Da Jeanet Rosenkjær i 2011 fremlagde sit afsluttende eksamensprojekt på journalistuddannelsen på SDU, proklamerede censor, at hun selv ville gå videre med idéen, hvis Jeanet Rosenkjær ikke gjorde.
Censor så store muligheder i at skabe et nyhedssite, som udelukkende beskæftiger sig med den voksende gruppe af reality-stjerner i Danmark.
Tre år efter sitet blev lanceret fra dagligstuen i den nyuddannede journalists lejlighed i Odense, er realityportalen.dk netop blevet opkøbt af Egmont-koncernen.
Nichesitet skal være en del af koncernens nye store onlinesatsning herognu.dk. Jeanet Rosenkjær og hendes to nærmeste medarbejdere bliver en del at teamet på Egmont.
Jeg ikke bare er en vanvittig tøs
Jeanet Rosenkjær har ofte følt sig alene som iværksætter og ikke mindst reality-reporter i journalistbranchen.
»I begyndelsen rynkede folk på næsen af mit stofområde. Nu lader det til, at folk i branchen har fundet ud af, at jeg ikke bare er en vanvittig tøs, der sidder og savler over reality- stjernerne. Jeg tager mit medie og min forretning seriøst, og jeg har en journalistisk tilgang til de historier, jeg laver,« siger Jeanet Rosenkjær.
Pris? Jeg var helt grøn
Den unge iværksætter vil ikke røbe, hvad Egmont har betalt for sitet, hvor halvdelen i forvejen er solgt til Trendsales, et website for køb og salg af mærketøj og designervarer.
Men hvordan fandt du ud af, hvilken pris du skulle have for sådan et nyhedssite. Det er jo ikke noget, du har prøvet før?
»Nej, jeg er helt grøn på det område, så jeg har været virkelig glad for, at have drengene fra Trendsales med i forhandlingerne. De har en del erfaring med sådan nogle forhandlinger, for de har lige været igennem noget lignende, da Trendsales blev opkøbt af en schweizisk koncern i sommer,« forklarer hun.
Drømte om krimijournalistik
I sin praktiktid på Ekstra Bladet blev Jeanet Rosenkjær sat til at skrive om De Unge Mødre. Dengang havde hun ikke i sin vildeste fantasi forestillet sig, at hun ville ende som redaktør med speciale i reality-stjerner og bruge de fleste af sine vågne timer på at skrive om de seneste eskapader i Paradise Hotel, børnene fra Årgang 0 og Christophers nye frisure.
Så potentialet i praktiktiden
Jeanet Rosenkjær forestillede sig, at hun skulle være sportsjournalist eller seriøs krimi-reporter, men på Ekstra Bladet fandt hun ud af, at hendes historier var nogle af de mest læste på nettet.
Idéen om at lave et helt nyhedssite om reality-stjernernes liv begyndte at spire.
»Jeg fik et kick ud af, at der var så mange læsere til mine historier om De Unge Mødre. Mens man kunne bruge flere dage på at jagte et citat fra en politiker eller en filmstjerne, vendte reality-stjernerne altid hurtigt tilbage. De fleste af dem har jo en åbenlys interesse i at blive omtalt så meget som muligt,« siger hun.
Troede på idéen
Da Jeanet vendte tilbage til journalistuddannelsen på SDU var hun fast besluttet på at skrive speciale om, hvordan man kunne opbygge et nyt reality-site. Hun besluttede sig hurtigt for at gå solo, fordi hun havde en anden tilgang til opgaven end de andre i gruppen og var overbevist om, at hun havde fat i noget rigtigt.
»Jeg har aldrig tvivlet på min idé, men hvor kunne det have været fedt at have nogen med fra starten, som forstod mig og brændte ligeså meget for det som mig. Jeg har mødt muren syv millioner gange, haft lyst til at hoppe i havnen og følt mig sindssyg ensom,« siger Jeanet Rosenkær.
Glad for Egmont
Hun er lettet over, at hun med Egmont-koncernen i ryggen fremover kan koncentrere sig om at udvikle nyhedsdækningen af reality-stjernernes univers på sitet, som i dag har over 20.000 følgere på Facebook og i november 2014 havde 65.000 brugere.
»Indtil nu har jeg selv siddet med HR, bogholderi og juridiske spørgsmål og været afhængig af frivillig arbejdskraft, som jeg brugte meget tid på at oplære. Jeg har ikke haft ressourcer til at tage ud og dække alle de programmer og begivenheder, jeg ville. Ofte har jeg siddet i mit nattøj fra morgen til aften og ringet historier hjem til sitet. Nu får jeg to journalister med mig til Egmont samtidig med, at vi bliver en del af Her og Nu-teamet. «
Højere niveau
Ifølge Jeanet Rosenkjær betyder opkøbet, at det journalistiske niveau på sitet bliver hævet.
»Jeg ved godt, at det ikke er landspolitik og komplekse emner, vi skriver om, men det betyder noget at have et hold af uddannede journalister, som er vant til at vinkle en artikel og har en kritisk tilgang til kilderne.«
Hvordan har du det med, at du efter Egmonts opkøb ikke længere alene kan træffe beslutninger om, hvordan Realityportalen skal udvikle sig?
»Jeg har da fældet et par tårer over, at jeg skulle slippe nogle beslutninger omkring min lille baby, men det er det, der skal til, for at Realityportalen kan blive ved med at udvikle sig, og jeg kan bevare lysten til at arbejde,« siger Jeanet Rosenkjær.
Egmont: Godt site
Egmontkoncernen begrunder i en pressemeddelelse købet af Realityportalen.dk med, at det er et godt etableret site i sin målgruppe.
”Sitet passer rigtigt godt til noget af det, vi gerne vil med Herognu.dk. Det er en naturlig styrkelse af den digitale satsning, som er helt afgørende i Egmonts strategi,” siger Klaus Høeg-Hagensen, adm. direktør i Egmont Publishing.
Ifølge Jeanet Rosenkjær kommer læserne på Realityportalen ikke til at mærke de store forandringer.
»Jeg vil fortsætte den samme linje som tidligere. Egmont har stor tillid til, at det jeg gør, er godt, hvilket også må være årsagen til, at de har købt mit site i stedet for selv at lave et.«
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.