Læste i Børsen de skulle fyres

Landbrug & Fødevarer lukker magasinet Food & Culture. "Dyrt at udkomme på papir og målgruppen har forandret sig" siger den nyudnævnte kommunikationschef

Landbrug & Fødevarer lukker magasinet Food & Culture. "Dyrt at udkomme på papir og målgruppen har forandret sig" siger den nyudnævnte kommunikationschefDa kommunikationsmedarbejderne i Landbrug & Fødevarer åbnede Børsen mandag morgen, kunne de læse artiklen "Gade renser ud i landbruget".

Her stod det skrevet, at den tidligere forsvarsminister og nyudnævnte direktør i Landbrug & Fødevarer Søren Gade var klar med en plan, som ville betyde afskedigelser og ændre markant i ledelseslaget.

I artiklen var en anonym kilde så specifik i sin udtalelse om afskedigelserne, at flere af kommunikationsmedarbejderne kunne regne ud, at deres felt ville blive ramt.

Da de forskellige journalister og kommunikationsmedarbejdere mødte på arbejde blev de samlet i hver deres afdeling og fik at vide, at organisationens månedsmagasin Food & Culture ville blive lukket, at en pressekonsulent ville blive fyret, og at en anden stilling som pressekonsulent ikke ville blive genbesat.

Presseafdelingen ville derfor gå fra seks til fire mand.

Landbrug & Fødevares nyudnævnte kommunikationschef Leif Nielsen siger: "Der er sket nogle tilpasninger bemandingsmæssigt. Vi kan løse opgaverne med færre ressourcer."

Hvor mange er blevet fyret?

"Seks personer. Det er ud af 500 ansatte, så det er ingen stor operation."

Leif Nielsen kommer fra en stilling som cheføkonom i Landbrug & Fødevarer.

På Food & Culture blev medarbejdere chokerede, da de mødte ind til meldingen om, at magasinet skulle lukke og redaktør Felix B. Stark var blevet afskediget.

"Det var en trist dag. Food & Culture har været Felix' hjertebarn," fortæller praktikant Stephen Haar, som lige var startet i praktik på magasinet. Han sidder nu og skriver til foodculture.dk, indtil redaktionen får mere at vide.

Kommunikationschef Leif Nielsen fastslår, at der stadig vil blive leveret journalistik fra Food & Culture.

"Vi vil levere journalistik, i første omgang online. Vi er en organisation der lever af troværdighed og på at have en åben tilgang i alt fra jord til bord. Så det her er ikke et forsøg på at ændre den journalistiske linje. "

"Det fysiske blad, der kommer på tryk en gang om måneden bliver lukket. Det er relativt dyrt at udkomme på glittet papir. Som du sikkert ved, har vores kommunikationsvaner ændret sig dramatisk i de syv år, bladet har eksisteret. "

Landbrug & Fødevarer præsenter sig på sin hjemmeside som en privat erhvervsorganisation, hvis formål er at varetage fælles opgaver og erhvervsmæssige interesser for landmænd og fødevarevirksomheder. Netop magasinet Food & Culture havde journalistisk frihed til at behandle disse interesser med andet end fløjlshandsker.

"Magasinet har mod og mandat til at behandle emner, som kan opfattes kritisk i erhvervet, " skriver Food & Culture på sin hjemmeside.

I Landbrug & Fødevareres presseafdeling havde medarbejderne fornemmet, at der var noget under opsejling. Men en medarbejder fortæller, at kommunikationsafdelingen er blevet ramt hårdere, end de havde troet.

Direktionen er samtidig blevet udvidet fra tre til fem personer.

0 Kommentarer