Lars von Triers Antichrist skaber ballade i engelske medier

"Provokerende" og "pornografisk". Sådan lyder nogle af klagerne over en ny reklamekampagne for Lars von Triers film, Antichrist, i Storbritannien. Men pressefremstødet ser dog ud til at slippe for et forbud.

"Provokerende" og "pornografisk". Sådan lyder nogle af klagerne over en ny reklamekampagne for Lars von Triers film, Antichrist, i Storbritannien. Men pressefremstødet ser dog ud til at slippe for et forbud.

Langt om længe er den kontroversielle film kommet til Storbritannien, og det har naturligvis ikke undgået mediernes opmærksomhed.

Til gengæld var en kampagne for Antichrist i de tre aviser the Times, the Guardian og the Independent tæt på at blive forbudt.

Annoncen for filmen viste eksplicittet sexscener mellem en mand og en kvinde, skriver the Guardian i dag. Her var det tæt på at gå galt – til trods for at annoncen bragte følgende advarsel om filmen: "contains strong real sex, bloody violence and self-mutilation".

Efterfølgende har de britiske myndigheder således modtaget en stribe klager over det pornografiske islæt i annoncerne, som blev betegnet som både provokerende og upassende at vise i en avis, som måske bliver læst af børn.

Bag kampagnen for Lars von Triers film står selskabet Artificial Eye, som har forsvaret sig med, at billedet i annoncen blot reflekterede filmen og var – som det udtrykkes –  the "international key art design" for the film.

De britiske myndigheder, the Advertising Standards Authority, har dog afvist alle anklagerne og angiver, at den dystre tone i annoncen for filmen næppe vil skabe nogen form for seksuel begejstring.

0 Kommentarer