search

Lasse Jensen: TV 2-overfald ikke angreb på ytringsfriheden

Når TV 2-folk placerer skylden for overfaldet på kollegaen i Pusher Street på christianitterne og ikke på ordensmagten, der har opgivet at komme hashhandelen til livs, kan det opfattes, som om der ligger en politisk dagsorden bag, mener Lasse Jensen.

Når TV 2-folk placerer skylden for overfaldet på kollegaen i Pusher Street på christianitterne og ikke på ordensmagten, der har opgivet at komme hashhandelen til livs, kan det opfattes, som om der ligger en politisk dagsorden bag, mener Lasse Jensen.

Det er en af de værst bevarede hemmeligheder, at der sælges hash på Christiania. Og enhver, der har et overfladisk kendskab til rockerkriminalitet ved, at undercoverjournalistik i det miljø er farligt.

Det skriver vært for Mennesker og Medier på P1 Lasse Jensen i sin klumme TV 2 i nøgen kamp for ytringsfriheden i dagens Information.

»TV2 News ville selvfølgelig gerne have sine egne billeder, men at foregive, at de ville kunne afsløre noget, som ikke var kendt i forvejen, er vrøvl,« fortsætter han.

Bølgerne er gået højt i den efterfølgende debat på Journalisten.dk, som Lasse Jensen også citerer direkte fra i sin klumme. Debatten startede, da vi interviewede TV2 News-chef Mikkel Hertz. Han kaldte Christiania for »lovløst område«.

»Jeg synes, det er totalt grænseoverskridende. Det er sådan noget, der kunne ske i Ukraine! Men det sker midt i kongens København. Det er det, der gør det så voldsomt. Vi har medarbejdere, der dækker væbnede konflikter rundt omkring i verden, og de er forberedt på vilkårene. Hvis de bliver udsat for noget, så ved de, at det ikke er personligt rettet mod dem. Det er det her overfald jo,« sagde Mikkel Hertz til Journalisten.dk.

Men når Mikkel Hertz sammenligner med krigskorrespondenter, erkender han i virkeligheden, at han har svigtet og sendt en medarbejder ind i en krigszone, mener Lasse Jensen.

"Og når TV2 News-chefen og andre TV 2-folk i forsvaret af den uheldige medarbejder placerer skylden på christianitterne og ikke på den ordensmagt, der for længst har opgivet at gøre noget ved hashhandelen i den såkaldte fristad, begynder et stort medie pludselig at agere på en måde, der af svage sjæle kunne opfattes som udtryk for en politisk dagsorden," skriver han.

Lasse Jensen er enig i, at handelen med hash har samfundsmæssig interesse. Men den er i forvejen fuldt dokumenteret. Han køber derfor ikke argumentet om, at overfaldet er et angreb på ytringsfriheden.

»Det cementerer en faglig arrogance, der tilsiger, at journalister har en slags overordnet ret til at færdes alle steder, anvende alle midler og samtidig bør beskyttes i den 'kritiske journalistiks' hellige navn.«

Kommentarer
12
Niels Krause-Kjær
13.06.12 09:05
Re: Lasse Jensen: TV 2-overfald ikke angreb på ytringsfriheden
Kære Lasse. Jeg er næsten altid enig med dig, og når det ikke er tilfældet, så tænker jeg mig om en ekstra gang. Men: Denne gang er din vinkel altså helt skæv. Uanset historiens nyhedsværdi, så er det centrale, at en kollega er blevet overfaldet, ydmyget og truet i sit arbejde, og så begynder du og andre at tale stolpe op og ned om nyhedsværdi og Christiania. Det er i princippet sagen uvedkommende. Det svarer til at beskylde en pige for selv at være skyld i voldtægten, fordi hun gik i byen fredag aften iført kort kjole.
Fremhævet af Journalisten
Søren Thomsen
13.06.12 09:21
Re: Lasse Jensen: TV 2-overfald ikke angreb på ytringsfriheden

Jeg synes, at det er en upassende sammenligning. Lasse Jensen har to (gode) pointer:

1/ Hvis man vil sende journalister til krigszoner, så skal tage højde for farer, der lurer. Det kan ingen vist beskylde TV-2-ledelsen for at have gjort. De har været dumme og naive, og det er pissesynd for den journalist, det er gået ud over. 

2/ Hvorfor dog sende den arme journalist i løvens hule? For hvilken årsag? At dokumentere, at der finder hashhandel sted på Christiania. Come on - det kan vist kun overraske TV2, at det sker. Der var kun en eneste årsag til at sende journalisten på CA og det var jagten på "gode billeder" - ikke jagten på "dokumentation".

Det er helt fair af Lasse at fremhæve disse to pointer. Nu har jeg ikke læst hans klummen, men jeg går da også ud fra, at han synes, det er synd for den overfaldne journalist. Jeg synes, det bør være muligt at diskutere ovenstående. At du synes Lasse Jensens "vinkler" er fuldstændig ligegyldige har du selvfølgelig lov at mene. Jeg mener, det er ganske fair at diskutere også andre vinkler, end hvad du finder "centralt".

Fremhævet af Journalisten
Chris Alban Hansen
13.06.12 09:25
Re: Lasse Jensen: TV 2-overfald ikke angreb på ytringsfriheden

Kære Niels. Nej, det handler om, at vi hører en nyhedschef, der ikke har gjort sig de nødvendige overvejelser omrking de konsekvenser, det kunne få at infiltrere rockerrelateret kriminalitet.

Selvfølgelig er min sympati på de retsskafnes side inklusive den journalist, der blev overfaldet, men at Mikkel Hertz føler sig uretfærdigt behandlet af de kriminelle, virker ikke særlig velovervejet.

Læg dertil dét, som Lasse Jensen skriver, at hashhandlen i Pusher Street er verdens værst bevarede hemmelighed og spørg så, om det har nyhedsværdi og er risikoen værd at sende en journalist ind i en rockerrede for at tage billeder af noget, som alle ved eksisterer, og som allerede er veldokumenteret.

Jeg læser ikke Lasse Jensens indlæg som et forsvar for kriminelle handlinger begået mod journalister. Snarere at det ikke burde komme som en overraskelse for pågældende nyhedschef, at det ikke er risikofrit at filme med skjult kamera i kriminelle miljøer, og at samme nyhedschef burde have undladt at sende journalisten på dén opgave, da nye billeder af pushere i Pusher Street ikke bidrager med noget nyt til den i forvejen kendte historie om hashhandlen på Christiania.

Rent fagligt handler hele denne historie om en nyhedschef, der ikke har taget sin medarbejders sikkerhed alvorligt, og som efterfølgende prøver at smide aben for sin egen fejl over på politikere og christianitter. Det er som bekendt samfundets skyld.

Hele denne affære burde i øvrigt være det perfekte debatoplæg om breaking news. Jagten på den næste skandale i medierne er efter min mening gået over gevind, når man bruger tid på at afdække noget, som allerede er afdækket, blot for at få den næste gule breaking-bjælke på skærmen.

Pipfugle bliver altså ikke breaking news, blot fordi de er optaget med skjult kamera.

Fremhævet af Journalisten
Bjarne Witthoff
13.06.12 20:31
Re: Lasse Jensen: TV 2-overfald ikke angreb på ytringsfriheden

Ingen er vist i tvivl om den stakkels journalist. Skal se tingen fra en anden synsvinkel. Sige til sig selv: Hvordan bruger jeg dette bedst muligt fremover. For han kan bruge det fremover i sit liv. Forhåbentlig til gavn for mange læsere og ser.

I presselogen sad TV2 og himlede op om de kriminelle derude. Han var virkelig vred. Det var nu tydeligt. Han var vred over at være kommet i sådan situation. – Og med god grund.

For uanset hvordan det bliver vendt og drejet. Så ligger fejlen berettiget hos ledelsen i TV2. Ikke hos de kriminelle derude - eller journalisten. Om det er en krigszone eller ikke.

Hvis TV2 og andre journalister vil af med noget af det de selv har iført sig. Så er de tvingende nødvendig. Til, at indse nyheder også omfatter journalisterne selv.

Hvis journalister erkender de har viden, som er tabu. Ikke må komme frem om politiker. Journalisterne selv osv. Ven-tjenesterne. –  Alle ved det kan være farligt område.  Må de vise de også vil handle indenfor dette område. Kæmpe mod de åbenlyse uretfærdigheder, som sker indenfor kunstnernes område. - Her tør ingen sige noget som helst.  

 

Fremhævet af Journalisten
Poul Crone
14.06.12 09:14
Re: Lasse Jensen: TV 2-overfald ikke angreb på ytringsfriheden

Hvis Lasse Jensen nu virkelig tager konsekvensen af sine meninger, så bliver det rigtig kedeligt, både at være journalist og  være medieforbruger. Det er ikke nødvendigt at skrive om ting og sager, som vi kender til i forvejen, og som er fuldt dokumenteret.

1. Journalister behøver ikke skrive om uhyrlige menneskerettighedsproblemer i Kina, Ukraine, Hviderusland osv. osv. Vi ved jo godt, at det er sådan. Intet nyt i det. Det er fuldt dokumenteret i forvejen (citat Lasse Jensen).

2. Journalister behøver ikke at skrive, at Rusland og Kina holder hånden under det syriske diktatur. Vi ved jo godt, at det er sådan. Det er fuldt dokumenteret i forvejen.

3. Journalister behøver ikke skrive om den danske regerings problemer med at få gennemført sit program. Vi ved jo godt, at det er sådan. Det er fuldt dokumenteret i forvejen

4. Journalister behøver ikke skrive om, hvor elendigt sommervejret er. Vi ved jo godt, at det er sådan, Det er fuldt dokumenteret.

5. Journalister behøver ikke skrive om, at dagligvarehandlen er i færd med at blive flyttet til Tyskalnd og Sverige. Det ved vi jo godt. Vi bidrager jo alle til det. Det er fuldt dokumenteret

6. Osv. osv. osv.

Der bliver ikke meget tilbage. Journalister kan selvfølgelig gøre som den kinesiske presse, nemlig berette om hvad Dronningen, statsministeren, Folketingets formandog andre notabiliteter har foretaget sig dag for dag. Det bliver virkelig spændende læsning.

Men Lasse - du kan da ikke mene, hvad du skriver.  Hvordan kan du skrive, at noget nogensinde er fuldt dokumenteret? Hvem fstsætter grænsen for, hvornår noget er fuldt dokumenteret? I Kina  og lignende lande tillader landets ledelse at beslutte, når noget er fuldt dokumenteret. Er det sådan, du ønsker det?

 Hilsener

Poul Crone

Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
14.06.12 09:17
Re: Lasse Jensen: TV 2-overfald ikke angreb på ytringsfriheden

Jeg synes egentlig, at Rokokoposten sætter det meget glimrende i perspektiv: http://rokokoposten.dk/2012/06/14/assad-efter-overfald-i-pusher-street-fotoforbud-i-hele-syrien/

 

 

Fremhævet af Journalisten
Erik Lismann
14.06.12 09:33
Re: Lasse Jensen: TV 2-overfald ikke angreb på ytringsfriheden

 

Det sjoveste ved dit indlæg er, at du ufrivilligt afslører hvor meget ubrugeligt l*rt der faktisk produceres af journalister hver dag. 

LOL! 

 

Fremhævet af Journalisten
Anne Sørensen
14.06.12 11:58
Re: Lasse Jensen: TV 2-overfald ikke angreb på ytringsfriheden

Præcis! Tak til Rokokoposten. 

Jeg har vist stadig ikke forstået Lasse Jensens argumentation, men det er noget med, at man er ude i et (skjult) politisk ærinde (imod Christiania? imod pushere?, for/imod fri hash?) hvis man mener, at det uhyrlige overfald på journalisten er de kriminelles skyld og ikke først og fremmest politiets, TV2s og journalistens egen skyld. 

I givet fald er dette ærinde for mit vedkommende så skjult, at jeg ikke engang selv kan se det. Jeg synes blot det er langt ude, at en journalist ikke får sine fagfællers klokkeklare opbakning i denne sag, som netop handler om både journalistens og andre borgeres rettigheder, herunder retten til både at fotografere, dokumentere og såmænd også retten til at løbe/jogge, samt ikke mindst retten til ikke at blive truet, afklædt og ydmyget, når man færdes på det offentlige område Christiania, som Pusherstreet er en del af.

Dette opfatter jeg hverken som et politisk ærinde eller faglig arrogance. Men som grundlæggende rettigheder, vores samfund og fag bygger på. 

At TV2 muligvis har fejlvurderet risikoen er en anden diskussion på et helt andet plan, synes jeg. 

Mvh Anne 

 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Anne Sørensen
14.06.12 12:18
Re: Lasse Jensen: TV 2-overfald ikke angreb på ytringsfriheden
I øvrigt synes jeg rubrikken på Lasse Jensens kommentar i Information er noget smagløs, uanset om det er Lasse Jensens egen eller Informations. 
Fremhævet af Journalisten
Uffe Gardel
14.06.12 19:09
Re: Lasse Jensen: TV 2-overfald ikke angreb på ytringsfriheden

Jeg forstår godt Lasse Jensens holdning, man han har ikke ret. 

Hans holdning svarer jo lidt til at sige, at man har ytringsfrihed - men kun hvis man har noget vigtigt at sige. Det duer ikke. For hvem skal afgøre hvad der er vigtigt? Den slags værdi- eller rettighedsrelativisme er en blindgyde.

Konklusionen kan altså ikke blive andet end at det er uacceptabelt at en journalist forhindres i at fotografere på offentligt område. Punktum - længere er den ikke. Heldigvis har Journalistforbundet været meget klart i mælet i denne sag, og tak for det.

 Vh. Uffe Gardel, Berlingske 

Fremhævet af Journalisten
Lasse Jensen
18.06.12 11:40
Re: Lasse Jensen: TV 2-overfald ikke angreb på ytringsfriheden
Jeg har ikke skrevet at man ikke skal drive journalistik og jage nyheder om ting som vi godt kender i forvejen. Jeg har forholdt mig til det faktum, at der bliver brugt skjult kamera. Jeg har ikke på nogen måde forsvaret den ydmygende behandling, som TV2-medarbejderen blev udsat for. Tværtimod.  Og min gode ven Niels Krause-Kjærs påberåbelse af "kollegialitet" forstår jeg ikke. Betyder det, at journalister i kollegialitetens navn skal undlade at kritisere eller problematisere alle journalistiske/redaktionelle handlinger?  Jeg kan da godt se, at News har behov for billeder, fordi det er et TV-medie. Men er tilvejebringelsen af billeder for enhver pris altid OK? Ja, i nogle tilfælde. Men ikke alle. Og afsløringen af, at Pusher Street vendte tilbage til sit gamle forbryderiske jeg dagen efter Retsudvalgets besøg, havde jeg såmænd allerede læst flere steder, fordi der var journalister, der gik derind og konstaterede det. Og så synes jeg i den efterfølgende debat, at det er interessant, at når det er Christiania, så gøres beboerne ansvarlig for sikkerheden. Det sker ikke, når det er Indre Nørrebro, Vollsmose eller Gjellerup. Da Pia Kjærsgård blev overfaldet på Nørrebro, var det jo ikke beboerne, der blev gjort ansvarlige. Så er der jo også den forskel, at Politiet i princippet sørger for sikkerheden over hele landet - undtagen Pusher Street, som ordensmagten tilsyneladende helt har opgivet. Ikke bare tilsyneladende, men nærmest officielt. 
Fremhævet af Journalisten
Lars B. Jørgensen
18.06.12 13:10
Re: Lasse Jensen: TV 2-overfald ikke angreb på ytringsfriheden

Spot on. Der er noget næsten sekterisk i den måde, flere debattører har efterlyst "behørig afstandtagen" til den forulempede TV2 journalist. Som om der skal siges helt bestemte ting ie helt bestemt kontekst og tonefald. Ellers er man principielt med rockerne og for vold mod den frie presse. Det tangerer kryptofascisme, men er typisk for en journaliststand, der har så uendeligt svært ved både at se og læse indenad.

 Som Jensen så rigtigt skriver, stiller man ikke alle i området nær Blågårds Plads til ansvar for etno-danskernes hærgen igennem de seneste ti år, men når det handler om Christiania, forventer man åbenbart en samlet front af selvregulerende lovformelighed overfor rockere. Mystisk tankegang.

PS. Jeg støtter hermed den forulempede TV2 journalist og er imod vold. Jeg er sågar gammel militærnægter. Så skulle det være på plads.

Fremhævet af Journalisten