Kritik af BT: ”Godnat at lave en artikel på baggrund af fire tilfældige tweets”

”Danskere raser,” skrev bt.dk i går om DR's mindekoncert for Kim Larsen. Men medieanalytiker Jan Birkemose har lavet en undersøgelse af Facebook-opslag, der viser stor tilfredshed med koncerten. Michael Dyrby: Rubrikken kom til at dominere forsiden for længe
  • Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
08.10.2018 · 16:33

”Danskere raser over Kim Larsens mindekoncert: ’Decideret pinligt!’”

Sådan lyder en rubrik på bt.dk, der blev publiceret søndag aften. Rubrikken bygger på fire tweets, der udtrykker utilfredshed med DR’s mindekoncert til ære for den afdøde sanger Kim Larsen søndag aften. 

Men ifølge en opgørelse fra Jan Birkemose, medieanalytiker og chefredaktør på Medietrends.dk, er det en sandhed med modifikationer, at ”danskere raser” over mindekoncerten.

Efter at historien blev publiceret, foretog han en test med lytte-værktøjet CrowdTangle. Det er et værktøj, der kan bruges til at undersøge folkestemningen om et givent emne.

Han satte programmet til at søge på ”Kim Larsen” på offentlige sider og verificerede profiler på Facebook – det vil sige eksempelvis mediernes Facebook-sider. CrowdTangle fandt 63 opslag i tidsrummet 19:30 - 21:53. Og værktøjet analyserede så reaktionerne på opslagene.

”Virkeligheden er, at der på Facebook er blevet givet 28729 likes og reaktioner siden kl 1930 og 67 af dem er angry = 0,23%,” skrev Jan Birkemose efterfølgende i et tweet, der i skrivende stund er delt 57 gange.

”Fire tilfældige brokrøve”

Over for Journalisten uddyber Jan Birkemose kritikken:

”Det er fuldstændig godnat at lave en artikel på baggrund af fire tilfældige tweets. Det var noget andet, hvis det var regeringens koordinationsudvalg, der sagde det, eller hvis der var en metode, og det ikke var fire tilfældige brokrøve. Men dét er det. Og når man så laver rubrikken ’Danskere raser’, så har man kvantificeret det. Så puster man sin ikke-eksisterende metode op til noget, den slet ikke kan bære,” siger han. 

”Når det så oven i købet er i direkte modstrid med den generelle opfattelse på de sociale medier, så er det endnu mere absurd,” siger Jan Birkemose.

Men er det en kvantificering, når rubrikken bare siger ”Danskere”? Der står jo ikke ”Danskerne” i bestemt form?

”Det kan godt være, de kan klare frisag i byretten. Men rubrikken sender et signal til mig om, at ufatteligt mange er utilfredse med den koncert. Det tror jeg også, man spiller bevidst på, når man laver sådan en rubrik. Ellers havde man skrevet ’fire mennesker’ eller ’mennesker’.”

”Alle, der læser den artikel, kan se, at der ikke er belæg for det. Eller tror B.T., at folk ikke kan tælle til fire?” spørger han.

Provokation vejer tungere end reel oplysning

Jan Birkemose, ser du rubrikken som udtryk for et generelt problem i mediebranchen?

”Det kan jeg ikke vurdere, for jeg har ikke undersøgt det. Men som almindelig mediebruger har jeg en oplevelse af, at man på nogle redaktioner går efter nogle opsigtsvækkende rubrikker. Og at man synes, man har gjort sit job rigtig godt, hvis man har lavet en historie, som er overraskende, opsigtsvækkende og måske også provokerende. At det vejer tungere end at levere reel oplysning,” siger Jan Birkemose.

Han mener, at B.T. med rubrikken snyder læserne.

”Det er ikke kun mediet og læserne, der bliver straffet. Det går ud over alle medier. Det er med til at puste til den der oplevelse af, at medierne løber med en halv vind. I morgen har alle glemt, at det er B.T., der gjorde det. Og så er det hele branchen, der skal bære ansvaret for det,” siger han.

Dyrby: Rubrikken lå der for længe

Journalisten fremlægger kritikken for B.T.’s ansvarshavende chefredaktør, Michael Dyrby. Han starter med at understrege, at han selv så koncerten ”med stor fornøjelse”.

”Det er godt gået af DR at få stablet det på benene med så kort varsel og til så stor glæde for mange mennesker. Det fortjener stor respekt og anerkendelse,” siger han.

”Så er det korrekt nok, at der på et tidspunkt under koncerten var mange, der skrev nogle mindre pæne tweets om koncerten. De syntes, folk sang for langsomt og forkert. Og på baggrund af det lavede vi den artikel,” fortæller Dyrby om ’Danskere raser’-historien.

