search

Læserflugten fra papiraviserne fortsætter

Nye læsertal for første halvår af 2014 viser, at de danske dagblade fortsat bløder læsere. Hårdest går det ud over Berlingske og Fyns Amts Avis. Metroxpress og Kristeligt Dagblad kaprer som de to eneste landsdækkende aviser flere læsere, end de havde i samme periode sidste år

TNS Gallup har i dag frigivet læsertal for første halvår af 2014. Tallene byder ikke på mange solstrålehistorier om den danske dagbladsbranche. 

Sammenligner man med samme halvår sidste år, er gratisavisen Metroxpress og nichéavisen Kristeligt Dagblad de eneste landsdækkende dagblade, som har oplevet læserfremgang. For Kristeligt Dagblad er fremgangen på beskedne to procent, mens Metroxpress har fået 20 procent flere læsere.

Berlingske er det landsdækkende dagblad, der relativt set mister flest læsere. Sammenlignet med første halvår af 2013 har avisen mistet hver femte læser.

Ser man på de regionale dagblade, er Herning Folkeblad og JydskeVestkysten alene om at øge læsertallet. Mest markant er Herning Folkeblads fremgang på 5.000 flere læsere end samme halvår i 2013 – svarende til 12 procent.

I den modsatte ende af skalaen finder man Fyns Amts Avis, der har mistet 29 procent af læserne siden sidste år. Også Nordjyske tegner sig for en betragtelig læsertilbagegang på 19 procent.

Da de seneste halvårstal – for vinterhalvåret 2013 / 2014 – blev frigivet i starten af juni, klarede de fleste landsdækkende ugentlige udgivelser sig igennem uden at miste læsere. Men tallene for første halvår af 2014 tegner et mere broget billede. Mens både Se og Hør, Kig Ind, Her & Nu og Ude og Hjemme mister læsere, er der fremgang til blandt andet Søndag og Femina. 

Kommentarer
7
Bodil Rohde
01.09.14 18:57
Det er da interessante tal,

Det er da interessante tal, som burde analyseres nøjere.

F. eks. er Metroxpress ikke an abonnementsavis og kan såsdan selv bestemme oplaget.

Kristelig Dagblad har fået tildelt så mange medi-penge, så det har antaget en helt ny form.

Men f. eks. kan man se, at lokale dagblade som Hening Folkeblad har øget læserskaren.

Med hensyn til Fyns Amts Avis, som er underlagt Fyens Stiftstidende, så er der måske ikke noget at sige til, at avisen er på vej mod afgrunden. Den har formentlig mistet sin egen profil.

Venlig hilsen
Bodil Rohde

Fremhævet af Journalisten
Max Kim Tobiasen
02.09.14 11:11
Hvornår i alverden indser
Hvornår i alverden indser aviserne at slaget om papiret er tabt? Hvis man kigger på trenden over de sidste mange år er tydeligt for enhver hvor det bærer henad. Hvis man ekstrapolerer kan man se at om et eller andet sted mellem 5 og 20 år findes der overhovedet ikke papirsaviser.

Dette er indlysende for enhver der følger en smule med i den teknologiske udvikling.

Og hvad gør aviserne så ved det? Et sted mellem meget lidt og intet.

Jeg har stor respekt for at transitionen til digitale medier er svær, at der skal hentes ny ekspertise ind, samt at indtægtsmodellen skal ændres til noget p.t. ukendt. Men derfor kan man jo godt prøve at komme ind i den nye virkelighed istedet for bare at lægge sig fladt ned og tænke at det går nok. Det gør det ikke.

Kære aviser - i er i fuld gang med at blive overhalet af alt fra facebook og twitter til Reddit og instagram. Alt imens i sidder og fedter rundt i det 20'ende århundrede. Det er ikke engang lykkedes for nogen af jer at lave kommentarspor til jeres artikler der bare er nogenlunde i tråd med dagens teknologi.

Se så for h****** at få fingrene ud! Hvis ikke i har kompetencen internt så ansæt nogen der har. Hvis ikke i kommer igang meget snart er i allesammen arbejdsløse om 10 år.

Ovenstående er hårdere ord end jeg normalt bruger, men det er altså tiltrængt. Det er desuden også baseret på et intenst ønske om at jeg om 10 år stadig gerne vil kunne læse god journalistik skrevet af lønnede journalister. På nettet.
Fremhævet af Journalisten
Peter Andreas
02.09.14 15:06
@ Jeppe: Det er præcis den
@ Jeppe: Det er præcis den indstilling og attitude, der bliver de trykte mediers død. Det er Max, der har ret og dig, der tager fejl. Få nu for helvede fingrene ud og kom i gang.
Fremhævet af Journalisten
Max Kim Tobiasen
02.09.14 16:04
@Jeppe: Du har ret i at der
@Jeppe: Du har ret i at der ikke er nogen af de trykte medier der har knækket koden - men det er jo for satan fordi der ikke er nogen der prøver! Problemet er at hele branchen har stået stille på perronen de sidste 5-10 år og set hvordan alle de nye medievirksomheder er kørt afsted med toget.

Du kigger på aviserne på globalt plan og konstaterer at de alle har problemer. Det er korrekt, men det er jo ikke der udfordringen kommer fra for s....! I mister jeres læsere til alt muligt andet, og har åbenbart ikke forstået at hele markedet er under kraftig omstrukturering. I er en række hestevognshandlere der står og kigger på de nye bilproducenter og kan konstatere at det også går dårligt for de andre hestevognshandlere. Hvis i fortsætter den linie er det eneste interessante spørgsmål hvornår biksen lukker.

