Kritikken hagler ned over DMI: Hvorfor er solen blå?

Danmarks Meteorologiske Institut er havnet i et stormvejr, efter at instituttet har lanceret sin nye hjemmeside. ”Det er meget smagfuldt, men utroligt langsomt at aflæse,” siger webudvikler Steven Snedker. DMI kan godt forstå kritikken: ”Men folk skal også lære at bruge det”
  • Screenshot fra dmi.dk
    DMI's nye hjemmeside har fået heftig kritik fra brugerne efter lanceringen den 4. februar. ”De æstetiske hensyn har vejet for tungt,” siger Ole Nørskov, der har relanceret journalisten.dk og arbejdet med store dele af dr.dk.
05.03.2019 · 08:47

Jeg står foran DMI’s hovedkontor på Lyngbyvej i København. Inden jeg træder ind ad hoveddøren, hiver jeg min mobiltelefon op af lommen og tænker: Lad mig få et sidste overblik over deres hjemmeside.

”FEJL - Kan ikke hente data,” står der med røde bogstaver.

Danmarks Meteorologiske Institut er havnet i et brugergenereret stormvejr, efter at de lancerede deres nye hjemmeside den 4. februar. Formålet var at gøre hjemmesiden ”mere moderne og tilpasse den smartphones og tablets”.

Kritikken er siden haglet ned på de sociale medier som Facebook og LinkedIn. På anmeldelsesplatformen Trustpilot har hundredvis tilkendegivet deres utilfredshed og trukket DMI’s bedømmelse ned til én stjerne og vurderingen ”dårlig”.

”Jeg elskede det gamle dmi.dk. Det er nu blevet til en skilsmisse. Magen til rodet, uoverskueligt, mangelfuldt makværk skal man lede længe efter. Smid den ud nu, og lad os få det gamle ”vejr” tilbage,” skriver en bruger på Trustpilot.dk.

DMI’s pressechef, Anja Fonseca, byder mig velkommen med et stort smil. Hun fortæller, at hendes kollega og souschef for kommunikation og samarbejde Michael Skelbæk også vil deltage i interviewet. Jeg får en kop kaffe, og vi sætter os til rette i et mødelokale.   

Hvorfor er solen blå?

Ifølge webudvikler Steven Snedker, der har opbygget og forbedret hjemmesider for danske medier, er et af de store kritikpunkter farvevalget. Den nye hjemmeside har et blåt og hvidt tema, og det har betydet, at både sol, sky, regn og vind er i farven blå.

”Solen er gul og glad på den gamle oversigt. Men på den nye hjemmeside er solen blå. Alt er blåt i blåt og med bittesmå, sværtaflæselige ikoner. Det er meget smagfuldt, men utroligt langsomt at aflæse,” siger Steven Snedker.

Ole Nørskov er konsulent med speciale i webprojekter på tværs af kommunikation, teknik og brugervenlighed. Han har relanceret journalisten.dk og været inde over en stor del af dr.dk. Han kan heller ikke forstå DMI’s farvevalg på den nye hjemmeside.

”Det er en helt oplagt fejl. De æstetiske hensyn har vejet for tungt i forbindelse med deres redesign. De har tænkt mere på, hvordan tingene skal se ud, end hvordan de kan gøre den så brugervenlig som muligt,” siger Ole Nørskov.

Kritikken er berettiget

Michael Skelbæk bekræfter, at der er kommet en del henvendelser fra borgere, der har været utilfredse med det ”farveløse design”.

”Det kan vi godt se. Det er svært at aflæse vejret hurtigt, når ikonerne ligner hinanden, og der ikke er farver. Derfor vil vi gå i gang med at implementere farver fra i næste uge (red. denne uge),” siger Michael Skelbæk.

Hverken Michael Skelbæk eller Anja Fonseca har siddet med i arbejdsgruppen omkring hjemmesiden. Firmaet Blixt og Dunder fik opgaven med redesignet i 2016, efter at den havde været i udbud.

De nyansatte chefer er ikke i tvivl om, hvilken farve de selv havde valgt til solen, hvis de var ansat i DMI på det tidspunkt.

”Jamen, den havde været gul,” siger Anja Fonseca.

