
Foto: Kristeligt Dagblad, Journalisten
Kristeligt Dagblad tager nu hul på en lang række ændringer af avisen.
Blandt andet udvides avisen, så den også fremover vil udkomme om søndagen i en udelukkende digital udgave.
Det er første gang i avisens 126 år lange historie, at den udkommer alle ugens syv dage, fortæller ansvarshavende chefredaktør Jeppe Duvå til Journalisten.
Desuden vil avisen i samarbejde med eksterne leverandører oprette et spil- og opgaveunivers, hvor brugerne eksempelvis kan spille sudoku eller løse krydsogtværs.
Derudover vil avisen også satse yderligere på lyd og podcast. Blandt andet med en ny podcast, hvor Sørine Gotfredsen bliver vært.
”Vi har ligesom alle andre en dagsorden om at gøre det attraktivt for vores læsere at bruge avisen digitalt. Og i stedet for at gå baglæns og nedlægge eksisterende udgaver på print, prøver vi at lave noget proaktivt og offensivt ved at oprette noget nyt, som læserne ikke har,” siger Jeppe Duvå til Journalisten.
Ingen personaleændringer
I januar var Kristeligt Dagblad igennem en sparerunde, der kostede stillinger på redaktionen. Men rent personalemæssigt kommer ændringerne af avisen hverken til at betyde flere eller færre medarbejdere.
Projekterne bliver finansieret af omprioriteringer på redaktionen, hvor man blandt andet nedlægger det nuværende magasin om søndagen, som indtil nu har været en versionering af allerede udgivne artikler fra ugens løb.
Med den nye søndagsudgave vil der udkomme helt nyt indhold, som er layoutet ligesom den eksisterende e-avis. Indholdsmæssigt har den dog et andet fokus:
”Den bliver mere feature- og baggrundspræget end den daglige udgave,” fortæller Jeppe Duvå.
På spilsiden har Kristeligt Dagblad erfaret, at brugerne af avisen er glade for at udfordre hjernen.
”Vi skal først og fremmest gøre noget for de læsere, vi har, og ikke dem, vi ikke har. Og det her vil gøre det endnu mere attraktivt for dem at bruge avisens tilbud og også i den sammenhæng blive digitalt aktive,” forklarer Jeppe Duvå.
Det samme gør sig gældende for podcast og lyd, hvor brugerne ifølge Jeppe Duvå i højere grad har efterspurgt at lytte til avisens produkter.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.