search

Længe leve redaktøren!

Den anden dag havde mediekommentatoren Jeff Jarvis en klumme i britiske The Guardian, hvor han stillede spørgsmålet, om der i den digitale tidsalder, hvor alle kan publicere selv, stadig er brug for redaktører.

Den anden dag havde mediekommentatoren Jeff Jarvis en klumme i britiske The Guardian, hvor han stillede spørgsmålet, om der i den digitale tidsalder, hvor alle kan publicere selv, stadig er brug for redaktører. Mit bud er et højt og rungende 'Ja'. Faktisk vil jeg mene, at behovet for redaktører sjældent har været større, end det er lige nu. Hvorfor? Fordi vi ganske enkelt har brug for kompetencer til at skabe hoved, hale og specielt sammenhæng i den malstrøm af indhold, der flyder rundt på nettet hver eneste dag. Så set fra internettets synspunkt, er der bestemt masser af både muligheder og behov.

Når det er sagt, tror jeg dog, der bliver tale om en speciel type af redaktør.

For det første tror jeg, fremtidens redaktør vil have en stor opgave i at værne om sit medies niche og målgruppe. For at blive opdaget i indholdsjunglen, kræves det i stigende grad, at man skiller sig ud på et mere snævert område, end vi har været vant til. At man bliver den bedste til noget specifikt fremfor 'so-so' til alt. Redaktøren skal turde balancere mediet på kanten – hele tiden.

Dernæst tror jeg, at redaktøren skal være fantastisk god til at skabe sammenhæng. Rigtig mange mediebrugere søger i dag efter informationer, og derfor kommer de ofte direkte ind på en artikel eller et indslag fra en søgemaskine. Her vil det være redaktørens opgave at sikre, at der er masser af indgange til at komme videre til andet relevant stof. At hver eneste indgang til mediet i og for sig fremstår som en slags miniforside og bliver en fantastisk eksponent for værdien og profilen i det samlede medie.

Endelig tror jeg, at redaktøren i langt højere grad skal være i dialog med mediets brugere. Være en del af målgruppen. Indtage en langt mere aktivistisk holdning, der tager udgangspunkt i mediets kunder  og ikke i mediet selv.  Hvorfor? Fordi det giver nærhed, relevans og en kundefølelse af at blive taget alvorligt på egne præmisser. Specielt det sidste er et stærkt incitament for kunden – dig og mig – til at fortsætte med at støtte mediet og dermed skabe basis for et fortsat job til såvel journalister som den helt nødvendige redaktør.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen