Landsdækkende aviser bløder læsere – flere regionale går frem

En håndfuld landsdækkende aviser måtte vinke farvel til ca. 15 procent af deres læsere fra 2. halvår 2016 til 2. halvår 2017. Kun Jyllands-Posten og Kristeligt Dagblad holder skansen. Til gengæld er der fremgang for flere regionalaviser, særligt dem på Fyn
01.03.2018 · 11:58

Torsdag formiddag frigav Kantar Gallup læsertal for printudgaverne de danske aviser, ugeblade og magasiner i andet halvår 2017.

Tallene afslører, at en lang række dagblade har mistet læsere, hvis man sammenligner med samme periode året inden. Kun Jyllands-Posten og Kristeligt Dagblad formår at holde på deres print-læsere – over resten af linjen er der tilbagegang.

Procentvis er tilbagegangen størst for Metroxpress. Gratisavisen har mistet 19 procent af deres læsere i perioden. Og både BT, Ekstra Bladet, Børsen og Information har måtte vinke farvel til i omegnen af 15 procent af deres læsere.

For Politiken og Berlingske er tilbagegangen mindre markant.

Gode nyheder for fynske dagblade  

Lidt mere lyst ser det ud, hvis man retter blikket mod de regionale dagblade.

Mest positivt er det for den lille Fyns Amtsavis, der går fra 26.000 til 30.000 læsere, svarende til en stigning på 15 procent. Også Fyens Stiftstidende vinder læsere – her er læserfremgangen i omegnen af syv procent.

Horsens Folkeblad tegner sig også for en fremgang på 7 procent, mens fremgangen er en anelse mindre for både Dagbladet Ringkøbing-Skjern, Helsingør Dagblad og Herning Folkeblad.

Samvirke i front

Blandt de ugentlige udgivelser er der til gengæld langt mellem de gode nyheder. Ude og Hjemme går en anelse frem, men alle andre store ugeblade mister læsere.

Eksempelvis mister Billed-Bladet 13 procent af læserne, mens Se og Hør går 11 procent tilbage.

Blandt de 10 største magasiner er læsertallene mere konstante. I toppen mister det gratisomdelte Idényt læsere, mens Coops medlemsblad Samvirke vinder læsere. Dermed er Samvirke nu det største magasin herhjemme målt på læsertal.

Kommentar

01/03/2018 - 15:58

Kim Barren

Kan vi ikke snart blive fri for at høre om landsdækkende aviser i Danmark De findes ikke.

De er alle regionale og nogle lokale. Nogle dækker Mors og Thy. Andre Fyn og Langeland. Mens enkelte dækker hovedstadsområdet fra Køge til Helsingør. Og ja så skal vi heller ikke glemme dem på Bornholm, Øst-, Vest-, Syd- og Nordjylland. Samt Grønland og Færøerne.
Men landsdækkende er ingen af de trykte nyhedsmedier i Danmark - og for den sags skyld heller ikke de elektroniske medier. De er også lokale og regionale, hvad enten de hedder TV2 eller DR.

12/03/2018 - 16:15

Jørn Faistrup

Ang. Oplagstal.
Hvorfor bruger man antal læsere og ikke oplagstal som tidligere?. Og burde man så ikke fortælle, hvordan man beregner det?.
Der er vel forskel på, om det er Billed-Bladet eller et fagblad der bliver købt.
Vh.
Jørn Faistrup

12/03/2018 - 17:43

Lars Gjedsig

Har samme forundring som Jørn Falstrup. Oplagstal må være det eneste håndgribelige. "I gamle dage" med oplagstal var det en tommelfingerregel, at man mente, at hver avis i snit blev læst eller set af 2.6 personer. Ud fra hvilke kriterier begrener man oplagstal ? Det må være rent gætværk. Hvad skal f.eks. annoncører forholde sig til ?

13/03/2018 - 09:02

Michael Kjærgård

Aviserne holdt op med at rapportere oplagstal i takt med at de blev dårligere og dårligere. Først røg månedstallene fordi de ikke gad en dårlig historie om sig selv hver eneste måned, og senere røg også halvårstallene fordi de heller ikke gad en hvert halve år. De siger selvfølgelig at det er fordi læsertallene er mere retvisende for udbredelsen og blabla, men mon ikke de villle offentliggøre oplagstallene også hvis ellers de var noget at prale af.

Seneste jobopslag

Kommunikations- og mediemedarbejder

EUC Lillebælt
Ansøgningsfrist: 07.10

Ekstra Bladet søger reportere til Jylland

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 21.10

Pressechef til DMI

DMI
Ansøgningsfrist: 05.10

Rektor til Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 30.09

Kommunikationsmedarbejder til sociale medier og presse

Odense ZOO
Ansøgningsfrist: 07.10

Studentermedhjælper

LIF - Lægemiddelindustriforeningen
Ansøgningsfrist: 01.10

FOA søger digital kommunikationskonsulent

FOA
Ansøgningsfrist: 08.10

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør for journalistiske satsninger

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 12.10

Kommunikationskonsulent

Socialpædagogerne
Ansøgningsfrist: 07.10

Danskskrivende journalist til Slesvig

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 27.09

Forlagsredaktør

Bibelselskabet
Ansøgningsfrist: 04.10

Pressechef til Danmarks Lærerforening

Danmarks Lærerforening
Ansøgningsfrist: 01.10

Kommunikationskonsulent

Patienterstatningen
Ansøgningsfrist: 04.10

SOME- OG CONTENT MANAGER

Roskilde Festival
Ansøgningsfrist: 30.09

Reporter til TV2 Nord

TV 2 Nord (Vi lukker annoncen ned, når vi har den rette ansøger)
Ansøgningsfrist: 28.09

Studiejob i FN Byen

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 07.10