Sponsoreret indhold

Læsøs turistforening købte sig til indslag med kendt vært på TV 2

Ifølge Jyllands-Posten drog kendt TV 2-vært til Læsø for at lave en stribe tv-indslag, da øens turist- og erhvervsforening fandt pengepungen frem

Det har aldrig været muligt at købe sig til redaktionel omtale på TV 2.

Det forsikrede TV 2’s indholdsdirektør for nylig, efter at Jyllands-Posten kunne dokumentere, at lobbyorganisationen Drukfri Ungdom mod betaling var blevet tilbudt redaktionel omtale i blandt andet ’Go’ morgen Danmark’.

Men nu kan avisen fremlægge materiale, som afslører, at Læsø købte sig til, at TV 2 Vejret – under nyhedsafdelingen – tilbage i 2020 transmitterede og lavede indslag fra øen med den kendte vejr-vært Peter Tanev om jomfruhummere, LæsøSalt og tang.

800.000 kr. for hele pakken

Aftalen mellem Læsø Turist- og Erhvervsforening og TV 2 var en del af en kampagne, der ud over redaktionel omtalte i form af en håndfuld tv-indslag, også bestod af  et programsponsorat og artikler stemplet som sponsoreret indhold.

Det fortalte daværende turistchef Gitte Melchiorsen ifølge Jyllands-Posten dengang til lokalavisen på Læsø.

Formand for Læsø Turist- og Erhvervsforening Jim Linderod oplyser til Jyllands-Posten, at foreningen betalte en faktura på 800.000 kroner plus moms til medierådgivningsvirksomheden Hilmar & Høgsberg, som stod for betalingen til TV 2. Fakturaen dækkede ifølge formanden ”vejrsponsorat marts 2020, branding april 2020 og live sending med Peter Tanev på Læsø maj 2020”.

Må ikke gå ud over redaktionel selvstændighed

Eksperter kalder over for Jyllands-Posten samarbejdet mellem TV 2 og turistforeningen mærkværdigt og konkluderer, at den private erhvervsforening har købt sig til omtale.

I et skriftligt svar til Jyllands-Posten understreger TV 2’s indholdsdirektør, Lotte Lindegaard, at TV 2 altid har den fulde redaktionelle frihed.

Journalisten har tidligere beskrevet, hvordan TV 2’s sendeflade er fyldt med sponsorater. Sponsoreringen er lovlig, så længe den ikke går ud over den redaktionelle selvstændighed.

Det er mindre end en måned siden, at Jyllands-Posten bragte historien om Drukfri Ungdom, der havde købt sig ind i morgenfladen på TV 2. Umiddelbart efter den historie erkendte Lotte Lindegaard, at der var sket fejl, og varslede, at der ikke længere vil være såkaldte branded content-samarbejder i ’Go’ morgen Danmark’ og ’Go’ aften Danmark’.

0 Kommentarer

Læs også

Reklame

TV 2: Slut med at kunne købe sig ind i morgen- og aftenprogrammerne

27. OKTOBER 2022