Kunstig befrugtning

ANMELDELSE: "Bogen er et must for alle, der vil vide mere om ’what the hell is going on’. Læs printudgaven, inden den bliver forældet," skriver anmelder Michael Diepeveen
02.05.2017 · 08:56

Af: Michael Diepeveen

Bog: Digital interessevaretagelse. En håndbog til at få indflydelse
Forfatter: Benjamin Rud Elberth
Forlag: Trykværket (320 sider, 300 kroner)

Anmelder: Michael Diepeveen, kommunikationschef, Skolelederforeningen

I dag kan du være din egen udgiver, der med dine egne medier, egen tekst, lyd og video, hjemmelavet fakta og grafik lynhurtigt spreder dine budskaber via de sociale medier og andre digitale platforme. Ja, det kan alt fra enkeltpersoner til institutioner, foreninger, virksomheder og terrorister gøre – og de gør det.

Det er her, at den frigørelse og demokratisering af medierne, der er tale om, resulterer i et kæmpe, ureguleret marked og paradoksalt nok også en afdemokratisering af medier og samfund. For det er svært at følge med i, om der er hold i tingene. Er der det ikke, får det næppe konsekvenser. Sekundet efter er vi ved det næste. Det er her, Trump trumfer.

Bogen handler om at begå sig i den nye medievirkelighed, om man så kan li’ den eller ej. Den handler om interessevaretagelse, hvor nogen gerne vil have andre til at gøre noget, de ellers ikke ville have gjort. Altså kommunikation og lobbyisme ad nye veje, men også journalistik, da de traditionelle medier og de nye digitale medier nok er konkurrenter, men samtidig befrugter hinanden.

Forfatteren argumenterer for, at de nye medier giver indblik i processer, der før foregik bag lukkede døre. Fremfor kun at påvirke og modvirke dagsordener, beslutninger og ny lovgivning er der nu mulighed for mere transparent og troværdigt at medvirke til at kvalificere og byde ind med løsninger. På alle arenaer, i handel og vandel, kommuner, stat, folketing eller EU.

Umiddelbart et positivt og ædelt ærinde, der dog også handler om at være hurtigere ved tasterne end andre, mere dreven, kunne læse spillet og sende informationer ind over, der sigter snært på beslutningstagere eller bredt på opinionen. Informationer, som deles og mangedobles, og som kan bidrage til at skabe orden i kaos, men så sandelig også kan medvirke til det modsatte.

Ved at bruge ord som for eksempel manual, modeller, værktøj, teknik og maskinrum understreger forfatteren, at din ageren på SoMe & Co langt hen er et håndværk. Noget, som kan perfektioneres, og som parret med strategisk-taktiske overvejelser, tid og ressourcer er en magtfuld kunnen. Budskabet er, at svært er det egentlig ikke, det kan læres, så kom ind i kampen!

Indimellem er det hele lidt tungt at komme igennem. I betragtning af, at Twitter kun stiller 140 tegn til rådighed, bruges der mange ord. Titlen, layoutet og opsætningen minder om en it-lærebog fra 90’erne. Det er så digitalt, som det næsten kan være. Den analoge forbindelse savnes.

Til gengæld er forfatteren en af de få i Danmark, der virkelig ved, hvad han taler om. Bogen er spækket med overbevisende, aktuelle cases og har styr på teori, kilder og noter. Den er et must for alle, der vil vide mere om ’what the hell is going on’. Læs printudgaven, inden den bliver forældet. Ellers følg med i den digitale udgave af samme navn, som løbende opdateres.

Kommentar

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste jobopslag

Ingeniøren søger dagsordensættende journalist

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 02.04

Sjælden journalist-stilling er ledig

Sjællandske Medier
Ansøgningsfrist: 26.03

Senior Presserådgiver til KMD

KMD
Ansøgningsfrist: 15.04

Communication and Program Manager (barselsvikariat)

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 01.04

Journalist til folkekirken.dk - barselsvikariat

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 26.03

Brandredaktør P1 og DR2

DR
Ansøgningsfrist: 22.03

Kommunikationschef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 31.03

Digital redaktør til Landbrugsstyrelsen

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.03

BUPL søger en kreativ pressemedarbejder med skarpt politisk blik til vikariat

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 28.03

Kommunikationschef til Red Orangutangen

Red Orangutangen
Ansøgningsfrist: 05.04

TV MIDTVEST søger kreativ og effektiv webklipper

TV MIDTVEST
Ansøgningsfrist: 15.04

Kommunikatør til A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog
Ansøgningsfrist: 22.03

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 02.04

DIREKTØR - DANSK JOURNALISTFORBUND

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 07.04

SPECIALKONSULENT TIL STRATEGISK KOMMUNIKATION OG RELATIONSARBEJDE

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 29.03

Kommunikationsmedarbejdere

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 22.03

Magasinlayouter til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 22.03

Udviklingsorienteret Financial controller

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 20.03

Udviklingsorienteret økonomimedarbejder til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 20.03

Ansvarshavende redaktør til Uniavisen på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 19.03

Kommunikationschef

HR Navigator
Ansøgningsfrist: 01.04

Fagbladet Folkeskolen søger journalist

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.03