Michael Skelbæk er enig.

”Det havde den. Jeg ved simpelthen ikke, hvorfor vi lige præcis ikke har tænkt internt, at solen skulle være gul,” siger han og tilføjer:

”Der har været brugertests, hvor det åbenbart ikke har været tydeligt, at farveikoner er vigtige, hvilket måske kan være en del af forklaringen.”

Helt elementære fejl

Ole Nørskov ser nogle ”helt elementære fejl” på den nye hjemmeside. For eksempel at brugerne skal lede længe efter de mest brugte værktøjer og elementer, fordi de ikke er placeret øverst og tydeligt på hjemmesiden.

”Folk leder ikke efter en menu. Hvis man er nødt til at skrive ’få hjælp’ med store gule bogstaver i sin header, ved man, at der er et eller andet helt galt. Det burde ikke være nødvendigt,” siger Ole Nørskov:

”Det er meget vigtigt, at ord, ikoner og billeder skal vise og fange det, som brugeren har i hovedet, når de kommer ind på siden. Tydeligt, hurtigt og øverst på siden,” siger han.

Pressechef Anja Fonseca kalder det ’rigtig gode tanker’ og noget, som DMI overvejer. Michael Skelbæk tilføjer, at ’få hjælp’-knappen blot er en nødløsning.

”’Få hjælp’ kom til i forrige uge, fordi mange ikke kunne finde rundt på vores side. Vi har en ret stor ældre målgruppe, som måske ikke er så it-mindede. Det var en her og nu-løsning, som nok bliver fjernet i næste uge (red. denne uge),” siger han.

Siden kan ikke vises

Lige præcis de ældre borgere har DMI ifølge Steven Snedker ikke hjulpet godt nok.

”De har droppet alle de gamle links, der virkede. Hvis man har hjulpet sin gamle moster eller mormor med et direkte link til hendes lokale vejr, så virker det ikke i dag,” siger Steven Snedker.

Men det er også noget, som DMI arbejder på at rette op i deres it-afdeling.

”Det er demotiverende for alle at få en side, der ikke eksisterer. Vi er i gang med at ændre på det. Det er en fejl, vi kender, og som vi kigger på, om vi kan gøre bedre,” siger Michael Skelbæk.

Har eksperterne ret i, at de æstetiske hensyn har vejet for tungt i forhold til brugervenligheden?

”Ja, til dels. Man kan godt sige, at der er et æstetisk udtryk, som jo i høj grad er anderledes i forhold til det gammeldags, velkendte dmi.dk,” siger Anja Fonseca og bliver suppleret af sin kollega.

”Men folk skal også lære at bruge det. Jeg synes ikke, at brugervenligheden er dårlig. Den er udmærket, ligefrem god. Det har også noget med tilvænning at gøre. VI har jo lavet fuldstændigt om på hjemmesiden,” siger Michael Skelbæk.

Det lyder, som om I er begyndt at rette op på en masse fejl efter feedback. Havde det ikke været bedre at få det færdige produkt?

”Nu skal jeg passe på, hvad jeg siger her,” siger Michael Skelbæk og tilføjer efter lidt betænkningstid:

”Hvis vi skulle have al data over på én gang, så ville der nok gå et halvt til et helt år, før den var klar. Så det her var en ledelsesbeslutning, at nu skulle den ud. Vi kan mærke, at der er stigende konkurrence omkring os. Vi har et godt og lækkert produkt i bund og grund, som med nogle justeringer bliver rigtig godt.”

Journalisten har foreholdt kritikken for Blixt og Dunder, som i samarbejde med DMI har lavet den nye hjemmeside. De skriver, at en opdatering af ikonerne er på vej.

”Der er altid forskellige reaktioner på æstetikken i design. Dmi.dk er det første skridt på vejen. Det bliver stadig videreudviklet, og det er DMI’s ambition at foretage opfølgende brugerstudier, når de planlagte rettelser og opdateringer er implementeret,” skriver Daniel Zander, designer og partner i Blixt & Dunder, i en mail.

Kommentar

05/03/2019 - 10:17

Jens Erik Hansen

Det er for billigt at tørre de massive fejl i det nye dmi af på, at brugerne skal lære det og at de er for gamle, underligt at journalisten lader sig spise af med det. I mange år har jeg berømmet dmi.dk over for de mange, der bruger vejrinformationer intest, men som oftest hældte til yr.no. Lige nu har jeg ingen argumenter mere. Godt DMI ikke lever af det her....

05/03/2019 - 10:51

Øjvind Hesselager

Hej Jens

Tak for din bidrag. Jeg synes du læser teksten lidt ensidigt. Jeg har ikke talt efter, men jeg tror DMI samlet siger 5-6 gange, af fejlene skal rettes.

Mvh

05/03/2019 - 11:35

Tove Asmussen

Jeg er enig i at DMIs nye hjemmeside er elendig, - intet andet ord dækker, uanset hvad Fonseca og Skelbæk siger. Og jeg fatter ikke at de siger den er optimeret til pads og telefon. Det tager nu evigheder at få et overblik over de næste dages vejr på min pad, - (vi er deltidslandmænd og friluftsmennesker og brugte DMIs hjemmeside meget) både fordi man ikke kunne finde rundt (det går bedre nu) men også fordi man skal anbringe sin finger utroligt præcist når man skal scrolle op og ned for at det ikke kører rundt på begge ledder på pad'en. På PC uden fingertouch går det bedre. Og så mangler man vejrkort (måske de er et sted?) hvor man kan se en prognose på hvordan høj og lavtryk bevæger sig, samt en længere tidsserie af radaren - og jeg mangler noget der erstatter byvejr, - og kommer der et tørkeindex? Jeg tror DMI har haft fokus på at nå unge bymennesker når de har "brugertestet", ikke os der bruger dem mere intenst og i dybden. Talte også med min plantekonsulent forleden og han er nu helt gået over på YR. Og ja så ligger Dunder og Blix under for tidens trend, at alt skal være pastelblåt og lysegråt, - og man skal gætte sig til hvor man skal anbringe musen/fingeren for at fremtrylle et eller andet ikon som man så kan aktivere for så måske at finde en funktion man kan bruge, - alt for at kunne vise en ensartet, nydelig men intetsigende forside. Det er til at græde over. Selv om I forbedrer fra nu af og til juleaften får I aldrig denne hjemmeside til at blive ligeså hurtig og effektiv til at give et overblik man kan huske efter man har lukket igen. Dertil er grundlayoutet simpelthen ikke optimeret. Man kan simpelthen ikke få et overblik i få præcise figurer. ØV

05/03/2019 - 12:44

Per Frederiksen

AV. Det var godt nok et pinligt interview. For det første går journalisten ikke rigtigt hårdt ind på, at 99% af brugerne på f.eks. Trustpilot dømmer siden HELT ude. Og for det andet agerer Michael og Anja, som prinsen og Tornerose, der vandrer rundt i en lykkelig verden af fantastiske forbedringer, som alle vi andre bare liiig skal have et par lyserøde briller for også at opleve sammen med dem. Det bliver utroligt nedsættende. En privat virksomhed var død for længst.
Siden er dødfødt, og det kan man ikke justere sig ud af. De har været blinde og døve, for den har været testet i en beta-version i et år, hvor vi er rigtigt mange, som har givet feedback på det, alle kunne se, var kørt af sporet.
Anja og Michael dumper fælt i deres kommunikation her, og det bør journalisten opdage.

05/03/2019 - 13:32

Thorleif Lund

Michael Skelbæk og Anja Fonseca

Jeg er en fra den "ret stor ældre målgruppe" som føler sig MEGET IT-minded!
Jeg har ingen problemer med at vurdere bruger-uvenligheden på den katastrofalt rodede/uoverskuelige/grafik-nederen, nye hjemmeside!

Skrot den hurtigst muligt, og få evt. hjælp fra Yr.no til relancering af en anvendelig hjemmeside.

05/03/2019 - 13:48

Øjvind Hesselager

Kære Per

Tak for replik. Du er da i stand til på baggrund af artiklen at danne dig en solid mening om både hjemmeside og kommunikation. Det er vel ikke helt dårligt.

