search

Læserne udfritter Informations nye chefer

Information er en centrum-venstre-avis, den skal være mediekritisk, og den skal tjene penge på nettet, svarer de nye chefer, Mette Davidsen-Nielsen og Christian Jensen, på kritiske spørgsmål fra avisens læsere.

Information er en centrum-venstre-avis, den skal være mediekritisk, og den skal tjene penge på nettet, svarer de nye chefer, Mette Davidsen-Nielsen og Christian Jensen, på kritiske spørgsmål fra avisens læsere.

På Informations hjemmeside er det oftest politikere, læserne kan stille spørgsmål til. Men i fredags var det avisens egne overhoveder, der stod for skud.

Den nye chefredaktør, Christian Jensen, og den nye direktør, Mette Davidsen-Nielsen, er nemlig blevet stillet kritiske spørgsmål af læserne. Svarene er givet af de to chefer i fællesskab.

Læserne spørger blandt andet, om Information er en centrum-venstre-avis. Cheferne understreger, at avisen har en tradition for partipolitisk uafhængighed, men:

»Det er klart, at hvis man absolut skal placere Information på den gammeldags politiske skala, så er avisen centrum-venstre. Men Information skal ikke være socialistisk. Den skal heller ikke være ikke-socialistisk. Den skal være journalistisk. Information skal være i opposition til den til enhver tid siddende regering.«

Vil I arbejde for, at avisen også er kritisk over for andre mediehuse?

»Det har Information en stolt og væsentlig tradition for, og den vil vi bestemt videreføre efter bedste evne. Det er Informations opgave at være i konstant opposition til alle magthavere, såvel politiske som økonomiske. I forlængelse af det skal avisen naturligvis også gå kritisk til de andre mediehuse, men det er vigtigt, at det holdes på et journalistisk sagligt niveau, så der ikke går selvcentreret selvsving i mediestoffet,« svarer Christian Jensen og Mette Davidsen-Nielsen.

Hvordan skal Information tjene sine penge i fremtiden? 

»Vi skal tjene penge på overbevisende og uimodståelig oplysning på print, web, bog og billede i nye og overraskende blandingsformer. Information skal være et lille, fleksibelt og moderne mediehus beboet af talent, der beviser, at oplysning og kvalificerede holdninger er penge værd – også i fremtiden.«

Kan I få Information ud af den islandske sweater?

»Islandske sweatere bliver moderne med mellemrum og varmer godt i mellemtiden. Lige for tiden er de ret moderne og meget dyre. Det er vores opgave at sørge for, at det også går sådan for Information.«

De to nye chefer enten kan eller vil til gengæld ikke svare på spørgsmålet 'Hvad er det værste ved Information?'.

»Det har vi til gode at finde ud af,« siger de.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen