search

Lasse Jensen: Det afgør, om Anders Krab får succes i Berlingske

Anders Krab-Johansen får en stor udfordring med at gøre Berlingske Media til en sund forretning. Sådan lyder vurderingen fra medieekspert Lasse Jensen: “Alle prøver alt muligt. Det handler dybest set om at tackle digitaliseringen og lave en avis til nettet, som folk betaler for”

“Spørgsmålet er, hvordan han får skabt en stabil og langsigtet forretning.”

Sådan lyder det fra medieekspert og tidligere vært på 'Mennesker og Medier' på P1, Lasse Jensen, som reaktion på, at Anders Krab-Johansen er blevet ansat som ny koncerndirektør i Berlingske Media.

Ifølge Lasse Jensen bliver det en stor udfordring at skabe en stabil forretning.

“Det er simpelthen svært,” siger han og tilføjer:

“Berlingske Media har ikke længere den enorme styrke, de havde engang for mange år siden. Berlingske er jo historien om først voldsom ekspansion og siden næsten total tilbagetrækning til bastionen i Pilestræde, efter at de har solgt besiddelserne i det jyske til Jysk Fynske Medier.”

Hvad skal der ske med BTMX?

Anders Krab-Johansen har endnu ikke selv villet udtale sig om, hvilke konkrete opgaver han skal fokusere på i Berlingske Media. Han vil først sætte sig ned og snakke med ledelsen og husets chefredaktører, før han melder noget ud.

Ifølge Lasse Jensen skal Anders Krab-Johansen blandt andet forholde sig til, hvad der fremover skal ske med de nyligt fusionerede BT og Metroxpress.

“Skal de forblive som to titler, skal det hele være én gratisavis, eller hvad skal der ske? Det er en interessant udfordring,” siger han.

Ansættelsen af en ny chefredaktør til Berlingske efter Anna Libaks stop bør dog ikke fylde meget i hans arbejdsopgaver, mener Lasse Jensen.

“Det er klart, at direktøren selvfølgelig skal have noget at sige, når det kommer til ansættelsen af ny chefredaktør på Berlingske. Men det er en mindre del af hans opgave. Det store er den forretningsmæssige udfordring,” siger han.

Ingen har endnu fundet den gyldne løsning på netop det, siger han.

“Alle prøver alt muligt. Det handler dybest set om at tackle digitaliseringen og lave en avis til nettet, som folk betaler for.”

Få forretningen til at fungere digitalt

I sit seneste regnskab leverede Berlingske Media ifølge Mediawatch et overskud på 23,1 millioner kroner under nu tidligere administererende direktør Mette Maix.

Det er positivt for Anders Krab-Johansens overtagelse, mener Lasse Jensen. Men det gør ikke udfordringen mindre for ham.

“I den verden kan 23 millioner på no time forvandles til et underskud. De har en rig koncern i ryggen, og det kan være en fordel, hvis belgieren vil investere i Berlingeren. Men de penge i deres regnskab er jo ingenting. Der skal bare komme en økonomisk krise, og så risikerer det hele at vælte,” siger han.

Lasse Jensen peger blandt andet på, at overskuddet hovedsageligt kommer fra Weekendavisen, “som nærmest ikke er eksisterende på nettet”. Derfor skal Anders Krab-Johansen finde ud af, hvordan han får resten af forretningen til at fungere digitalt, mener han.

Samtidig skal han være med til at styrke avisen Berlingske på erhvervsstoffet, vurderer Lasse Jensen.

“Der bliver de udsat for et stort pres, eksempelvis fra Børsen, som han jo ved alt om. Og også fra JP og Finans.”

“Han har skåret til”

I sin tid på Børsen har Anders Krab-Johansen formået at generere et millionoverskud, selv om omsætningen er faldet i forretningen, skriver Mediawatch.

Det skyldes ifølge Lasse Jensen, at “han har skåret til”, imens den journalistiske linje på Børsen er fortsat under ham.

Nogenlunde sådan lyder det også fra Børsens tillidsmand, Nis Refslund Poulsen.

”Han kigger meget skarpt på omkostningerne. Alt, hvad der bliver betragtet som fedtet, bliver skåret væk,” siger han til Journalisten.

At effektivifisere kan dog blive vanskeligt i Berlingske Media, mener Lasse Jensen.

“Jeg har et billede af, at de fleste danske medier bliver drevet effektivt, og at du ikke kan skære meget mere ned, uden at det virkelig går ud over indholdet.”