Tak for denne supplerende oplysning: "Den har været testet i en beta-version i et år, hvor vi er rigtigt mange, som har givet feedback på det, alle kunne se, var kørt af sporet." Interessant.

Vi lader to eksperter kritisere sitet, og forelægger kritikken. Den svarer DMI på. Det er vores opgave.

Du fremhæver, at Trustpilot dømmer "siden HELT ude."

Vi skriver:

"Kritikken er siden haglet ned på de sociale medier som Facebook og LinkedIn. På anmeldelsesplatformen Trustpilot har hundredvis tilkendegivet deres utilfredshed og trukket DMI’s bedømmelse ned til én stjerne og vurderingen ”dårlig”."

Jeg forstår ikke din samlede utilfredshed med dækningen.

Mvh

05/03/2019 - 15:38

Per Frederiksen

Kære Øjvind
Du har ret i, at I nævner det, jeg nævner. Og I har fagfolk inde over med spændende betragtninger. Men det fremgår ikke, synes jeg, at I konfronterer Anja og Michael direkte nok med det. Det er mest oplysninger til os, og Anja og Michael slipper afsted med at drøfte om solen mon ikke skulle være gul, og de vurderer, at deres produkt faktisk er godt, og det hele havner i snak om småjusteringer.
Og her var det netop min pointe, som du også kommenterer, at de har haft chancen i et helt år. De 'justeringer' som de taler om nu, har jeg nok nævnt mere end 30 gange i løbet af året på deres beta-side - og jeg er langt fra den eneste..

I stiller blandt andet spørgsmålet:
'Det lyder, som om I er begyndt at rette op på en masse fejl efter feedback. Havde det ikke været bedre at få det færdige produkt?'

Michaels svar er en smøre, der handler om noget helt andet (for de havde haft chancen for at få et færdigt produkt), og han får lov at rose sit eget produkt. Her kunne I godt have holdt ham fast på, at brugerne vist i temmelig høj grad er af en anden opfattelse - og hvad vil han helt konkret gøre nu?

Forestil jer, at andre firmaer sendte ufærdige produkter på markedet, og så håbede, at kunderne fremadrettet ville hjælpe dem med at rette op på fejlene...!

Den nye dmi.dk blev jo ikke lanceret som et oplæg, der skulle videreudvikles i samarbejde med borgerne - det var vi forbi. Den blev lanceret som det færdige produkt, der var 'ny og forbedret'. Det med at inddrage borgerne er kunstigt åndedræt, der er klæbet på senere.

Jeg synes, at den spændende historie er, hvordan så mange mennesker med så megen uddannelse kan ramme så meget forkert og erkende det så lidt.

Men i øvrigt spændende, at I tager det op. De andre medier derude er helt stille - og dmi.dk er ellers en af vores allermest besøgte sider...

05/03/2019 - 15:56

Mogens Kjær

Kære Per Frederiksen.
Tak for din kommentar. Du rammer helt usædvanligt fint i plet med din påpegning af elendig journalistik, hvor journalisten blot er mikrofonholder for Anja Fonseca og Michael Skelbæk. Og så smiler Anja Fonseca oven i købet. Præsidents Trumps talskvinde så da i det mindste altid sur ud, fordi hun vidste, at hun var tvunget til at forsvare noget vrøvl fra præsidentens side.

Hvis DMI skal lave en ordentlig hjemmeside er de nødt til at gøre som Norge og Sverige har gjort. De har begge en hjemmeside dels for PC/Mac samt bærbare computere, dels for Ipads og mobiltelefoner. De har forstået, at man ikke kan lave den samme hjemmeside for begge dele, dels som følge af de forskellige skærmstørrelser, dels fordi man navigerer med cursor på den store skærm og med finger eller andet på de mindre, trykfølsomme skærme.

Med andre ord må DMI starte helt forfra med to forskellige design. Og gerne med et andet firma end "Torden og Lynild) eller hvad det nu er, som firmaet kalder sig. De er også nødt til at finde nogle andre til at gennemføre fokus-gruppeinterviews. Hvis man i en privat virksomhed fik et positivt indtryk af brugervenligheden, og bagefter fik en shitstorm som den DMI har fået, ville det udløse en øjeblikkelig fyring.

