Under rubrikken "Skandalehistorien om medierne" sætter Mark Blach-Ørsten fokus på mediernes dækning af Bagger-sagen, som han kalder en skandale i sig selv. (Opdateres)
Stein Baggers ægteskab er ødelagt, Stein Bagger pudsede rocker på direktør, Stein Bagger er en bedrager, storsvindler og superintelligent med psykopatiske egenskaber. Meget er blevet skrevet om Stein Bagger i løbet af den sidste uge. Ifølge lektor og studieleder på center for journalistik på RUC, Mark Blach-Ørsten, er nogle medier gået over grænsen.
"Skyldsspørgsmålet behandles ligeledes som afklaret, og Stein Bagger beskrives uden forbehold som f.eks. 'bedrager' og 'storsvindler – på et tidspunkt, hvor politiet end ikke har rejst sigtelse. Det er stik imod presseetiske regler, hvor skyldsspørgsmål alene er noget, som enten politi og/eller anklagemyndighed har retten til at udtale sig om," skriver han i analysen "Skandalehistorien om medierne" i Politiken søndag den 14. december.
Mark Blach-Ørsten mener, der er tre typer erhvervsskandaler, den personbårne skandale, den komplicerede økonomiske skandale og CSR-skandalen, hvor der især lægges vægt på etiske beskyldninger. Stein Bagger-sagen er en typisk personrelateret skandalehistorie, som "for alvor kan tilfredsstille nyhedsmediernes for tiden herskende nyhedsforståelse". Ifølge Mark Blach-Ørsten har hele sagen været båret af meget få fakta.
"Problemet for nyhedsmedierne var dog, at der – selv om der var en god historie – ikke var særlig mange fakta." Han mener, at de mange spekulationer og forestillinger og de få fakta er med til at fremstille Stein Bagger som en 'fiktiv' person.
"Målt i forhold til Stein Bagger-dækningen må det vel siges, at når det drejer sig om kendte personer, er vi som nation nået til det trin af udvikling og dannelse, hvor spekulation og fiktion er hvis ikke bedre end fakta, så mindst lige så godt," skriver Mark Blach-Ørsten.
I den seneste tid har 100 danske journalister enten leveret nethistorier i en lind strøm, skrevet baggrundsartikler, taget turen til USA, ligget på lur ved IT Factory eller foran Stein Baggers hjemmeadresser, og andre ting, som kunne bidrage til en ny vinkel, en ny skandale. Et af de medier er Ekstra Bladet. Ifølge chefredaktør Poul Madsen har 20 journalister og fotografer beskæftiget sig med Stein Bagger-sagen i løbet af de seneste 10 dage.
»Vi ved, at forsiden på rigtig gode dage kan flytte løssalget med omkring 20 procent. Det har vi gjort dag efter dag efter dag,« siger Poul Madsen til Politiken. I syv dage i træk har bladet bragt Stein Bagger-sagen på forsiden.
Journalisten.dk har forsøgt at få en kommentar fra Poul Madsen. Indtil videre uden held.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.