Grunden til at jeg lige nævnte kommentarsporet er ikke at det er det eneste (eller største) problem. Grunden til at jeg nævnte det er at det måske er det mest oplagte sted at observere hvor digitalt tilbagestående aviserne er. Problemet med dårlige kommentarer, trolde, trusler, etc. er i høj grad blevet løst for mange år siden. Det er ikke engang specielt svært. Men alligevel er der ikke nogen Danske aviser der har formået at gøre det.

Som eksempel så prøv at kigge over forbi https://news.ycombinator.com/news og kig igennem kommentarerne. De er alle af ekstremt høj kvalitet, og ofte bedre end den linkede artikel. Det er ikke tilfældigt, men fordi folkene bag rent faktisk forstår den kombination af psykologi og teknologi der skal til for at opretholde et ordentligt kommentarspor.

Se så at komme igang! Hvis i ikke har de interne kompetencer til at arbejde med de digitale muligheder så hyr nogen der kan det. Personligt kan jeg se rigtig mange huller der trænger til at blive fyldt. Det er vigtigt, og det haster. Jeg vil gerne kunne læse ordentlig journalistik på nettet om 10 år der ikke kommer fra arbejdsløse journalisters blogs.
Fremhævet af Journalisten
Max Kim Tobiasen
02.09.14 17:04
@Jeppe - Du skriver
@Jeppe - Du skriver "Udfordringen er som jeg ser ikke teknisk" - det virker umiddelbart ret symptomatisk for de Danske aviser. Udfordringen er nemlig i meget høj grad teknisk.

Prøv at kigge på dem der har success. Reddit er næsten kun programmører og de har flere besøgende end New York Times. Facebook, der formentlig er Danmarks største medie har ikke en enste ansat journalist, men er tilgengæld spækket med programmører, testere, matematikere og usability folk. Jeg kunne blive ved. Bemærk iøvrigt at de begge er gratis.

Måske er det her hunden ligger begravet? *Journalister ved oftest meget lidt om teknologi, hvad der kan lade sig gøre, hvad der er smart, og hvad der ikke er. Alligevel bemærker jeg at de fleste redaktioners digitale medarbejdere, udviklingschefer, etc. er journalister. Er der en angst for teknologien? Eller bare en uvidenhed? Et værktøj som man ellers burde tage til sig og bruge for at komme ind i det 20'ende århubndrede.

Om folk vil betale for indhold på nettet kan man jo teste sig til hvis man ved lidt om teknologi - så kan man gå fra at tro til at vide. Der er værktøjer til den slags. Personligt tror jeg at betalingsmure vil kunne lade sig gøre for en lille række kvalitetsaviser, men formentlig ikke for de store omnibusaviser. Hvis man regner lidt på hvad Politiken og Berlingske får ind på deres betalingsvæg og sammenholder det med hvad det koster at køre en redaktion er det tydeligt at det ikke kan stå alene.

Reklamer har det problem at de er billige på nettet. Det er meget begrænset hvad man tjener på reklamerne fordi udbuddet er så stort. Aviserne konkurrerer på det samme marked som alle andre hjemmesider, inkl. facebook. Det gør det selvfølgelig ikke bedre at aviserne ikke kan målrette reklamerne fordi de i høj grad ikke har data på de besøgende, og dermed ikke kan målrette reklamerne. Igen et sted hvor teknologi ville kunne hjælpe.

Jeg synes iøvrigt at det er helt utroligt sørgeligt at læse din kommentar fordi du grundlæggende allerede har givet op når du skriver at vi måske bare skal nyde den sidste tid med kvalitetsjournalistik.

Nej gu F...... skal vi ej give op! Journalistik er vigtig for demokratiet. Medierne skal holde magthaverne i kort snor. Kvaliteten af et demokrati er en direkte funktion af hvor oplyst dets befolkning er og hvor dygtig dets medier er. Det er det vi kæmper for her. Og det er vigtigt.

Kom nu igang med at bygge biler istedet for at brokke jer over at hestevognen ikke sælger mere!
Fremhævet af Journalisten
Jeppe Sørensen
02.09.14 19:26
@Max: Reddit og Facebook har
@Max: Reddit og Facebook har jo intet at gøre med kvalitetsjournalistik, så hvorfor kigge på dem? Hvis idéen er, at aviserne (som jeg ingen aktie har i) skal opfinde et eller andet supersmart og succesrigt, der intet har at gøre med kvalitetsjournalistik, så er det jo fint. Men nok også lidt op ad bakke.
Fremhævet af Journalisten
Max Kim Tobiasen
02.09.14 20:55
@Jeppe: De er ganske rigtigt
@Jeppe: De er ganske rigtigt nyhedsaggregatorer, men de er direkte konkurrenter til aviserne. Hvis diskussionen handler om faldende oplagstal og overlevelse er det ligegyldigt om din konkurrent leverer kvalitetsjournalistik eller ej. Fakta er at han stjæler dine kunder.

Det er præcis det der ligger mig så meget på sinde, og er grunden til at jeg nok er en smule oprevet i denne diskussion. Et hav af slam, halve nyheder, forkerte antagelser og billeder af sjove katte fortrænger journalistikken uden at dem der skal leve af at levere journalistikken går den mindste smule til modangreb.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen