Selv om alt tyder på, at Berlingske Media og PeopleGroup om få dage får Radio- og tv-nævnets tilladelse til at drive den planlagte news/talk-station Radio 24syv, så er man tvunget til at vente på EU-Kommissionens godkendelse. Det oplyser Kulturministeriet til Journalisten.dk.
Godt nok er udbudsbetingelserne de mest strikse, der nogensinde er formuleret for public service-funderet radio i Danmark. Men det er ikke ensbetydende med, at Berlingske Media og PeopleGroup kan føle sig sikre på en hurtig start for deres nye fælles projekt: Radio 24syv.
For i Kulturministeriet vil man ikke uden EU-Kommissionens godkendelse af udbudsbekendtgørelsen lade Radio 24syv gå "On Air".
"Vinderen af udbuddet vil ikke kunne gå i gang, før Kommissionens godkendelse foreligger," siger afdelingschef i Kulturministeriet Jesper Hermansen til Journalisten.dk.
Det har ellers heddet sig, at det nærmest bare var et spørgsmål om dage, før det nye selskab bag Radio 24syv, Berlingske People, ville få godkendelsen fra Radio- og tv-nævnet.
Dets formand, Christian Scherfig, fortalte således forleden, at manglen på andre ansøgere betyder, at man ville fremrykke beslutningen om, hvem den nye radiokanal skal tilfalde.
"Vi vil nok kunne tage beslutningen allerede om 14 dage, hvis Berlingske og PeopleGroups fælles forslag bliver godkendt," sagde Christian Scherfig i mandags.
Men Jesper Hermansen slår altså fast, at EU-Kommissionen har det sidste ord at sige i den sag. Han har i øvrigt ikke noget bud på, hvornår EU-Kommissionens godkendelse af udbudsbekendtgørelsen ventes klar.
Til gengæld vil han gerne understrege, at det ingen rolle spiller, at der til sidst kun var en ansøger.
"Der er ikke Kulturministeriet bekendt nogen regler i hverken EU-lovgivningen eller den danske konkurrencelovgivning, der tilsiger, at en udbudsforretning ikke kan afsluttes korrekt med en vinder, hvis der kun er een kvalificeret byder," siger Jesper Hermansen til Journalisten.dk.
PS: Om den nye radiostation har Lisbeth Knudsen, bestyrelsesformand for det nye radioselskab, Berlingske People, i øvrigt tidligere sagt:
"Den nye kanal skal balancere mellem det brede og det dybe, det populære og det mere nicheprægede. Der skal hverken udvikles et nyt P1 eller P4, men skabes noget helt nyt. (…) Vores plan for den nye kanal lægger på den ene side op til en kanal, man aldrig har hørt før, og på den anden side en kanal, som mange danskere – når først, den er der – vil betragte som en uundværlig del af deres daglige medieforbrug."
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.