Kritik: Fredensborg Kommune promoverer byrådet for skattekroner

En husstandsomdelt avis om byrådets resultater i Fredensborg Kommune skaber debat i kommunen. »Det er et skattefinansieret festskrift,« siger byrådskandidat, Knud Løkke Rasmussen. Kommunens kommunaldirektør: »Det er helt legitimt, at de er irriterede«
11.10.2013 · 09:54

Fredensborg Kommune reklamerer for det siddende byråd på borgernes regning.

Det mener to lokalpolitikere, der begge stiler efter at komme i Fredensborg byråd ved det kommende kommunalvalg, den 19. november.

Fredensborg Kommune husstandsomdelte i september avis-indstikket ”Fredensborg Kommune – Det nåede vi” til de omkring 17.000 hustande i kommunen.

»Ideen er at give borgerne en service: De har over de sidste fire år kunnet læse en masse historier om kommunen, men avisen beskriver det samlede billede af den overordnede indsats,« siger kommunaldirektør Kim Herlev Jørgensen, der forklarer, at avisen skal få flere folk til stemmeurnerne.

Den forklaring giver de to byrådskandidater ikke meget for.

»Det er et skattefinansieret festskift på borgernes regning. Et festskrift for politikere, der allerede er i systemet,« siger byrådskandidat for Venstre, Knud Løkke Rasmussen, der i dag ikke sidder i byrådet og dermed ikke bliver nævnt i avisen.

Han får støtte fra Nicholas Just Villadsen, der er nummer to på stemmelisten for Liberal Alliance, der heller ikke får omtale i avisen.

»Det er spild af penge og rene roser af den siddende kommunalbestyrelse. Jeg kan kun spekulere på, hvorfor den kommer på gaden så tæt på kommunalvalget,« siger Nicholas Just Villadsen til Journalisten.

Kritikeren Knud Løkke Rasmussen fra Venstre:

»Valgkampen har været i gang i lang tid her i Fredensborg, og avisen handler kun om alt det gode, som byrådet har opnået. I min verden lugter det lidt af magtfuldkommenhed.«

Kommunaldirektøren forstår godt kritikken men forsvarer avisen.

»Jeg kan godt forstå deres vinkel, for når man stiller op til Byrådet, vil man jo gøre en forskel. På den anden side giver avisen borgerne et indblik i, hvad det siddende byråd og udvalg har udrettet siden sidste valg. Det er vigtigt for vores borgere at vide, at deres penge bliver brugt efter politiske prioriteringer,« siger Kim Herlev Jørgensen.

Ifølge Kim Herlev Jørgensen har avisindstikket kostet 125.000 kroner at få trykt og distribueret – seks kroner pr. styk. Indholdet er produceret af kommunens kommunikationsafdeling og kommunes udvalgsformænd.

Beslutningen om at sende indstikket ud blev taget af Fredensborg byråd tilbage i 2009, hvor en lignende avis blev sendt til kommunens borgere.

Hvorfor sender I indstikket ud lige op til kommunalvalget?

»Hvornår er det rigtige tidspunkt? Som et led i vores forsøg på at øge stemmetallet, er avisen en god anledning til at fortælle, at det lokale demokrati fungerer. Det bedste tidspunkt at vise det på, må være, når vælgerne skal til stemmeurnerne,« siger Kim Herlev Jørgensen, der henviser til at stort set alle de store partier er repræsenteret i avisen.

Nicholas Just Villadsen og Liberal Alliance stiller op til kommunalvalget for første gang. De får ingen omtale. Hvordan stiller det deres partier i forhold til partierne i byrådet?

»Det kan jeg af gode grunde ikke have synspunkter på. Det er jo en del af demokratiets lod, at de der allerede er folkevalgte og som sidder i Byrådet kan have et politisk fortrin,« siger Kim Herlev Jørgensen.

»I et byråd handler det om at få politisk indflydelse og politisk magt, og derfor vil de fleste der står udenfor eller som er i politisk opposition helst ikke se de gode historier. Så det er helt legitimt, at de kan føle det irriterende,« fortsætter han.

Kommentar

14/11/2013 - 15:07

Lena Baden

Ole Bondo (S) har gjort det samme i Furesø Kommune. Han udsendte for små to måneder siden en pjece til alle borgere for at vise, hvor godt det gik i kommunen, dog uden at nævne sig selv på samme måde som i Fredensborg.

Seneste jobopslag

Senior Presserådgiver til KMD

KMD
Ansøgningsfrist: 15.04

Communication and Program Manager (barselsvikariat)

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 01.04

Journalist til folkekirken.dk - barselsvikariat

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 26.03

Brandredaktør P1 og DR2

DR
Ansøgningsfrist: 22.03

Kommunikationschef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 31.03

Digital redaktør til Landbrugsstyrelsen

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.03

BUPL søger en kreativ pressemedarbejder med skarpt politisk blik til vikariat

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 28.03

Kommunikationschef til Red Orangutangen

Red Orangutangen
Ansøgningsfrist: 05.04

TV MIDTVEST søger kreativ og effektiv webklipper

TV MIDTVEST
Ansøgningsfrist: 15.04

Kommunikatør til A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog
Ansøgningsfrist: 22.03

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 02.04

DIREKTØR - DANSK JOURNALISTFORBUND

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 07.04

SPECIALKONSULENT TIL STRATEGISK KOMMUNIKATION OG RELATIONSARBEJDE

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 29.03

Kommunikationsmedarbejdere

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 22.03

Magasinlayouter til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 22.03

Udviklingsorienteret Financial controller

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 20.03

Udviklingsorienteret økonomimedarbejder til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 20.03

Ansvarshavende redaktør til Uniavisen på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 19.03

Kommunikationschef

HR Navigator
Ansøgningsfrist: 01.04

Fagbladet Folkeskolen søger journalist

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.03