Det kan godt være, at det vil koste lidt mere med to forskellige hjemmesider. Hvor meget ved jeg ikke, men jeg håber snarest at få svar fra YR om udgifter til dette. Herefter vil jeg gå til Energi-forsynings-og klimaministeriet, hvorunder DMI hører. De kan forhåbentlig få DMI til at rette ind, inden hele Danmark er gået over til YR. Det vil godt nok være billigere - men alligevel lidt trist - hvis vi er nødt til at nedlægge en DMI's hjemmeside, fordi kun få mennesker bruger den-

05/03/2019 - 15:56

Øjvind Hesselager

Kære Per

Tak for en god dialog.

Vi er jo lidt hæmmet i vores afdækning af følgende:

"Hverken Michael Skelbæk eller Anja Fonseca har siddet med i arbejdsgruppen omkring hjemmesiden."

Firmaet Blixt og Dunder har ikke svaret på den konkrete kritik, men sendt et email svar.

Mvh

05/03/2019 - 20:53

Kjeld Olesen

Til Mogens Kjær:
Nu du har fat i yr.no kan du måske også fremskaffe statestikken på hvor meget deres besøgstal er gået op siden DMI har nedlagt deres service? Det vil måske også interessere Energi-forsynings-og klimaministeriet.
Sidstnævnte har iøvrigt ikke svaret på min henvendelse vedrørende Trustpilot anmeldelserne.

06/03/2019 - 15:20

Per Frederiksen

Jeg har søgt aktindsigt hos DMI i forhold til, hvor meget Blixt & Dunder har modtaget for opgaven: 1.462.125 kr. lyder regningen på.
Hvis det er sandt (og det udgør næppe hele udgiften til den samlede proces), så er det et forholdsvist beskedent beløb. Så, hvad havde DMI regnet med? Og mon ikke der kan findes penge til at lave det hele om igen - det er jo den eneste reelle vej ud af rodebunken. De ensidigt negative anmeldelser tikker støt og roligt ind på Trustpilot dag for dag...

Tak for en god og relevant debat.

06/03/2019 - 17:10

Tove Asmussen

Prøv lige at følge dette link, guide i hvordan Dunder og Blix testede om den nye hjemmeside til DMI duede!!!
https://medium.com/blixtdunder/party-testing-3c26d3f0e2ec
Måske ikke så sært vi andre ikke kan finde rundt når vi er ædru, - måske man bare skal "booze" lidt så går det bedre...

06/03/2019 - 17:40

Søren Olsen

Ved er der intetnt på dmi er en stor gruppe medarbejdere det er meget fusteret over hvor elendig den nye hjemmeside er.
Jeg er helt enig i kritikken, siden stå ikke til at redde.
Udgangspunktet for side var at ingen brugte pc mere.

07/03/2019 - 15:13

Dan Qvitzau

Det nye site er barnligt, fortænkt og dysfunktionelt - når det en sjælden gang virker.

07/03/2019 - 18:21

Mik Stangerup

Jeg har helt droppet DMI.DK som jeg ellers brugte rigtig meget, da jeg arbejder udendørs.
Den hye side er gudsjammerlig ringe. Har der ikke været en voksen tilstede? Og nej jeg er ikke gammel eller dårlig til it, man bliver bare snotforvirret når man lige skal tjekke hvordan vejret er de næste par dage. Den er grim, uoverskuelig og ikke-intuitiv.
Det er helt forfra. Det klares ikke med et par justeringer. Og giv os i mellemtiden adgang til den gamle side.

07/03/2019 - 18:36

Mikkel Schou

"Jeg står foran DMI’s hovedkontor på Lyngbyvej i det indre København."

Det sted er da noget af det yderste København, skulle jeg mene.

07/03/2019 - 22:52

Mette Louise Bønding

Tænk at I kan gå så meget op i en sk... hjemmeside! Nej, den er ikke god - jeg arbejder selv med web - og meddelelsen er heldigvis, at nogen agerer på det. SO BE WITH IT! Verden har større problemer end dette forkælede, mavesure danske brok, som bare er en gentagelse af det, der allerede er blevet sagt rigtig mange gange.

08/03/2019 - 00:21

Peter Henriksen

Til Tove Asmussen.

