LA vil være mindre ”quick and dirty” i kampagner på streamingtjenester

Liberal Alliances kommunikationsafdeling er i gang med at udvikle kampagne- og reklamevideoer, der kan begå sig på streamingtjenester. Videoerne vil adskille sig fra indholdet på partiets sociale medier og hjemmeside. ”Vi skal fokusere mere på en stor visuel oplevelse,” siger kommunikationschef
  • Foto: Marcus Stoltze
    Liberal Alliances kampagner på streamingtjenester vil adskille sig fra kampagner på hjemmeside og sociale medier: ”I stedet for at stille en politiker op foran et kamera, som skal fortælle om et politisk budskab, kan vi lave en filmfortælling,” siger kommunikationschef Robin Juel Johansen.
23.11.2018 · 11:34

Vælgermøder, sociale medier, hjemmesider og egne medieproduktioner. De politiske partier finder med jævne mellemrum på nye måder at nå sine vælgere - og nu bliver endnu en metode kastet i puljen.

Op til næste års folketingsvalg bevæger partier sig ind på streamingmarkedet, skriver Mediawatch.

I modsætning til på fjernsyn og i radio, hvor politiske reklamer er ulovlige, kan politikerne nemlig ganske lovligt folde sine politiske kampagner ud hos streamingtjenesterne.

Liberal Alliance er i gang med de indledende øvelser til at kunne udkomme på streamingtjenesterne. Kommunikationschef Robin Juel Johansen fortæller, at partiet vil tænke i andre baner, når de producerer videoer til streamingtjenester end videoer til hjemmeside og sociale medier.

”I stedet for at stille en politiker op foran et kamera, som skal fortælle om et politisk budskab, kan vi lave en filmfortælling, hvor vi bruger anderledes kameraindstillinger og bruger greb fra den klassiske reklamefilm,” siger han.

Fokus på det visuelle

Ifølge ham er det vigtigt at skræddersy kommunikationen til forskellige platforme.

”På Facebook arbejder vi med korte videoer, hvor budskabet ligger i starten, fordi det er det, brugerne tænder på derinde,” siger han.

”Nu skal vi finde ud af, hvad der fungerer på streamingtjenesterne. Vil brugerne for eksempel have noget længere, der er mere dramatisk bygget op, fordi de sidder og ser serier?”

Hvis jeg går ind på Viaplay er det for at se en film eller serie. Tror du, I kan fastholde brugerens opmærksomhed på en reklamefilm for Liberal Alliance?

”Jeg tror, man kan holde brugeren på indholdet, hvis indholdet taler til målgruppen og fungerer i den ramme, streamingtjenesten har,” siger Robin Juel Johansen.

Han nævner, at man for eksempel kan finde inspiration i, hvordan de mest sete serier er opbygget eller kigge på, hvordan biografreklamer performer bedst, fortæller han.

”Vi skal fokusere mere på en stor visuel oplevelse i stedet for det lidt mere quick and dirty politiske budskab,” siger han. 

Hjælp til at ramme målgruppen

Derudover giver streamingtjenesterne data, som kan hjælpe kommunikationsafdelingerne til at ramme målgruppen med deres kampagner, fortæller han.

”Når man booker plads ved de forskellige streamingtjenester, stiller de en masse materiale til rådighed for os. For eksempel hvem der ser TV 2 Play, og hvordan brugernes adfærd er, ” siger Robin Juel Johansen.

”Det fungerer på samme måde, som når vi køber annonceplads ved aviserne og får at vide, hvem der læser avisen, hvor de bor, og hvor mange penge de tjener.”

21 dage til at ramme den gyldne opskrift

Liberal Alliance er så småt begyndt at udvikle indholdet til streamingtjenester. Men det er først, når der udskrives valg, at partiets kommunikationsafdeling for alvor kommer på prøve, når den løbende skal forsøge at præge den politiske dagsorden via den nye platform.

”Og det svære er, at hver gang vi prøver et nyt format, skal man foretage en masse eksperimenter, før man rammer den gyldne opskrift. Når vi rammer en valgkamp, er der for det meste 21 dage. Det er så den tidsramme, vi har, til at få prøvet alt af på streamingtjenesterne,” siger Robin Juel Johansen.

Mens Liberal Alliance altså er klar til at tage den nye platform i brug, så mener både Dansk Folkeparti og Enhedslisten ifølge Mediawatch, at forbuddet mod politiske budskaber på traditionelt tv også bør gælde på streamingtjenester. 

”Vi synes ikke, der bør reklameres politisk i de rum," siger Dansk Folkepartis medieordfører Morten Marinus til Mediawatch. 

 

Kommentar

Seneste jobopslag

Robotredaktør - Odense

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 15.04

Digital udvikler og producent til Folkekirkens Nødhjælp

Folkekirkens Nødhjælp
Ansøgningsfrist: 30.03

To journalister til Lollandredaktionen

Lolland-Falsters Folketidende A/S
Ansøgningsfrist: 10.04

Organisationsudviklingschef

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 10.04

Studentermedhjælper til medlemsrådgivning

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog
Ansøgningsfrist: 05.04

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 07.04

Projektleder til Politiken Live

Politiken Live
Ansøgningsfrist: 07.04

Ingeniøren søger dagsordensættende journalist

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 02.04

Sjælden journalist-stilling er ledig

Sjællandske Medier
Ansøgningsfrist: 26.03

Senior Presserådgiver til KMD

KMD
Ansøgningsfrist: 15.04

Communication and Program Manager (barselsvikariat)

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 01.04

Journalist til folkekirken.dk - barselsvikariat

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 26.03

Kommunikationschef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 31.03

Digital redaktør til Landbrugsstyrelsen

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.03

BUPL søger en kreativ pressemedarbejder med skarpt politisk blik til vikariat

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 28.03

Kommunikationschef til Red Orangutangen

Red Orangutangen
Ansøgningsfrist: 05.04

TV MIDTVEST søger kreativ og effektiv webklipper

TV MIDTVEST
Ansøgningsfrist: 15.04

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 02.04

DIREKTØR - DANSK JOURNALISTFORBUND

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 07.04

SPECIALKONSULENT TIL STRATEGISK KOMMUNIKATION OG RELATIONSARBEJDE

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 29.03

Kommunikationschef

HR Navigator
Ansøgningsfrist: 01.04

Fagbladet Folkeskolen søger journalist

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.03