Journalistik og forretning hænger sammen

Det er en naturlig udvikling i den danske mediebranche, at en mand med journalistisk baggrund som Anders Krab-Johansen bliver hentet ind til at være koncerndirektør, mener Lasse Jensen.

“Det er interessant at se, at begge administrerende direktører for de store københavnske aviser er journalister. Det cementerer, at den gamle opdeling mellem en direktør, der intet har med journalistikken at gøre, og så en journalistisk chefredaktør, er i opløsning,” siger han og tilføjer:

“I dag hænger forretningen og journalistikken fuldstændigt uløseligt sammen. I gamle dage skulle direktørerne jo sælge aviser og annoncer. Der var brandsikre vægge mellem de to dele.”

“De fik Berlingske for en slik”

I Berlingske Media kommer Anders Krab-Johansen samtidig til at sidde over tre markante chefredaktører: Tom Jensen på Berlingske, Jens Grund på BTMX og Martin Krasnik på Weekendavisen. Hvordan han har tænkt sig at håndtere det “bliver spændende”, mener Lasse Jensen.

“Vil han blive ved med at være meget journalistisk involveret? Mit gæt er, at han får så travlt med den overordnede forretning og det strukturelle, at han ikke får meget tid til det.”

Lasse Jensen tror dog, Anders Krab-Johansen får en del frihed af mediehusets ejere, belgiske De Persgroep, til at drive forretningsdelen. Blandt andet fordi De Persgroep som udgangspunkt har betalt et relativt mindre beløb for Berlingske sammenlignet med andre medier, der er en del af deres koncern.

“De fik Berlingske for en slik. De har ikke brugt milliarder, men måske nogle hundrede millioner. Men de køber jo ikke noget for at tabe penge på det,” siger han.

Han tror samtidig, at muligheden for at få den frihed kan have været med til at lokke Anders Krab-Johansen væk fra Børsen.

“Tidligere sad hans arbejdsgiver på Børsen også i Sverige. Nu har han i JP/Politiken en arbejdsgiver, der sidder inde på Rådhuspladsen. Man kunne godt spekulere i, at han ikke har haft den samme frihed som tidligere, så han var til at plukke,” siger han.

Kommentarer
2
Peter Nyholm
02.06.17 17:22
Fin artikel og tilgang fra
Fin artikel og tilgang fra Lasse Jensen. Men husk at JP/Pol ikke må blande sig i driften hos Børsen. Det vil være konkurrenceretligt ulovligt. De har heller ikke en plads i bestyrelsen. Så nej, JP/Pol har næppe blandet sig i Anders Krab-Johansens virke. Det er kernen i Konkurrencestyrelsens afgørelse. Læs mere http://ib.dk/besynderligt-koeb-boersen-mediegigant-skjult-opgoer-aerkerivalen-berlingske/
Fremhævet af Journalisten
Erik Svarre
03.06.17 05:13
Nyholm har helt ret.
Nyholm har helt ret. Politiken har ikke blandet sig i forholdene på Børsen, hvor Krab-Johansen kun har skullet referere til en bestyrelse udelukkende bestående af Bonnier-folk. Det var jo konsekvensen af den mærkelige handel/pengeanbringelse på 400 mio. kr. i Børsen, hvorefter Politiken fik 49,9 pct af Børsen og Bonnier beholdt resten på 50,1 pct.
Men aktionæroverenskomsten indeholdt også en gensidig forkøbsret, som det nok ikke er så tænkeligt, at Bonnier vil benytte, da det svenske selskab jo ville sælge Børsen helt. Men det er jo meget tænkeligt, at Konkurrencestyrelsen besinder sig og lader Politiken udvide sin handel til mere end en pengeanbringelse.
Den omstændighed kan jo godt - hvis det må være tilladt at spekulere lidt - have motiveret Krab-Johansen til sit skifte til Berlingske, da det jo er en kendt sag, at hans forhold til Politiken-sfæren personificeret ved Tøger Seidefaden ikke er er særlig godt. Uagtet at Krab-Johansen nok mere er en Hørup/Cavling-mand end en kammerherre Berling-mand.
I alle tilfælde bliver udviklingen særdeles spændende at følge. Personligt mener jeg, at Berlingske lige siden den famøse sag med Mærsk Mc-Kinney Møller har drevet for vind og vejr - uden kaptajn og styrmand. Måske kan Krab-Johansen blive manden, der ændrer denne udvikling? Det håber jeg da.


Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen