Læserne vælger avis efter egen partifarve

Der er borgerlige aviser og socialistiske aviser. Eller røde og blå, hvis man ser på, hvem avisernes læsere stemmer på. Det fremgår af en undersøgelse fra TNS Gallup foretaget for Institut for Statskundskab på Københavns Universitet.
30.05.2011 · 10:13

Der er borgerlige aviser og socialistiske aviser. Eller røde og blå, hvis man ser på, hvem avisernes læsere stemmer på. Det fremgår af en undersøgelse fra TNS Gallup foretaget for Institut for Statskundskab på Københavns Universitet.

Undersøgelsen omtales i dagens udgave af Politiko i Berlingske og viser meget tydeligt, at selv om partipressen er død, så foretrækker læserne aviser, som de kan identificere sig med.

Ifølge avisens grafiske fremstilling af læsernes favoritaviser, så ser fordelingen således ud.

  • Venstres vælgere foretrækker: JP, B.T. og Ekstra Bladet
  • Socialdemokraterne: Ekstra Bladet, Politiken og MetroXpress
  • Konservative: JP, Berlingske og Børsen
  • Dansk Folkeparti: Ekstra Bladet, JP og B.T
  • Radikale Venstre: Politiken, Berlingske og Børsen
  • SF: Politiken, MetroXpress og Ekstra Bladet
  • Enhedslisten: Politiken, Information og MetroXpress
  • Liberal Alliance: JP, Berlingske og Børsen

Undersøgelsen viser i øvrigt, at Politiken er den markant mest læste avis blandt Enhedslistens, SF's og de Radikales vælgere, mens den indtager en andenplads blandt socialdemokratiske vælgere. Mellem 20 og 48 pct. af oppositionspartiernes vælgere læser Politiken mindst én gang om ugen.

Regeringspartiernes, Dansk Folkepartis og Liberal Alliances vælgere læser samlet set mest Jyllands-Posten. Mellem 24 og 33 pct. af blå bloks vælgere læser Jyllands-Posten mindst én gang om ugen.

Professor i statskundskab Kasper Møller Hansen, som har været med til at udarbejde undersøgelsen, siger til Politiko, at Politikens læsere tydeligvis er røde, mens Jyllands-Postens og Berlingskes læsere har langt flest blå vælgere. Ingen avis er delt lige mellem rød og blå blok.

Resultaterne fremlægges på et tidspunkt, hvor der netop har været voldsom debat om, hvorvidt borgerlige medier dominerer i Danmark, hvilket nu efterfølgende har fået Socialdemokraternes medieordfører, Mogens Jensen, til at fastslå, at mediestøtten bør ændres.

Det er TNS Gallup, der har udarbejdet undersøgelsen for Institut for Statskundskab på Københavns Universitet.

Kommentar

30/05/2011 - 18:00

erik haaest

Hvis denne arttkels overskrift er korrekt, må det være surt at være rød.
Undskyld, at jeg ikke gad læse andet end overskriftren.

30/05/2011 - 21:48

Sofie Andersen

Sjovt nok viser undersøgelsen også at af de tre morgenaviser, er det Politiken der har den mest politisk homogene læserskare. Stort set ingen til højre for det radikale venstre læser avisen.

Selv Berlingske har flere "røde" læsere end Politiken har "blå"

Det er da tankevækkende, men kan jo ikke undre al den stund at Politiken under Seidenfaden udviklede sig i en ekstremt sekterisk retning med total ensretning af debatsiderne og kommentatorer. 

Det står så sjovt nok lidt i modsætning til Henrik Sass Larsens foruligende antidemokratiske ideer, hvori han jo hævdede at de borgerlige aviser ikke giver adgang til andre end borgerlige stemmer. Både JP og Berlingske har imidlertid en fornuftig andel af ikke-borgerlige læsere (endda pænt bedre end hvad Politicos grafik umiddelbart tilsiger, al den stund at der er færrest kvindelige læsere samtidig med at kvinder i højere grad stemmer rødt)

 

 

 

Seneste jobopslag

Kommunikationschef

Gribskov Kommune
Ansøgningsfrist: 13.01

Journalist til digitalt fagmedie i vækst

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 04.01

Reporter til DR Nyheder på Messenger

DR
Ansøgningsfrist: 07.01

Digital Storyteller

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 17.12

Kommunikationsmedarbejder/ journalist til Danske Erhvervsakademier

Danske Erhvervsakademier
Ansøgningsfrist: 20.01

Ugeskrift for Læger søger erfaren og ambitiøs journalist

Lægeforeningen
Ansøgningsfrist: 07.01

Bliv pressekonsulent på Københavns Professionshøjskole

Københavns Professionshøjskole
Ansøgningsfrist: 21.12

Initiativrig presserådgiver til Ejendomsforeningen Danmark

Ejendomsforeningen Danmark
Ansøgningsfrist: 06.01

Områdechef for Forskning og Viden på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 02.01

SoMe-stærk kommunikatør med talent for video

ARKIL HOLDING A/S
Ansøgningsfrist: 02.01

Fordelingsansvarlig til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 10.01

Content specialist

Zoologisk Have København
Ansøgningsfrist: 13.01

Bladredaktør søges til barselsvikariat

Astma-Allergi Danmark
Ansøgningsfrist: 02.01

Journalist

SOS International
Ansøgningsfrist: 14.12

Samvirke søger Danmarks bedste madredaktør

COOP
Ansøgningsfrist: 28.12

P3 Nyheder søger nyhedsvært

DR
Ansøgningsfrist: 14.12