Du skriver "og jeg mangler noget der erstatter byvejr".

Du kan se det gamle DMI byvejr på siden bedrevejr.dk.

08/03/2019 - 05:57

Øjvind Hesselager

Kære Mikkel

Det har du ret i. Væk med "det indre". Tak.

Mvh

08/03/2019 - 07:43

Per Frederiksen

@Mette Louise Bønding

Kære Mette Louise.
Jeg er sejler, og det har jeg været hele mit liv. Hele min familie sejler, rigtigt meget, og også på havet, når vejret udfordrer. Det gør rigtigt mange af vores venner også. Det gør titusindvis af danskere.
En god vejrtjeneste er livsvigtig i nogle situationer, når man tager med familien på havet. Det betyder meget for os - måske ikke for dig...

08/03/2019 - 07:48

Hans Thuesen

C.V. Jørgensen havde allerede i 1980 en anelse om, hvor det bar henad, da han skrev ”På Den Trettende Dag”:
Alle isolerer sig i plastik
& med paraply under hver deres sky
Massiv som var den af bly
& ingen husker længere
Hvordan det nu var solen så ud
Når vi ser bort fra de få
Der bedrevidende påstår at solen den var blå

08/03/2019 - 08:42

Svend Erik Sokkelund

Per Frederiksen; heldigvis har vi sejlere da forsvarets fcoo.dk

08/03/2019 - 19:44

Mogens Kjær

Kære Mette Louise Bønding

Det ser ud som om, du føler dig helt tryg ved, at ”nogen” agerer” på problemerne med DMI’s nye hjemmeside. Derfor er der efter din mening ingen grund til at fortsætte med at dømme den helt ude, som det fx er sket – og stadig sker på ”trust Pilot”.

Din holdning er nok temmelig optimistisk eller en kende naiv. Der er ingen som helst grund til at tro, at DMI vil rette sig efter den sønderlemmende kritik. De har i lang tid haft en beta-version ude, og der er gået en måned med sønderlemmende kritik af den færdige side. Alligevel synes det som om, at DMI bare mener, at solen skal være gul i stedet for blå.

Webdesigner Ole Nørskov har heldigvis forstået kritikken på Trustpilot. Han påpeger de ”helt elementære fejl” som fx at ”brugerne skal lede længe efter de mest brugte værktøjer og elementer, fordi de ikke er placeret øverst og tydeligt på hjemmesiden”. skriver. Ærgerligt, at det ikke er Ole Nørskov, der har fået opgaven med at modernisere DMI’s hjemmeside.

Pressechef Anja Fonseca kalder Ole Nørskovs kritik for ’rigtig gode tanker’ og noget, som DMI overvejer. På klart dansk betyder det: ”Vi hører hvad du siger, men gør i øvrigt som det passer os”. Hun suppleres af
Souschef Michael Skelbæk, der stadig ikke har forstået, at hjemmesiden grundlæggende er forkert opbygget. Han ”synes ikke, at brugervenligheden er dårlig. Den er udmærket, ligefrem god. Handler”. Man skulle næsten ikke tro, at han kendte den gamle hjemmeside, hvor man fra første klik fik et overblik over alle tilgængelig oplysninger.

For at fuldende det hele, fortæller Daniel Zander fra ”Blixt & Dunder”, at det er DMI’s ambition at foretage opfølgende brugerstudier, når de planlagte rettelser og opdateringer er implementeret,”. Hvis man kan lære noget af hele denne misére,, så er det da, at DMI må fortælle brugerne, hvad de har tænkt sig at ændre, før de bruger tid og penge på at gennemføre ændringerne. De evner tydeligvis ikke selv at træffe de rigtige beslutninger om ændringerne.

Seneste jobopslag

Senior Presserådgiver til KMD

KMD
Ansøgningsfrist: 15.04

Communication and Program Manager (barselsvikariat)

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 01.04

Journalist til folkekirken.dk - barselsvikariat

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 26.03

Brandredaktør P1 og DR2

DR
Ansøgningsfrist: 22.03

Kommunikationschef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 31.03

Digital redaktør til Landbrugsstyrelsen

Landbrugsstyrelsen