer

Ledelse gav kage til bedst sælgende redaktion på JFM i går

Redaktionen bag den historie, der udløste flest konverteringer, blev hyldet med kage

Modsat en normal hverdag på redaktionerne i JFM var der i går præmier til den gode journalistik.

Det fremgår af en mail, der blev sendt ud til medarbejderne i mediekoncernen onsdag eftermiddag.

Der var nemlig tale om ’National Salgsdag’ i JFM, som lyder som noget, der ellers ville høre til i den kommercielle afdeling i en mediekoncern.

Men salgsdagen gik på tværs af hele koncernen:

”Fra redaktionens side er opgaven – foruden at heppe på vores gode kolleger i salg – at sørge for, at der (også i morgen) er en masse god journalistik til vores kunder og ikke mindst potentielle kunder,” står der i mailen, der er sendt til alle redaktionelle medarbejdere i JFM.

”Vi kårer også den eller de redaktioner, der klarer sig bedst på konverteringer ift. en gennemsnitlig torsdag,” står der videre.

Påfaldende hædring

I mailen fremgår det, at der er et program for dagen, hvor det blandt andet er beskrevet, at der tre gange i løbet af dagen ville blive kåret ’den stærkeste plushistorie’, og at vinderen modtager kage.

Derudover ville der en eller to gange blive kåret en redaktion, ”der klarer sig bedst på sporbare konverteringer (brugere, der har valgt at købe abonnement efter at have klikket på en betalingsartikel, red.) ift. en gennemsnitlig torsdag”, fremgår det af mailen.

Ordlyden i mailen overrasker Aske Kammer, lektor på Roskilde Universitet, hvor han forsker i nyhedsmediernes udvikling og digital innovation.

”Det påfaldende ved det her arrangement og den mail er for mig at se, hvor tydeligt det er, at den kommercielle dimension og målinger, af hvordan journalistikken performer, er noget, der anerkendes på den måde. At dem, der klarer sig godt kommercielt, bliver hædret,” siger Aske Kammer.

 

Her er salgsdagens vinderhistorier

JFM kårede i går den historie, der konverterede bedst – altså fik flest nye abonnenter til.

Derudover blev der kåret fire plushistorier, som klarede sig bedst på de parametre, JFM havde opsat: Gode, journalistiske historier, som er værd at betale for, og inden for lokalmediernes stofområde. Her handlede det ikke om, om de havde solgt abonnementer. De fire historier var:

Det er ikke nyt, at brugerdata og klik bliver brugt som en ressource på redaktionerne.

”Men det er sjældent, at man ser det så klart udtrykt som i det her arrangement. Det er et symbol på nogle større bevægelser, vi ser i mediebranchen, hvor der måles og vejes meget mere på data. Men også på, at de kommercielle og redaktionelle afdelinger rykker tættere sammen,” siger Aske Kammer.

”Mest virkelighedsfjerne synpunkt”

Det er i Aske Kammers øjne ikke nødvendigvis i sig selv et problem rent journalistisk, at redaktionerne har en større bevidsthed om den kommercielle del af forretningen.

”Men det kan være skidt for journalistikken, fordi noget af den journalistik, som er virkelig vigtig i et samfundsmæssigt perspektiv – undersøgende journalistik eller lokaljournalistik fra et byråd, ikke nødvendigvis er den økonomisk mest interessante journalistik,” siger han.

Vi laver stadig god, ordentlig kvalitetsjournalistik, som vi til enhver tid kan stå på mål for. Men vi skal også sælge den.
Peter Orry, ansvarshavende chefredaktør hos JFM

Peter Orry, ansvarshavende chefredaktør hos JFM, afviser fuldstændigt, at det skulle være tilfældet i koncernen, og er helt uforstående over for, at det skulle kunne komme som en overraskelse for nogen.

”Det synes jeg er det mest virkelighedsfjerne synspunkt, jeg har hørt meget længe. Journalistik skal finansieres gennem indholdssalg, og derfor skal der være abonnenter, som er villige til at betale for det indhold, som højtlønnede journalister producerer. Så jeg kan ikke se nogen grund til at være overrasket over, at der er en kommerciel virkelighed bag journalistikken,” siger han.

Det er heller ikke overraskelse over, at der er en kommerciel virkelighed bag, men nærmere, at man fra ledelsens side med kage og kåring belønner de historier, der konverterer bedst?

”Prøv at høre, vi fokuserer hver eneste dag på historier, som konverterer bedst. Det fokuserer vi på hver eneste dag.”

”Det ændrer ikke på journalistikkens karakter. Det gør ikke journalistikken kommercialiseret i sit indhold. Vi laver stadig god, ordentlig kvalitetsjournalistik, som vi til enhver tid kan stå på mål for. Men vi skal også sælge den,” siger Peter Orry.

Falsk modsætning

Aske Kammer understreger, at det i mailen til medarbejderne ikke står skrevet, at de redaktionelle medarbejdere skal fokusere mere på kommercielt egnede historier.

”Men når der kommer den type meldinger fra ledelser, påvirker det bevidst eller ubevidst, hvordan mennesker arbejder, fordi det lagrer sig, hvad der bliver belønnet,” siger han.

Hos JFM mener Peter Orry ikke, at der er nogen som helst grund til bekymring for, at den samfundsvæsentlige journalistik bliver undergravet af den, der klikker og konverterer bedst.

”Så er det manglende viden om, hvilken journalistik vores læsere gerne vil have og betale for. Der er ikke noget modsætningsforhold mellem den journalistik, de gerne vil betale for, og så samfundsvæsentlig journalistik. Det er netop samfundsvæsentlig journalistik fra deres lokalområde, de gerne vil betale for,” siger han.

Jeg tror ikke, jeg har fået tilsendt den her interne mail, fordi vedkommende er vildt begejstret for konceptet. Kan du forstå, hvis man som medarbejder kan synes, at det er mærkeligt, at redaktionerne på den måde bliver en del af en salgsdag?

”Nej, det kan jeg ikke forstå. Vi skal lave god og ordentlig journalistik hver eneste dag, og så var der en dag i går, hvor vi satte ekstra fokus på, hvor meget vi sælger den. Så det har jeg svært ved at forstå. Jeg oplever bestemt heller ikke generelt, at vores journalister har syntes, at det var mærkeligt. Jeg har oplevet, at de har kastet sig ind i det med stor entusiasme,” siger Peter Orry.

Rettet klokken 12.10: Det fremgik tidligere, at der stod i mailen, at de skulle lave journalistik til “kommercielle kunder”, hvilket var en fejl. Det er rettet til “potentielle kunder”.

2 Kommentarer

Anna Sol Jørgensen
16. JUNI 2023
Hej Peter. Beklager sent svar, men jeg har først opdaget kommentaren nu. Det burde jeg have haft forklaret i brødteksten og gør det, når jeg er færdig med at svare her. Men konverteringer handler om, hvor mange læsere, der ender med at købe abonnement, når de har klikket på en artikel, der skal betales for at få adgang til. Man kan se det som, at man konverterer gæster til kunder. Mvh Anna Sol
Peter Foersom
9. JUNI 2023
Hvad betyder "konverterer" i denne sammenhæng, "konverterer bedst"?
I min verden, som formentlig er meget forældet, betyder det at skifte religiøst tilhør, f.x. fra protestantisme til katolicisme. Men det er nok ikke dét, der er tale om her?