Han pointerer, at B.T. også publicerede andre artikler om koncerten, der beskrev stemningen i positive vendinger. Men han vurderer, at ’danskere raser’-rubrikken kom til at dominere forsiden for længe.

”Rubrikken stod nok for længe og kom til at se ud, som om det var det generelle billede. Men det var et øjebliksbillede. Og jeg synes, folk har fokuseret meget på den rubrik. Der var mange andre rubrikker, der viser, at der var positiv omtale.”

Dyrby: Ikke clickbait

Michael Dyrby mener dog ikke, ’Danskere raser’-rubrikken kan beskrives som clickbait. Der er belæg for rubrikken i artiklen, mener han.

”Rubrikken var rigtig nok i begyndelsen, men den kommer til at stå for længe. Men man glemmer, at der var langt flere artikler på vores hjemmeside, som skriver, at det faktisk var en god koncert,” siger han.

Historien ligger stadig på bt.dk’s forside. Forside-versionen af rubrikken lyder: ”Danskere raser over DR's Kim Larsen-show.”

Kommentar

08/10/2018 - 18:14

Kim Henningsen

Jeg bliver så træt, Dyrby. Indrøm dog for pokker, at I har lavet en fejl - vi er jo ikke småtbegavede...

08/10/2018 - 20:02

Søren Jørgensen

BT indrømmer ikke noget, de kører i rubrik overskrift konstant

11/10/2018 - 12:40

Thomas Vallentib

jeg har ikke mødt én eneste, som kommer bare i nærheden af at være rasene på DR over mindekoncerten. Til gengæld har der være lidt skuffelse over fortolkninger af musikken, men det er vel forventeligt(?) Da jeg læste B.T.s artikel, havde jeg på fornemmelsen at avisen var ude med en grov manipulation af virkeligheden. Hvorfor kan B.T. Ikke bare lave én seriøs artikel iom koncerten i stedet for.

11/10/2018 - 15:33

Lasse Glavind

Bliver den her debat ikke fra den ene yderlighed til den anden. Man kan vel heller ikke sige, at CrowdTangle "måler folkestemningen". Det kræver vel både en kvalitativ analyse af dataene, en kritisk tilgang til de kvantitative fund (hvordan fungere Facebook) - og måske også et noget større tidsrum. Der er vist ingen tvivl om, at BT IKKE har dækning for sin overskrift, men hvad danskerne så egentlig mente om DR's arrangement er vist stadig ikke ordentligt undersøgt, vel?

Seneste jobopslag

Kommunikationschef

Gribskov Kommune
Ansøgningsfrist: 13.01

Journalist til digitalt fagmedie i vækst

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 04.01

Reporter til DR Nyheder på Messenger

DR
Ansøgningsfrist: 07.01

Digital Storyteller

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 17.12

Kommunikationsmedarbejder/ journalist til Danske Erhvervsakademier

Danske Erhvervsakademier
Ansøgningsfrist: 20.01

Ugeskrift for Læger søger erfaren og ambitiøs journalist

Lægeforeningen
Ansøgningsfrist: 07.01

Bliv pressekonsulent på Københavns Professionshøjskole

Københavns Professionshøjskole
Ansøgningsfrist: 21.12

Initiativrig presserådgiver til Ejendomsforeningen Danmark

Ejendomsforeningen Danmark
Ansøgningsfrist: 06.01

Områdechef for Forskning og Viden på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 02.01

SoMe-stærk kommunikatør med talent for video

ARKIL HOLDING A/S
Ansøgningsfrist: 02.01

Fordelingsansvarlig til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 10.01

Egnsredaktør

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 12.12

Erhvervsjournalist

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 12.12

Content specialist

Zoologisk Have København
Ansøgningsfrist: 13.01

Bladredaktør søges til barselsvikariat

Astma-Allergi Danmark
Ansøgningsfrist: 02.01

Journalist

SOS International
Ansøgningsfrist: 14.12

Samvirke søger Danmarks bedste madredaktør

COOP
Ansøgningsfrist: 28.12

P3 Nyheder søger nyhedsvært

DR
Ansøgningsfrist: 14.12

Presse- og kommunikationsrådgiver til Finans Danmark

Finans Danmark
Ansøgningsfrist: 13.12

Pressechef til Finans Danmark

Finans Danmark
Ansøgningsfrist: 13.12

Vi søger en erfaren kommunikationskonsulent

GULDBORGSUND KOMMUNE
Ansøgningsfrist: 12.12