search

LÆNGE LEVE HYKLERIET

SE og HØR abonnerer på A’jour Klip. Det betyder, at vi hver dag får en pose med udklip fra aviser, magasiner og tidsskrifter, hvori SE og HØR på en eller anden måde er nævnt. Normalt indeholder posen fra A’jour Klip en halv snes udklip.

SE og HØR abonnerer på A’jour Klip. Det betyder, at vi hver dag får en pose med udklip fra aviser, magasiner og tidsskrifter, hvori SE og HØR på en eller anden måde er nævnt. Normalt indeholder posen fra A’jour Klip en halv snes udklip. Men fra uge 31 gik det helt amok. Ugen forinden udkom SE og HØR nemlig med en forsidehistorie, som rystede befolkningen. Eller måske rettere: Rystede dansk presse! Ja, jeg taler om billeder af kronprinsens Bettina topløs på en sejlbåd i Middelhavet ud for Saint Tropez. Ikke bare billeder, men paparazzibilleder! Hvor dybt kan man synke?
JOURNALISTENs redaktør har bedt mig skrive om polemikken efter offentliggørelsen af førnævnte billeder, og det er da fikst af hende, for hvordan i alverden skulle vort ellers så etisk korrekte fagforeningsorgan ellers komme med i den højrøstede debat om brugen af den slags lumpne og ufine billeder.
For SE og HØR var det ikke den største journalistiske opgave at finde kronprinsen og hans kære-ste Betina, og det var heller ikke så vanskeligt at ringe til en af Saint Tropez’ mange societyfotografer og bede ham tage nogle billeder. Sådan noget kan vi bedre end nogen. Vi modtog billederne mandag morgen og lavede som sædvanlig forside mandag eftermiddag. Godt tilfredse med at vi kunne vise de første feriebilleder af parret. Ikke på ét eneste tidspunkt overvejede hverken jeg eller redaktionschef Kim Bretov, at disse billeder kunne opfattes som anstødelige.
Danskernes reaktion kender vi. SE og HØRs oplag steg ca. 20.000 eksemplarer, da historien og billederne blev bragt. Dette oplag holdt sig ugen efter, og nu er vi på normalt niveau igen. Alt i alt 37 læsere har sagt deres abonnement op med direkte henvisning til, at de blev forargede over billederne, og jeg har modtaget 19 breve fra læsere, der udtrykte harme over brugen af de såkaldte paparazzibilleder. Og på opfordring fra en radiovært blev jeg tæppebombet med forargede e-mails, i alt 1356, men det var ikke fra SE og HØR-læsere. Langt de fleste _e-mails blev indledt med ordene: Jeg køber ikke dit lede blad, _men …
Kongehusets reaktion kender vi også. Fra embedsmænd til de kongelige selv. Professionelt registrerende og objektivt konstaterende.
Hvad der kom ganske bag på mig, var resten af dansk presses reaktion. Halløj, hvor der pludselig kom gang i den. Kronprinsen med en topløs kæreste! Gefundenes fressen. Specielt når man ved at indtage en forarget holdning over for SE og HØR fik en anledning til at bringe historien (og billederne) selv.
Ekstra Bladet ringede allerede dagen før, SE og HØR kom på gaden for at høre, om de kunne købe et par billeder, og det skal de selvfølgelig gøre, men i dette tilfælde ville vi godt beholde billederne for os selv. Fint og godt. EB skrev historien og illustrerede den med et billede af SE og HØRs forside. Ubehjælpsomme B.T. forsøgte som sædvanlig at finde et ben at stå på, og som sædvanlig lykkedes det ikke. Her har de en mand, som ud fra sine bedste forudsætninger forsøger at lave ugebladsstof i dagbladsregi. Og som altid, når han bliver brændt for historier, vælger han de sure rønnebærs løsning. Hellig forargelse og B.T.s linie blev fulgt op af en af de mange chefredaktører, der valgte at kassere SE og HØRs dagbladsannonce.
Herefter rullede forargelsen som en lavine hen over den øvrige del af dagspressen. Vel at mærke forargelse på kongehusets vegne. Selvfølgelig må en avis have sin mening om tingene. Men det var for mange redaktører på mange aviser en ganske gratis måde at få fortalt historien på. I hykleriets hellige skær.
Efter en uges tid og stakkevis af udklip fra A’jour Klip kunne der ikke være mange danskere, der ikke kendte til de formastelige billeder i SE og HØR. Med én enkelt undtagelse. Politikens læsere. Kulturens selvbestaltede højborg havde indtil da ikke fundet sagen værdig til spalterne.
Men en Politiken-journalist, der tydeligvis hellere ville have brugt en fridag på at skrive en rosende anmeldelse af Rundetårns arkitektur, blev sat til at ringe mig op, og han brugte en masse tid på fornærmet at spørge mig, hvorfor stakkels Bettina ikke ville tale med ham, når han ringede til hende i London. Jo længere vi talte sammen, des bedre forstod jeg hende.
Det blev til næsten en side i Politiken med alle detaljer om forrige uges usmagelige scoop – med en kunstnerisk tegning som illustration. Først senere fandt dansk journalistiks ypperste hoveder en kulturel udvej for at bringe de rigtige billeder af de rigtige bryster. “Heureka!” råbte de på Politiken, da de så den finske udgave af Se og Hør og affotograferede hele opslaget med bryster og det hele.
Ifølge Politikens synonymordbog betyder ordet hykleri: bedrag, bluff, film, list, mummespil, skinmanøvre m.m. Vælg selv!
Jeg synes, at hykleri er ganske godt dækkende, når dansk dagspresse forsøger at møve sig ind på en god ugebladshistorie.
Og så lige et råd til slut: Pas dog jeres avisforpligtelser og overlad det ugebladsstof, I afskyr så voldsomt, til os. Vi er alligevel de bedste til det.

Af PETER SALSKOV, CHEFREDAKTØR, SE OG HØR

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen